نگران کودکان حریص و لجباز نباشید

کودکان به حریص بودن معروف هستند . اما شما باید به کودکان خود بیاموزید که او نمی تواند هر چیزی راکه می بیند را طلب کند و برای خرید آن اصرار ورزد .

به گزارش رکنا ، دختر 4 ساله لیمون مشکلی ندارم مشکل این است که لیمون نام دارد . ولما می گوید: من با خرید کردن برای لیمون هیچ همیشه هر چیزی را که می بیند را می خواهد از شکلات و آب نبات گرفته تا انواع کتابهای رنگی ، او حتی هر تبلیغی را که در تلویزیون می بیند را نیز می خواهد و اصرار دارد که باید آن را برایش بخریم .

شاید کودک شما نیز مانند لیمون باشد با وجود صدها عروسکی که دارد دوباره دوست دارد عروسک بخرد البته حریص بودن به هیچ عنوان خوب نیست . اما در مورد کودکان 4 تا 5 ساله امری بسیار عادی است در اینجا به شما گفته می شود که چگونه به کودک خود یاد بدهید که کم نیز می تواند زیاد باشد.

در خواست کودکان برای چیزهایی که می بینند ممکن است به نظر مضر و زیان آور باشد اما این واکنش ها نشان دهنده اثر فکری و تخیلی آنها می باشد . هنگامی که او در برنامه تلویزیون کودکی را می بیند که با یک ماشین بزرگ در حال بازی کردن است و لحظات بسیار شاد و قشنگی را دارد بلافاصله خود را جای آن کودک می گذارد و دوست دارد او نیز این لحظات را تجربه کند، و این کار به تقویت قوه تخیل او کمک خواهد کرد.

مزیت دیگری نیز دارد و آن این است که کودک شما همچنین در روابط اجتماعی و ارتباطات رشد و ترقی پیدا می کند . واقعا برای پدر و مادر لذت بخش است که توقعات فرزند خود را برآورده سازند اما زیاده روی کردن در این امر تأثیرات منفی را به دنبال خواهد داشت . زیرا او عادت می کند همیشه راه خود را برود که در نهایت منتهی به بحث و ناامیدی برای خودش می شود .

1. قبل از رفتن به خرید بهتر است با فرزندتان صحبت کنید و با یکدیگر یک لیست تهیه فرمائید از اجناسی که احتیاج است خریداری کنید و به او بگوئید اگر هر چیزی غیر از لیست را بخواهد برای او خریداری نمی شود .

2. بر روی حرف و تصمیم خود پافشاری کنید . اگر هر هر زمان که کودکتان شروع به ناله و گریه کرد شما کوتاه بیائید او این راه را یاد می گیرد و به آن ادامه می دهد .

اما تنها به او «نه» نگوئید سعی کنید جملاتی دیگر را جایگزین «نه» بکنید به عنوان مثال بگوئید می دانم ناراحت هستی و یا ناراحت شدی اما نمی توانم این را برایت بخرم و راه حلهایی را پیدا کنید که کودکتان آرام شود.

3. سعی کنید برای کودک خود تفاوت بین خواستن و احتیاج داشتن را توضیح دهید به او بگوئید ما به خوردن و خریدن موادغذایی احتیاج داریم اما به خرید عروسک احتیاج و لزومی وجود ندارد حتی اگر تو واقعا" آن را بخواهی ممکن است در ابتدا او متوجه نشود اما به تدریج یاد خواهد گرفت .

4. سعی کنید به طریقی خلق و عصبانیت او را آرام کنید و تحت کنترل خود قرار دهید و بگذارید او بفهمد که شما از رفتار او ناراحت هستید اما این شیوه او به نتیجه نمی رسد به او بگوئید تا زمانی که آرام بگیرد شما صبر خواهید کرد، اما تا زمانی که به این رفتار ادامه می دهد شما از او چشم پوشی می کنید .

5. برای او نقش یک مدل خوب را بازی کنید به این معنی که به او نشان دهید شما خوشی و لذت و علائقخود را به تأخیر می اندازید به عنوان مثال هنگام خرید وقتی یک لباس مورد علاقه خود را می بینید با اشتیاق بگوئید چه لباس زیبایی باید پولهایم را جمع کنم تا بتوانم ماه آینده آن را بخرم . بدین ترتیب به او یاد می دهید که شما نیز علائق و خواسته هایی دارید ک همان لحظه به آن نخواهید رسید و برای دسترسی به ان باید صبر کنید تا زمان مناسب آن فرا برسد .

6. دقت کنید توجه و زمانی را که شما به کودکتان می دهید از هر اسباب بازی ، لباس و هدیه ای گرانبها تر و باارزش تر است بنابراین سعی کنید قبل از اینکه او را عادت دهید که برایش کادو و هدیه بخرید برای او زمان بگذارید و واقعا به او توجه کنید مطمئنا" تاثیر این توجه بسیار بیشتر و عمیق تر از هدایایی است که برایش خریداری می کنید .

7. به منظور اینکه کودکتان خوب رفتار کند هیچگاه به او رشوه ندهید . زیرا بعد از مدتی هدیه گرفتن و کادو دادن به او برایش عادی می شود و دیگه معنی و مفهوم قبل را نخوهد داشت و آن وقت شما باید رشوه های خود را بزرگ و بزرگ تر بکنید، اما شما می توانید به جای اینکه برای او کادو تهیه کنید هنگامی که رفتاری شایسته و پسندیده انجام داد به او بگوئید: من به تو افتخار می کنم و یا تو باعث افتخار ما هستی!

8. به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات بگوید «بله» در بعضی شرایط و مواقع مفید می باشد . یکی از بهترین روش ها توجه کردن به علائق کودکتان می باشد . اگر او موزیک دوست دارد برای او یک CD بخرید نه یک بازی کامپیوتری و یا یک فیلم جنگی البته تأخیر انداختن بین زمان خواستن و زمان تهیه کردن بسیار خوب است نباید بلافاصله چیزی را که می خواهد برای او بخرید . البته در بعضی از مواقع به او یادآور شوید که انتخابش بسیار خوب بوده است و به همین دلیل آن هدیه را برایش می خرید.

9. به کودکتان کمک کنید مقداری از لباسها و تعدادی از اسباب بازی هایش را بسته بندی کند و به موسسات خیریه بدهید و حتما او را نیز با خود ببرید که در مرحله اولّ حس بخشندگی را تجربه کند و دومّ اینکه بداند کودکانی به سن و هستند که توانایی خرید حتی 1 لباس یا عروسک را ندارند بدین ترتیب او به چیزهایی که دارد اهمیت می دهد و قدر آنها را بیش تر از قبل می داند .

چند راه برای گفتن «نه»!

اگر می خواهید به نق زدن و ناله های کودک خود پایان دهید این عبارات ممکن است به شما کمک کند:

1. نق زدن هیچ فایده ای ندارد!

2. تو به اندازه کافی از اینها داری!

3. به هیچ وجه گریه های تو برای ما جالب نیست و همین طور برای خودت پس آرام باش بگذار به یک مسئله دیگری فکر کنیم .

4. من راجع به حرف تو خیلی فکر کردم اما جوابم هنوز نه است .

5. فکر نکن من تصمیمم را تغییر می دهم.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 650151 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟