با آش ماست به استقبال شب یلدا و زمستان برو

به گزارش رکنا، آش ماست یکی از خوشمزه‌ترین انواع آش‌های محلی ایرانی است که در بیشتر مناطق کشورمان شناخته شده و محبوب است. رد پای آش ماست را می‌توانید در تبریز و شیراز پیدا کنید. البته ناگفته نماند که آش ماست بروجرد نیز در میان انواع آش شهرت خوبی دارد.

اگر با انواع کاربرد‌های ماست در تهیه غذا آشنا باشید، می‌دانید که یکی از بهترین و کاربردی‌ترین استفاده‌های ماست در تهیه غذا‌های آبکی مانند آش و سوپ است. آش ماست نیز انواع مختلفی دارد، مثل آش ماست بدون گوشت و آش ماست بدون حبوبات. ما در این مطلب قصد داریم تا طرز تهیه آش ماست ساده را به شما آموزش بدهیم که در شب یلدا در کنار اعضای خانواده میل کنید.

مراحل پخت آش ماست ساده

۱. پخت گوشت

برای پخت گوشت مقداری پیاز را نگینی خرد کرده و درون قابلمه کمی تفت می‌دهیم تا سبک شود. سپس کمی فلفل سیاه را به آن اضافه کرده و تفت می‌دهیم تا عطر آن آزاد شود. در این مرحله گوشت‌ها را به پیازداغ اضافه کرده و تفت می‌دهیم تا رنگ آن تغییر کند. پس از اینکه گوشت‌ها سرخ شدند، درون قابلمه را آب می‌ریزیم و در آن را می‌گذاریم تا گوشت بپزد. می‌توانید برای تسریع کار از زودپز نیز استفاده کنید. ما برای لذیذتر شدن این آش گوشت گردن گوسفندی را پیشنهاد می‌کنیم، شما می‌توانید از هر گوشتی که مایلید استفاده کنید. پس از پخت گوشت در قابلمه را برداشته و نمک به آن اضافه می‌کنیم. وقتی گوشت به خوبی مغزپخت شد، آب آن را در یک ظرف جداگانه ریخته و کنار می‌گذاریم. گوشت را نیز درون یک بشقاب ریش می‌کنیم و کنار می‌گذاریم.

۲. پخت نخود

برای پخت آش ماست می‌توانیم از کنسرو نخود نیز استفاده کنیم. اما اگر از نخود خام استفاده می‌کنید حتما آن را از شب قبل خیس کنید و قبل از پخت آب آن را عوض کنید. بهتر است نخود آش را جداگانه بپزید و طی پخت آش به آن اضافه کنید. برای پخت نخود آن‌ها را آبکش کنید و مجدد بشویید. آن‌ها را همراه با کمی آب درون یک قابلمه یا زودپز بریزید. سعی کنید اندازه دو بند انگشت آب روی نخود‌ها باشد. کمی نمک به آن‌ها اضافه کرده و در قابلمه را ببندید تا بپزند. پس از پخت آن‌ها را آبکش کرده و در ظرف جداگانه بریزید.

۳. پخت برنج

قابلمه‌ای که می‌خواهیم آش را در آن بپزیم روی شعله قرار می‌دهیم. برنج شسته شده را در آن می‌ریزیم. سه و نیم پیمانه آب جوش به قابلمه اضافه کرده و اجازه می‌دهیم تا برنج با آب بپزد و حسابی نرم شود. در قابلمه را می‌بندیم و بعد از گذشت نیم ساعت به آن سر می‌زنیم. برنج باید کاملا وا رفته و له شده باشد. اگر احساس می‌کنید که برنج هنوز نپخته است، مقدار کمی آب به آن اضافه کنید و مجدد اجازه بدهید تا بپزد. بهتر است آب را کم‌کم اضافه کنید تا آش شما زیادی آبکی نشود. برای اینکه آش خوش‌طعم‌تری داشته باشید، پیشنهاد ما این است که از برنج نیم‌دانه محلی استفاده کنید.

۴. اضافه‌کردن سایر مواد اولیه

در این مرحله سبزی شوید را خرد کرده و پس از پخت برنج به آن اضافه می‌کنیم. دو قاشق چای‌خوری نمک را نیز اضافه کرده و هم می‌زنیم. پس از مخلوط شدن مواد، آب گوشت را نیز در دو مرحله اضافه کرده و هم می‌زنیم. باید مرتب آش را هم بزنیم تا برنج ته نگیرد. نخود را نیز در همین مرحله به آش اضافه می‌کنیم. پس از نخود، نوبت به اضافه کردن گوشت ریش‌شده می‌رسد. برای چند دقیقه آش را هم می‌زنیم تا مزه مواد به خورد یکدیگر بروند.

۵. درست کردن پیازداغ

پیاز‌ها را روی یک تخته به صورت خلالی خرد کنید. یک تابه را روی شعله گاز قرار داده و صبر کنید تا داغ شود. پس از داغ شدن تابه، روغن سرخ‌کردنی را درون آن بریزید و سپس پیاز‌ها را اضافه کنید. به پیاز‌ها فرصت بدهید تا به خوبی تغییر رنگ داده و کاملا طلایی و تُرد شوند. پس از طلایی شدن پیاز‌ها حتما کنار تابه حضور داشته باشید چراکه ممکن است پیازداغ بلافاصله بسوزد.

۶. افزودن ماست

ماست را درون یک ظرف بزرگ ریخته و برای چند دقیقه می‌زنیم تا کاملا یکدست شود. سپس به آرامی آن را به قابلمه آش اضافه می‌کنیم. زدن ماست باعث می‌شود تا پس از اضافه شدن به قابلمه، ماست نبُرد. قبل از اضافه کردن ماست، طعم آش را امتحان کنید و در صورت لزوم به آن نمک و فلفل اضافه کنید. حتما شعله گاز را روی حرارت ملایم قرار بدهید. آش را خوب هم بزنید تا از بریدن و گلوله شدن ماست جلوگیری شود. برای ۱۰ دقیقه آش را هم بزنید تا آش ماست خوب جا بیفتد.. سرو آش ماست

به عنوان مرحله پایانی می‌توانید مقداری از پیازداغ را به آش افزوده و مخلوط کنید. پیازداغ به آش ماست شما عطر و طعمی فوق‌العاده می‌دهد. اما اگر مایل باشید می‌توانید آن را به آش اضافه نکنید. آش را درون ظرف سرو بکشید و روی آن را مقداری پیازداغ و نخود تزیین کنید. آش شما آماده است و می‌توانید آن را در کنار خانواده نوش‌جان کرده و از طعم یک آش ماست استثنایی لذت ببرید.

نکات مهم درباره طرز تهیه آش ماست ساده

برای طبخ آش ماستی که طعمی دلچسب و لذیذ داشته باشد، اطلاع از نکات زیر حائز اهمیت است.

استفاده از پیازداغ در این آش می‌تواند به خوشمزه‌تر شدن آن کمک کند. با این حال می‌توانید از پیاز داغ در آش ماست استفاده نکنید.

در این روش تهیه آش ماست از سبزی شوید به عنوان سبزی آش استفاده شد. شما می‌توانید از هر نوع سبزی آشی که دوست دارید استفاده کنید.

همانطور که بالاتر توضیح داده شد، یک روش استفاده از گوشت در این آش ریش‌کردن آن است. اگر مایل باشید می‌توانید در آش ماست گوشت قلقلی اضافه کنید.

برای داشتن آش با غلظت بیشتر می‌توانید از ماست چکیده و غلیظ‌شده نیز استفاده کنید.

حتما به خاطر داشته باشید که ماست را نباید به آش در حال جوش اضافه کرد. این کار موجب بریده و گلوله شدن ماست می‌شود.

استفاده از برنج نیم‌دانه در آش موجب پخت زودتر برنج و لعاب بیشتر آن می‌شود.

در صورتی که غذا‌هایی با طعم ترش هم‌خوانی بیشتری با ذائقه شما دارد می‌توانید از ماست ترش برای تهیه آش استفاده کنید تا آش لذیذتری داشته باشد.

ضمن توجه به نکات پخت آش ماست به خاطر داشته باشید که آش ماست را می‌توانید در فصول سرد سال به عنوان وعده اصلی، میان‌وعده و نیز پیش‌غذا تهیه و سرو کنید.

سوالات متداول درباره تهیه آش ماست ساده

همانطور که تا اینجای مطلب خواندید، روش پخت آش ماست و نکات آن را یاد گرفتیم. بهتر است در ادامه به چند سوال پرتکرار درباره این آش نیز پاسخ بدهیم.

طرز تهیه آش ماست ساده بدون حبوبات چگونه است؟

عده‌ای در تهیه آش ماست از حبوباتی مانند نخود، عدس و لپه استفاده می‌کنند. اما برخی افراد آش ماست بدون حبوبات را ترجیح می‌دهند. برای همین می‌توانید در صورت تمایل مرحله افزودن حبوبات را از رسپی آش ماست حذف کنید.

آش ماست بدون گوشت را چطور می‌توان تهیه کرد؟

اگر زمان کافی برای پخت گوشت ندارید یا به هر دلیلی تمایلی ندارید که در آش ماست از گوشت استفاده کنید، می‌توانید تنها از عصاره گوشت برای پخت آش کمک بگیرید.

طرز تهیه آش ماست مازندرانی چه تفاوتی با آش ماست ساده دارد؟

اگر مایلید آش ماست را به شیوه مازندرانی تهیه کنید، به چند قلم مواد اولیه بیشتر احتیاج دارید. می‌توانید گوشت را از آش ماست مازندرانی حذف کرده و به آن رشته آش، سیرداغ و نعنا داغ اضافه کنید.

منبع: اکالا

کدخبر: 953354 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟