کارهای رایج کودک 5 ماهه

در پایان این ماه وزن کودک شما حدوداً دو برابر وزن هنگام تولدش می‌باشد. از حالا تا پایان یک سالگی او حدوداً وزنش 3 برابر وزن زمان حال خواهدشد. البته قابل ذکر است که اضافه وزن در کودکان مختلف کاملاً متفاوت است.

به گزارش رکنا ، همچنان که وزن کودک در حال تغییر و تحول است بدن کودک بسیار قابل انعطاف و شکل‌پذیر خواهدشد. او به راحتی به روی شکم دراز می‌کشد. دست‌ها و پاهایش را به طرفین می‌کشاند،‌ سرش را بلند می‌کند و می‌تواند پشتش را خم کند و این حرکات تمرین بسیار خوبی برای تقویت عضلات پشت و گردن او است.

در پایان این ماه یک کودک ممکن است قادر باشد پایش را بلند کند و آن را تا روی شکم خود بیاورد و یک کودک فعال و شیطان می‌تواند به‌آرامی با حرکت دادن و لگد زدن پاهایش در حالی که روی شکم دراز کشیده است خود را روی تختخواب خود حرکت دهد.

کودک 5 ماهه شما به‌راحتی خود را می‌غلتاند. گاهی از شکم به پشت و گاهی از پشت به شکم می‌چرخد. البته در چند هفته آینده او می‌تواند خود را در جهات دیگر نیز حرکت بدهد.

کودک شما احتمالاً وقت زیادی را صرف خواهد کرد برای اینکه تمرین کند تا آخرین موتور مهارت‌های خود را به کار بیندازد و منظور همان «صحبت کردن» ، گوش دادن و مفهوم کردن هر چیزی که دست او قرار می‌گیرد.

او علاقه دارد که صبح‌های زود بسیار سرحال و پرشور از خواب بیدار شود. البته همیشه او قبل از بقیه افراد خانواده از خواب بلند می‌شود و اگر او مدتی با خودش بازی نکند،‌شما وقت بیشتری برای خوابیدن پیدا نخواهید کرد پس باید دعا کنید کودک تان حتی برای چند دقیقه بیشتر خودش را با چیزی مشغول کند تا وقت کمی خواب را به شما بدهد. یکی از راه‌های سرگرم کردن او آویزان کردن و یا قرار دادن اسباب‌بازی در کنار تختخواب او است بدین ترتیب او هنگام بیدار شدن مدتی با آنها مشغول خواهد شد.

بعضی روزها ممکن است کودک شما تنها یک چرت کوتاه در روز بزند. شما ممکن است که بخواهید او را تشویق کنید تا استراحت دیگری در تختخواب خود داشته باشد حتی اگر او به خواب نیز نرود.

قرار گرفتن در روروک‌ها و یا کالسکه در این زمان برای او که می‌تواند به‌راحتی بنشیند بسیار لذتبخش خواهدبود. زیرا در این حالت چیزهای زیادی برای دیدن و شنیدن و حتی بوکشیدن وجود دارد.

اگر تا به حال کودک شما آینه‌ای نداشته است تا با آن بازی کند الان وقت آن است که برای او یک آینه بخرید. البته مطمئن شوید که آینه کاملاً ایمن و غیرقابل شکستن است.

البته او بسیار دوست دارد در یک آینه تمام قد خود و شما را در کنار یکدیگر ببیند.

او در حال حاضر بسیار فعال است. در هوای گرم تابستان ممکن است به دلیل عرق کردن یا گرما بدن او جوش بزند. البته پشه‌ها را نیز نباید فراموش کرد. اگر دیدید که بدن و یا صورت او جوش‌های ریز زده است تا آنجا که می‌شود به او لباس‌های کم و نازک بپوشانید و مرتباً او را حمام کنید و در قسمت‌های حساس و متورم از پودر بچه و یا آرد ذرت استفاده کنید البته به یاد داشته باشید ابتدا پودر را روی دست بریزید سپس آن را روی پوست کودک بمالید.

کودک شما همچنین بسیار فعال می‌شود تا در صندلی دوران نوزادی‌اش باقی بماند پس الان زمان خوبی برای خریدن یک صندلی بازی برای او است تا بتواند در آنجا غذا نیز بخورد تا هنگامی که او به اندازه کافی رشد کند تا بتواند روی صندلی‌های پایه بلند بنشیند.

بعضی از پزشکان متخصص کودکان پیشنهاد می‌کنند برای شروع غذاهای جامد باید تا پنج ماهگی صبر کرد. کودک شما از غذاهای جدید لذت می‌برد. تنها کافی است یک بار آنها را امتحان کند. پزشکان پیشنهاد می‌کنند برای شناساندن غذاهای جدید ابتدا مقدار کمی از آنها را با غذایی که قبلاً خورده و دوست داشته است مخلوط کنید و به‌تدریج مقدار غذای جدید را افزایش دهید و از میزان غذای قبلی بکاهید به این ترتیب با روشی بسیار استادانه طعم غذاهای جدید را به او می‌شناسانید و البته به این ترتیب برای شما نیز آسان‌تر می‌شود تا تشخیص دهید او به چه غذاهایی حالت آلرژی و حساسیت دارد.

احتمالاً تعداد غذاها و طعم‌هایی که او دوست دارد بسیار کم خواهد شد و ربطی ندارد که شما چگونه آن را حاضر و یا تهیه می‌کنید تنها کافی است چند هفته صبر کنید و دوباره سعی کنید ممکن است این بار او از خوردن آن غذا لذت ببرد. همچنین نترسید اگر بعد از مدتی کودک شما از خوردن غذاهایی که قبلاً دوست داشته است،‌امتناع کند.

زمان وعده غذایی کودک ممکن است در مدت بازی کردن او به طول بینجامد. گاهی اوقات در حالی که قاشق پر از غذا روبروی او قرار می‌گیرد سرش را برمی‌گرداند. البته گاهی اوقات نیز غذا را می‌خورد این را بدانید که بیرون ریختن مقداری از غذا یکی از علایق او است و او از این کار لذت می‌برد.

در این سن اغلب کودکان دچار فقر آهن می‌شوند. در مقایسه با زمانی که آهن لازم را قبل از تولد از مادر خود دریافت می‌کرد. پس باید مواد معدنی از منابع دیگر به دست بیاورد و در این مورد حتماً با پزشک متخصص او صحبت کنید.

در طول این مدت ممکن است شما متوجه شوید که کودک شما علاقه زیادی به «مکیدن» پیدا کرده است. البته به این دلیل است که او اجسام سفت و محکم را شناخته است و به همین دلیل وقت کمتری را برای مکیدن سینه مادر و یا پستانک صرف می‌کند.

او همچنین خودش را مشغول می‌کند و گاهی اوقات خود را تسکین می‌دهد بعد از اینکه از غلت زدن در تختخوابش خسته می‌شود. بعضی از کودکان حالا می‌توانند به غیر از مکیدن انگشتان دست شست پای خود را نیز می‌مکند.

هنگامی که ناراحت و پریشان است بدن خود را می‌کشد،‌در هر کاری دخالت می‌کند،‌خود را نیشگون می‌گیرد یا پوست خود را جنگ می‌زند. هنوز دلیل علمی برای این کار او معلوم نشده است.

توانایی‌های کودک برای دستیابی و گرفتن اجسام در این سن بهبود پیدا کرده است. اگرچه او هنوز نمی‌تواند به چیزهای خیلی دور دسترسی پیدا کند اما بسیار علاقه دارد تا همه چیز را دستکاری کند و دست بزند. او می‌تواند اجسام را از یک دست به دست دیگر خود بدهد و حتی می‌تواند اشیای اطراف را چنگ بزند. او هر چیزی را که به دست بیاورد در دهان خود قرار می‌دهد و آن هم به دلیل حس کنجکاوی او است و او حالا شروع می‌کند به جویدن چیزهایی که در دهان قرار می‌دهد.

او می‌خواهد شیشه شیر خود را خودش با دستانش بگیرد،‌اسباب‌بازی‌ها را به یکدیگر می‌زند و یا آنها را به اطراف پرت می‌کند اما او هنوز یاد نگرفته است که اشیایی را که پنهان می‌کنید پیدا کند حتی اگر ببیند که شما آن را در جایی مخفی کرده‌اید.

کودک شما در این زمان آلت‌تناسلی خود را کشف می‌کند البته بعضی از والدین از این کشف او آگاهی پیدا نمی‌کنند اما او همان‌طور که دست‌ها، انگشتان و گوش خود را پیدا کرده و شناخته است به همان ترتیب آلت تناسلی خود را نیز می‌شناسد. همان‌طور که آنها را احساس کرده و لمس کرده است آلت تناسلی خود را نیز به همان‌ترتیب شناخته است.

اجتماعی شدن او به‌سرعت برای خودش و همین‌طور اطرافیانش بسیار سرگرم‌کننده است. او می‌تواند لب‌هایش را جمع کند،‌صدای خرخر دربیاورد، قان‌وقون کند، توت‌فرنگی و یا شاتوتی را که خورده است برگرداند و به دور دهان بمالد،‌با زبانش صدا دربیاورد و بسیاری کارهای دیگر.

صحبت کردن او تحت تأثیر چیزهایی است که می‌شنود. تقریباً تمام «جملات» او با آهنگ‌های صدای بالا به اتمام می‌رسد. او حروف صدادار و بی‌صدا را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. یکی از ترکیبات آوایی مورد علاقه او «دُ»(Da) می‌باشد که اغلب اوقات دوبار تکرار می‌کند و تبدیل به «دُدُ» می‌شود و او بیشتر از بقیه کلمات و آواها دوست دارد بگوید «دُ» . البته او هیچ‌گونه نظری در مورد چیزی که می‌گوید ندارد اما دیر یا زود او این ارتباط را می‌تواند درک کند. او همچنین عاشق این است که کلماتی را که شما ادا می‌کنید تکرار کند. اگر هنگام تولد شنوایی او آزمایش شده است،‌الان زمان مناسبی است که مجدداً شنوایی او را امتحان کنید.

یادگیری زبان و صحبت کردن کاملاً بستگی به شنیدن دارد.

در ماه‌های آینده و یا شاید در همین سن نشانه‌هایی از «غریبی‌کردن» کودکان نمایان می‌شود و یا به عبارت دیگر او با افراد و اشخاصی که نمی‌شناسد ارتباط برقرار نمی‌کند و عصبانی می‌شود و یا حتی ممکن است گریه کند البته توضیح دادن این مسئله برای بعضی از پدربزرگ‌ و یا مادربزرگ‌هایی که به ندرت نوه‌شان را می‌بینند کمی مشکل است.

معمولاً زمانی که یک کودک اجتماعی می‌شود و اشخاص غریبه را می‌شناسد که در بغل پدر و مادر خود با آنها ارتباط برقرار کند اگر مدتی این کار ادامه پیدا کند او با فرد غریبه ارتباط دوستی پیدا خواهدکرد.

ابتدا به او توجهی نکنید و اجازه دهید که او در بغل پدر و مادرش شما را برانداز کند و از لحاظ دیداری با شما آشنایی پیدا کند. سپس به تدریج به او نزدیک شوید و با او صحبت کنید. اگر تا به حال خانه‌تان را «ضد کودک» نکرده‌اید حالا موقع انجام آن است. باید همه چیز از اطراف او جمع‌آوری شود.مراقب باشید او می‌تواند با یک حرکت فنجان چای را یا روی خودش و یا روی زمین بریزد. هرچه تحرک او بیشتر می‌شود شما مجبور هستید تا او را بیشتر نهی کنید و از کارهای او جلوگیری به عمل بیاورید. البته او در سنی است که نباید زیاد برایش دیسیپلین به خرج داد اما در هر حال باید خیلی مراقب او باشید.

شما علاقه دارید که به او بگویید چه چیزی بد است و یا کثیف است اما بهتر است به او اجاره دهید آزادانه خودش همه چیز را کشف کند البته تا جایی که برایش خطری وجود نداشته باشد.

ادامه 5 ماهگی

ذهنی

ـ آواهای صدادار را تولید می‌کند و چند آوای بدون صدا مانند (م، ا، ط، d)

ـ محیط اطراف و نزدیک به خودش را نگاه می‌کند.

ـ دوست دارد اشتیا را دست بزند، بگیرد، تکان دهد و در دهان قرار دهد.

ـ دوست دارد اشیایی را از یک فاصله‌ای بیندازد.

ـ یکسری از صداها و حرکات را تقلید می‌کند.

اجتماعی

ـ ‌از خود صدا درمی‌آورد و می‌خندد برای اینکه توجه بقیه را جلب کند.

ـ اعتراضش را بیان می‌کند هنگامی که یک نفر بخواهد عروسک و یا اسباب‌بازی‌اش را بگیرد.

ـ والدین و افراد نزدیک خانواده را می‌شناسد و به غریبه‌ها روی خوشی نشان نمی‌دهد.

ـ با صورتش می‌تواند ادا دربیاورد و از دیگران تقلید کند.

ـ هنگام وعده‌های غذایی‌اش دوست دارد بازی کند.

فیزیکی

ـ وقتی که در حال نشسته قرار می‌گیرد سرش را کاملاً در کنترل خود دارد.

ـ می‌تواند دقیقاً مانند یک هواپیما شود. دست‌هایش را باز می‌کند، پاهایش را می‌کشد، سر را بلند می‌کند و پشتش را خم می‌کند در حالی که بر روی شکم خوابیده است.

ـ به جاهای صاف لگد می‌زند، خود را تکان می‌دهد، غلت می‌خورد.

ـ به‌راحتی از پشت به شکم و برعکس خود را حرکت می‌دهد.

ـ پایش را به دهان نزدیک می‌کند و شست پایش را می‌مکد.

ـ به چنگ‌زدن علاقه پیدا می‌کند و هر چیزی در نزدیکی خود ببیند، دوست دارد چنگ بزند. مثلاً موهای شما را.

ـ وقتی که به چیزی دسترسی پیدا می‌کند خوشحال می‌شود.

ـ با جغجغه‌ای که در دست دارد بازی می‌کند و آن را تکان می‌دهد.

ـ پستانک خود را با یک یا دو دست می‌گیرد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

مهسا مقدمی

کدخبر: 650011 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟