اهمیت دوستی در دانش‌آموزان دوره راهنمایی

براساس مطالعه‌ای که در ماه ژوئن در نشریه روان‌شناسی شناختی منتشر شده است؛ دانش‌آموزان دوره راهنمایی که دوستی‌های صمیمی در شروع کلاس ششم دارند در مقایسه با دانش‌آموزانی که دوستی‌های دوجانبه ندارند،‌اجتماعی تر،‌مهربان‌تر و دارای حس همکاری بیشتری هستند.

به گزارش رکنا ، مطابق با یافته‌های این مطالعه،‌همان‌قدر که داشتن یک دوست در تقویت سازگاری اجتماعی و تحصیلی اهمیت دارد،‌در نقش دوست دیگران بودن هم مهم است. در واقع، نشان داده شده که دوستی دوجانبه تأثیر مثبتی بر سازگاری دانش‌آموزان، حتی دو سال بعد؛ یعنی در کلاس هشتم دارد.

کاترین ونتزل، استاد دانشگاه مریلند ، کارولین مک‌نامارا باری، استاد کالج لویولای مریلند و کاترین کالدول، استاد دانشگاه واشینگتن، روان‌شناسانی هستند که این مسئله را عنوان کرده‌اند.

غمگینی دانش‌آموزانی که دوستی های دوجانبه ندارند

از سوی دیگر، مشخص شد دانش‌آموزانی که دوستی‌های دوجانبه ندارند،‌درجات بالاتری از ناراحتی‌های هیجانی و عاطفی، غمگینی و احساس کم ارزشی را گزارش می‌کنند.

محققان، الگوهای دوستی و سطوح سازگاری اجتماعی،‌در مدرسه در کلاس ششم و سطوح سازگاری در کلاس هشتم را در 242 دانش‌آموز دوره راهنمایی بررسی کردند. دانش‌آموزان و معلمان پرسشنامه‌هایی را برای ارزیابی رفتار دوستان و رفتار دانش‌آموزان در کلاس پر کردند. برای مشخص کردن دوستی‌های دوجانبه، محققان از دانش‌آموزان خواستند تا سه نفر از بهترین دوستان خود را در فهرست همکلاسی‌هایشان مشخص کنند و سپس در لیست،‌آنهایی را که با همدیگر نزدیک احساس می‌کنند،‌به هم مرتبط کنند.

هفتاد و دو درصد،‌حداقل یک دوستی دوجانبه در کلاس ششم داشتند. دانش‌آموزانی که دوستانی داشتند،‌در مقایسه با آنهایی که دوستی نداشتند؛ توسط همکلاسی‌هایشان افرادی سودمندتر و دارای حس همکاری و مشارکت بیشتر با دیگران تصور می‌شدند. این دانش‌آموزان در مقایسه با آنهایی که دوستی‌های دوجانبه در کلاس ششم نداشتند،‌در دوره راهنمایی آسوده‌تر بودند. مطالعه نشان داد که دانش‌آموزان بدون دوست همچنین،‌ناراحتی‌های هیجانی و عاطفی بیشتری را در انتهای دوره راهنمایی گزارش می‌کردند.

به گفته ونتزل، «دوستی و دوستی‌ها بخصوص در این سن، مهم هستند.» در اوایل نوجوانی، همگام با سایر تحولات مهم جسمی، شناختی و مربوط به مدرسه،‌احساسی از «خود» ایجاد می‌شود که در تعامل با همسالان شروع به شکل‌گیری می‌کند. آنها همچنین به کمک و حمایت یکدیگر گرایش پیدا می‌کنند. محققان دریافته‌اند که دانش‌آموزان اغلب راغب به پذیرفتن رفتارهای کسانی هستند که با آنان ارتباط عاطفی قوی دارند. برای مثال،‌دانش‌آموزان وقتی دوستان همسال با رفتار نوع‌دوستی دارند، خصوصیت نوع‌دوستی را بهتر کسب می‌کنند.

پیش‌بینی رفتار نوع دوستانه دانش‌آموز در دو سال آینده

ونتزل می‌گوید:‌ این مطالعه پیشنهاد می‌کند که مشخصه‌های نوع‌دوستی در یک دوست در کلاس ششم می‌تواند تا حدی پیش‌بینی کننده رفتار نوع دوستانه دانش‌آموز در دو سال آینده باشد،‌زیرا آنها اهدافی را دنبال می‌کنند که مطابق با آن به شکل مثبت‌تری رفتار می‌کنند. همچنین اشاره می‌کند:‌این قضیه در مورد موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان صادق نیست. مطالعه نشان می‌دهد که گرچه دوستان، اغلب عملکردهای تحصیلی مشابه دارند، اما کمتر از انگیزه‌ها و عملکردهای تحصیلی یکدیگر تأثیر می‌پذیرند. ونتزل اضافه کرد که معلمان و والدین ممکن است تأثیر بیشتری بر تحصیلات داشته باشند.

با وجود اینکه نداشتن دوست در کلاس ششم (چون زمان بیشتری برای سازگاری لازم است) می‌تواند موجب افت تحصیلی شود،‌در این مطالعه، مطابق با گزارش همکلاسی‌ها و ارزیابی معلمان،‌بیشتر دانش‌آموزان بی دوست عملکرد تحصیلی خود را زمانی که به کلاس هشتم رسیدند ارتقا دادند.

ونتزل گفت: «بعضی دانش‌آموزان بیشتر طول می‌کشد با محیط جدید سازگاری پیدا کنند و ممکن است دیرتر با دیگران دوست شوند. برخی هم ممکن است دیدگاهی شبیه به بزرگسالان داشته باشند و با معلمان دوستی نزدیک برقرار کنند.»

برای مشخص کردن این قضیه ونتزل اکنون در مورد تأثیرات رابطه‌های دانش‌آموز ـ معلم، در دوره راهنمایی مطالعه می‌کند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 650023 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟