رشد خلاقیت و آرامش کودک با خمیربازی!

در دوره کنونی با پیشرفت تکنولوژی و قبضه شدن دنیای کودکان توسط اشیای دیجیتال، بازی با خمیر بمراتب کمتر از قبل شده است. بسته‌های رنگی خمیر در فروشگاه‌های اسباب بازی خاک می‌خورند و در انتظار دستان کوچک خلاقی که آنها را به اشکال مختلف درآورند. والدین امروز هم بمراتب کمتر از گذشته فرزندان را تشویق به کار با آنها می‌کنند. در بازی با خمیرهای رنگی امتیازات بزرگی نهفته است به طوری که هر والدینی از آنها مطلع شود فرزند خود را به این بازی تشویق خواهدکرد:

مهارت‌های دستی: در سنین پیش از دبستان کودک ابتدای راه برای شناختن توانایی‌هایی است که انگشتان دست امکان آنها را به او می‌دهد. او از طریق بازی با خمیر می‌تواند یادبگیرد چه کارهایی از ماهیچه‌های دست او برمی آید. او می‌تواند خمیر را له کند، پهن کند، چند تکه کند، به شکل فنر درآورد، باریک کند و به اشکال ابتدایی دیگر درآورد. برخی کارها را هم باید با استفاده از ابزار دیگر انجام دهد، مثلا با قیچی خمیر را ببرد، با نوک مداد سوراخ کند و با رولت آن را دندانه دار کند.

آرامش و درمان: بازی با خمیر و له کردن و گلوله کردن آن به تخلیه روحی کمک می‌کند. فردی که می‌خواهد استرس و ناراحتی را از خود بزداید به‌راحتی می‌تواند تکه‌ای خمیر در دست بگیرد و آن را در دست فشار دهد و به شکل‌های نامفهوم مختلف درآورد. همین کار، او را آرام می‌کند. فشاردادن خمیر و پهن و بازکردن آن موجب تخلیه روحی و بازیافت انرژی برای تمرکز می‌شود. از این لحاظ بازی با خمیر برای کودکان هم بسیار مناسب است.

خلاقیت: نیاز به گفتن نیست که کودکان می‌توانند با همان توانایی‌های ابتدایی خود چقدر شکل درست کنند؛ گل، درخت، میوه، شخصیت‌هایی که در کارتون می‌بینند، خانه، وسایل داخل آن و هرچیز دیگر که دوست داشته باشند. این اولین گام برای به چالش کشیدن ذهن خلاق آنها از همان سنین کودکی است.

همکاری چشم و دست: دست‌ها کارهای مختلفی با خمیر می‌کنند و چشم‌ها هم به‌نوبه خود به دقت نگاه می‌کنند تا ببینند آیا کار درست انجام می‌شود یا نه. چشم‌ها می‌بینند هر حرکت دست چه تاثیری بر خمیر می‌گذارد. این آموزشی مهم برای کودکان است.

خوب نگاه داشتن: خمیرهای نو و دست نخورده داخل بسته در رنگ‌های مختلفند. اما هنگامی که کودکان با آنها بازی می‌کنند کم‌کم با هم تلفیق می‌شوند و رنگی جدید به خود می‌گیرند. معمولا این رنگ جدید چندان جالب نیست و کودکان آنها را دوست ندارند. همین به آنها یاد می‌دهد تلاش کنند خمیرهایشان با هم تلفیق نشود و نو و تمیز باقی بماند. به این ترتیب آنها درس خوب نگاه داشتن وسایلشان را فرامی‌گیرند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 281146 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟