همه چیز درباره چیچن ایتزای رویایی و زیبا+عکس

چیچن ایتزا، آثار باستانی . کهن قوم باهوش مایا بوده اند که از ان تمدن تا به امروز به خوبی بر جای مانده است. کلمه یچیچن به معنای «در کنار دهانه ی چاه» و ایتزا هم به معنای جادو و یا جادویی است. طبق چیزی که داشنشکندان از یافته های خود متوجه شده اندف از این هرم های عظیم برای اهدا کردن قربا نی ها به خدای باران مایا ها به نام «چاک» استفاده می شده است و دلیل این ادعا هم، وجود شواهدی از اجساد انسان های قربانی شده در این هرم است. این هرم ها هر ساله هزاران و میلیون نفر را از سراسر دنیا را به سوی خود می کشانند.
در این هرم، آثاری که به سال اول تا ۲۵۰ میلادی ر می گردد، پیدا شده است اما این احتمال هم وجود دارد که این مجموعه ها در ابندا به عنوان محل زندگی مایا کاربری داشته اند.

chichen-itza-mexico
در محوطه ی چیچن ایتزا، چندین ساختمان سنگی وجود دارد که در زمان های قبل از آنها به عنوان قصر، حمام، مغازه و… استفاده می شده است که مطرح ترین این بخش ها شامل: قلعه ی El Castillo (هرمی پلکانی که از ۴ طرف، پله هایی رو به بالای هرم دارد)- هرم جنگجویان- قسمت بازی آن دوران و بقیه سازه ها است. علاوه بر این ها، ۲ چاله ی آب بزرگ هم وجود دارد که امکان دارد مردم آن دوران از آن ها به عنوان تامین آب برای زندگی شان استفاده کرده باشند.
آنچه که در مورد این هرم ها جدای از ساختارشان عجیب است و خیلی جلب توجه می کند، نقش های برجسته ای است که در محوطه وجود دارد و این در حالی است که مردم ان زمانف اصلا ابزرا فلزی نداشته اند. معماران و مهندسان حال حاضر دنیا، ایجاد چنین هرم هایی را حتی با وجود ابزار امروزی سخت و طاقت فرسا می دانند و به همین دلیل است که عظمت این هرم ها و مهارتی که در ساخت آنها به کار رفته، هر کسی را میخکوب می کند. به نظر می رسد مایا در آن دوران، از علومی با خبر بوده اند که بعد از خودف آنها را به دست فراموشی سپرده اند.

chichen-itza
چیچن ایتزا در کشور مکزیک و در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر مریدا قرار دارد که جز شهرهای مذهبی و مقدس ان دوران شناخته می شده است.
قوم مایا در واقع یک تمدن باستانی در جنوب مکزیک و کشورهای گواتمالا، هندوراس، بلیز و ال‌ سالوادور در آمریکای مرکزی بوده است که امروزه حدود ۶ میلیون از آنها بر جای مانده است و به زبان های مختلف مایای صحبت می کنند. مایاها قومی بسیا رابهوش بوده اند که می توانسته اند حرکت خورشیدف ماه و ستاره ها را با دقت ترسیم کنند.
گرچه چیچن ایتزا هیچ وقت به طور کامل متروکه نشد، اما جمعیت آن بسیار کم شد و پس از سقوط Fall سیاسی این شهر، دیگر ساختمان جدیدی در آن ساخته نشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 257485 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟