چرا برگ ها در پاییز تغییر رنگ می دهند؟

آلبر کامو در جایی گفته «پاییز بهاری دوباره است، زمانی که برگ درختان، ظاهری همانند گل‌‌ها پیدا می‌‌کند». انصافاً اگر در فصل پاییز به یک منطقۀ پر از درخت بروید حق را به کامو خواهید داد؛ چرا‌که واقعاً تغییر رنگ برگ‌های درختان در فصل‌ پاییز باعث می‌شود تا فکر کنید در پاییز درخت‌ها به گُل نشسته‌اند. به همین دلیل قصد داریم در ادامه با هم ببینیم دلیل تغییر رنگ برگ‌ها در پاییز چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید.برای پاسخ به این پرسش نیز همانند بسیاری دیگر از پرسش‌ها نمی‌توان یک پاسخ واحد را مطرح کرد، اما یکی از مهم‌ترین دلایل تغییر رنگ برگ‌ها در پاییز، کوتاه‌شدن طول روز و بلند‌شدن درازای شب‌ است.

این فرآیند باعث تغییرات شیمیایی در برگ‌ و تغییر رنگ آن می‌شود. به زبان‌ علمی رنگ‌دانه‌های بیولوژیکی که باعث ایجاد رنگ در برگ‌ها می‌شود، موادی مولکولی هستند که در تمامی موجودات زنده یافت می‌شوند و باعث ایجاد رنگ در سلول‌های این موجودات می‌شوند.

به احتمال زیاد عبارت کلروفیل به گوش شما خورده است، کلروفیل رنگ‌دانه‌ای سبز است که در حین فرآیند فتوسنتز در گیاهان تولید می‌شود. در کنار این رنگ‌دانه، گیاهان رنگ‌دانه‌های دیگری نیز دارند که کاروتینوئید یکی دیگر از این رنگ‌دانه‌هاست.

رنگ‌دانه کاروتینوئید (carotenoid) باعث تولید رنگ نارنجی در گیاهان می‌شود و رنگ‌دانه آنتوسیانین (anthocyanin) طیف رنگ قرمز و بنفش را در برگ گیاهان تولید می‌کند. در این بین رنگ‌دانه‌های کلروفیل و کاروتینوئید در فصل رویش گیاهان تولید می‌شوند، اما رنگ‌دانه‌ آنتوسیانین بیشتر در فصل پاییز تولید می‌شود.

از‌طرف‌دیگر زمانی که روزها کوتاه‌تر می‌شوند و شب‌ها بلندتر، میزان نوری که گیاهان دریافت می‌کنند کمتر است و در‌نتیجه فرآیند تولید کلروفیل به‌عنوان رنگ‌دانه سبز گیاهان متوقف می‌شود.

در‌نتیجه نبود رنگ‌دانۀ سبز باعث تغییر رنگ برگ‌ها در پاییز می‌شود. چنین فرآیندی رنگ‌دانه‌های زرد و قرمز را در برگ‌ها نمایان می‌کند.ناگفته نماند که در کنار میزان تابش نور خورشید، سایر عوامل محیطی مانند گرما و رطوبت هوا نیز تأثیر مستقیمی در تغییر رنگ برگ‌ها در پاییز دارند. این عوامل باعث می‌شود تا روزهای آفتابی پاییز در کنار هوای سرد شب‌های پاییزی تأثیر مهمی در تغییر رنگ برگ‌ها در پاییز داشته باشند.

در روزهای پاییزی مقدار بیشتری شکر در برگ‌ها تولید می‌شود، اما سرمای شب‌های پاییزی باعث بسته‌شدن منافذ برگ‌ها شده و جلوی خروج شکر تجمع‌پیدا‌کرده در برگ‌ها را می‌گیرد.

در طول روز نیز شکر موجود در برگ‌ها در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرد و به تغییر رنگ برگ‌ها در پاییز کمک می‌کند. جالب است بدانید مکان رشد درخت‌ها هم تأثیر مستقیمی در تغییر رنگ برگ آن‌ها دارد؛ برای‌نمونه رنگ برگ درختانی که در مناطق کوهستانی و ارتفاعات رشد می‌کنند، سریع‌تر از درختانی که در همان ارتفاع در دره‌ها رشد می‌کنند تغییر می‌کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 346857 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟