135 سال پیش مخترع هلیکوپتر در چنین روزی به دنیا آمد + عکس

به گزارش رکنا، از ایگور سیکورسکی در تاریخ به عنوان مخترع هلیکوپتر یاد می‌شود، وی اولین بمب افکن سنگین جهان را برای روسیه ساخت ولی از آنجایی که یک مسیحی ارتدوکس سلطنت‌طلب بود از ترس ارتش سرخ به آمریکا گریخت. آنجا توانست به آرزوی کودکی اش جامه عمل بپوشاند و اولین هلیکوپتر R-4 قابل استفاده را اختراع کند. این هلیکوپتر توسط ارتش آمریکا در برابر آلمانی‌ها و ژاپنی‌ها مورد استفاده قرار گرفت و عملکرد موفقیت‌آمیزی داشت.

مخترع هلیکوپتر

ایگور سیکورسکی، تحت تاثیر طراحی‌های لئوناردو داوینچی، از کودکی رویای هلیکوپتر را در سر می‌پروراند. در کل، ایدهٔ پرواز با پروانه یا پره، ایده‌ای قدیمی است. احتمالا خیلی‌ها در کودکی اسباب بازی هلیکوپتری داشتند که اگر کوکش می‌کردند اندکی از روی زمین بلند می‌شد، خود سیکورسکی که 25 می سال 1889 به دنیا آمد نیز چنین اسباب‌بازی‌ای داشته است. ولی تفاوت یک هلیکوپتر اسباب‌‌بازی با هلیکوپتری که واقعا بتواند برای حمل و نقل بکار رود از زمین تا آسمان است و این مخترع نیمی از عمل خود را صرف آن کرد که بتواند چنین چیزی بسازد.

در سن 14 سالگی، او مانند برادرش به مدرسه نظامی سنت‌پترزبورگ رفت ولی خیلی زود فهمید که آنجا جای او نیست. او مطمئن بود که یک مهندس خواهد شد، پس 4 سال بعد به انستیتوی پلی‌تکنیک کیف رفت. در سال 1908 در سفری به آلمان همراه پدرش بود که خبر اختراع هواپیما توسط برادران رایت را شنید. او گفته است: «در طی 24 ساعت، آینده شغلی من تغییر کرد. تصمیم گرفتم هوانوردی بخوانم».

مخترع اولین هلیکوپتر

سال 1911 او اولین هواپیمای دو باله‌ مناسب پرواز خود را ساخت. در طول یک پرواز نمایشی وقتی که خود مخترع سوار بر آن بود، پشه‌ای که در مخزن گاز بود وارد کاربراتور شد و موتور دچار مشکل جدی شد. سیکورسکی توانست بدون اینکه جراحتی بر او وارد شود به زمین بنشیند. از آن زمان به هواپیمایی فکر می‌کرد که اگر موتورش از کار بیفتد هم بتواند به پرواز ادامه دهد.

پیش از جنگ جهانی اول، او به عنوان مخترع اولین هواپیمای سنگین چهارموتوره معروف شده بود که هم برای حمل و نقل و هم برای بمب‌افکنی مناسب بود. در نتیجهٔ آن، روسیه با اینکه در صنعت هوانوردی نسبت به آلمان عقب افتاده بود، با یک بمب‌افکن S-22  واقعی‌ به نام «ایلیا مورومتس» (نام قهرمان مقدس روسیه) وارد جنگ جهانی شد. هواپیمایی که می‌توانست 10 مسافر یا 500-300 کیلوگرم بمب را حمل کند. حضور این هواپیما در جنگ جهانی بیشتر سمبلیک بود ولی قابی از آینده را نشان می‌داد.

سیکورسکی در سال 1918 وقتی که از دوستانش شنید که حکم تیر‌ برایش صادر شده به بریتانیا گریخت، از آنجا به فرانسه رفت و در سال 1919 در نیویورک بود.

اولین هلیکوپتر

در سال 1940، او اولین پرواز مستقل خود را با هلیکوپتر VS-300 انجام داد. یک سال و نیم بعد آمریکا وارد جنگ جهانی دوم شد و از روی هلیکوپتر او هلیکوپترهای R-4 را تولید کرد.

وی شهروندی آمریکا را گرفت. گرچه خود را همیشه روس می‌نامید از آنجایی که در اوکراین تحصیل کرد این کشور او را دانشمندی اوکراینی می‌شمارد و خیابان‌هایی را به نامش نام‌گذاری کرده است.

او نوشته است: «فکر ما همیشه درگیر اهمیت و ارزش ازلی-ابدی یک انسان است. او که فرزند بالقوه خداست و سرنوشتش در زندگی با پیروزی، درد و مرگ عجین شده است. هیچ کس نمی‌تواند این معنای درخشان زندگی را از ما بگیرد و این تنها چیزی است که مهم است».

مترجم: مبینا محمدی

کدخبر: 1001024 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟