کوه مصنوعی  و برفی در دبی! + عکس های دیدنی

بعد از موفقیت در ساخت نخل جمیرا، جزیره ای مصنوعی که شهرت جهانی دارد، حالا نوبت به ساخت کوه مصنوعی در دبی رسیده است. از آنجا که دبی آب و هوای بسیار گرم و خشکی دارد و میزان بارش باران در آن کم است، مسئولان این شهر به فکر افتادند تا با ساخت کوه مصنوعی، مقدار بارش باران را کنتر ل کنند و با خشکسالی مقابله کنند. ایده ای که در نگاه اول شبیه به رویا و خیال به نظر می رسد.
ظاهرا امارات متحده عربی در ساخت این کوه مصمم است اما کارشناسان در مورد اینکه این کوه آیا واقعا تاثیر گذار خواهد بود یا نه، بحث های زیادی دارند. البته امارات متحده عربی قبلا هم پروژه های زیست محیطی بزرگی را انجام داده است که ساخت جزیره مصنوعی یکی از آن غیر ممکن هایی بود که ممکن شد یا برای مثال ساخت پیست اسکی مصنوعی با امکانی مثل بارش برف مصنوعی! اما موضوع کوه مصنوعی کمی پیچیده تر است.
کوه دبی

کوه دبی

البته که ساخت کوه مصنوعی برای امارات سخت نیست اما اینکه بتواند این کوه روی شرایط آب و هوایی تاثیر گذار باشد، بحث برانگیز است. در حال حاضر این پروژه ی بلند پروازانه که دولت دبی چیزی حدود ۴۰۰ هزار دلار را فعلا برای آن کنار گذاشته است، در دست بررسی موسسه دانشگاهی تحقیقات جوی UCAR و مرکز هواشناسی امارات NCMS است.
این دو موسسه همچنین در حال بررسی این موضوع هستند که آیا ساخت یک کوه مصنوعی می تواند بیشتر به کمک باران زایی ابرها در دبی بیاید و یا باروری ابرها بهتر می تواند این کار را انجام دهد.
کوه دبی
طبق اعلامیه ی مرکز هواشناسی و زلزله شناسی امارات NCMS، در سال قبلی دبی ۵۸۸ هزار دلار را صرف باروری ابرها کرده است و این کار را بوسیله ی هواپیماهایی که حاوی کلرید پتاسیم، کلرید سدیم و منیزیم بوده اند و این مواد را به داخل ابرها پاشیده اند، انجام داده است که این مواد باعث تقویت ابرها می شود. حالا دولت دبی بر این باور است که اگر بتواند این ابرها را در اطراف کوه مصنوعی دبی جمع کند، کار تقویت ابرها را می تواند خیلی راحت تر انجام دهد.
یکی از استادان دانشگاه آکسفورد، تحقیقات NCAR را غیر مفید می دانند و بر این باور است که این کار نتیجه ای نخواهد داشت. این استاد در این باره گفته است که برای اینکه بتوان ابرها را وادار به بارش کرد، باید به یک رشته کوه وسیع ساخت نه فقط یک قله چون در اینصورت هوا به راحتی از کوه رد می شود و فایده ای ندارد. البته حتی اگر یک رشته کوه هم ساخته شود باز هم احتمال بارش باران روی فقط همین کوه هست و علاوه بر همه ی این ها، باروری ابرها خیلی در بارش باران موثر نیست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 294069 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟