شاهکار روستایی شگفت انگیز در دل ایران +عکس های دیدنی

نمونه هایی از این سکونتگاه ها نیز در ایران جای گرفته و با تلفیق طبیعت، معماری و تاریخ، تصاویری بی نظیر را به نمایش گذاشته اند. در هر نقطه ای از کشورمان می شود آنها را یافت که بر اساس ویژگی های منطقه، شکلی خاص دارند و زیبایی هایی تماشایی در آنها جلوه گر هستند. پیش تر با هم به نقاط مختلف ایران سفر کردیم و روستاهای زیادی را از نظر گذراندیم؛ روستاهایی که هر یک دنیایی متفاوت را پیش رویمان قرار دادند و با جاذبه هایشان ساعاتی خوش را برایمان خلق نمودند.

این بار راهی شمال شرق کشورمان می شویم تا به خراسان جنوبی برویم و راه طبس را در پیش بگیریم. می خواهیم سری به یکی از زیباترین روستاهای این منطقه بزنیم و از دیدن زیبایی هایش غرق در لذت شویم...

طبس

طبس1

طبس2

روستای ازمیغان از محدود مکان هایی است که می توانید شالیزار و نخلستان را در کنار هم ببینید. این روستا دارای طبیعتی بسیار شگفت انگیز در میان کویر است و رودخانه های دائمی در آن جریان دارند.

وجود بارگاه امامزاده سید محمد بن جعفر طیار که برادرزاده امام اول شیعیان است یکی دیگر از جاذبه های شاخص این روستاست.

طبس3

در گوشه ای دورتر از شهر طبس و در میان کویر، روستایی به نام ازمیغان قرار دارد که در ارتفاع ۱۰۰۰ متری از سطح دریا جا خوش کرده و به عنوان یکی از زیباترین مناطق گردشگری طبس، از آن یاد می شود.

سرسبزی نخلستان ها و وجود شالیزارها و جریان دائمی آب، این روستا را به بهشتی در میان کویر تبدیل کرده که هر نگاهی را به سوی خود خیره می کند.

در روستای ازمیغان حدود ۲۲۳ نفر در قالب ۶۸ خانوار زندگی می کنند و خانه های آنها شبیه دیگر معماری های کویری با خشت، گل، خاک و چوب بنا شده اند.گفته می شود نام این روستا در زبان محلی به مکانی برا خوشگذرانی افراد لات اشاره دارد.

طبس4

طبس5

۱- پیوند شالیزار و نخلستان

ازمیغان تنها جایی است که در آن می توانید شاهد کشت خرما و برنج در کنار یکدیگر باشید. در این روستا، دو منطقه گرم و مرطوب و گرم و خشک قرار دارد که در یکی خرما به عمل می آید و دیگری مناسب کاشت برنج است.

قرار گیری روستا در یک دره ی کم عمق و وفور آب در ابتدا تا انتهای این دره باعث شده تا ازمیغان از جغرافیای گرم و خشک ایران فاصله بگیرد و به سبب بیشتر بودن آب نسبت به زمین کشاورزی محل خوبی برای شالیکاری باشد.

درختان نخل این روستا که به صورت خودرو و گروهی رشد کرده اند، دارای بافت ردیف و منظم نیستند و به صورت گروه های چهار یا پنج تایی در کنار یکدیگر قرار دارند. زمین های حد فاصل این درختان نخل به‌ صورت پلکانی شکل گرفته اند تا از شیب منطقه کاسته شود و مکانی برای شالیکاری به وجود آید.

طبس6

۲- طبیعتی تماشایی در یک منطقه کویری

ازمیغان در دل یک منطقه ی کویری قرار دارد اما سبزی نخلستان ها و شالیزارهایش، حال و هوایی متفاوت را در آن ایجاد می کند. این روستا به سبب برخورداری از رودخانه های دائمی، متفاوت از روستاهای دیگری است که در مناطق کویری به چشم می خورند. در اینجا مهم ترین عنصر حیات یعنی آب وجود دارد و باعث شده تا از میغان چهره ی سبز و مرطوبی به خود گیرد.

از سوی دیگر وجود جاذبه هایی همچون آبشار قدمگاه و گونه‌های گیاهی وحشی چون درخت انجیر کوهی با ارتفاع ۲۰ متر و قدمت ۳۰۰ ساله، از جمله عوامل جذب طبیعت دوستان به این روستا هستند.

طبس7

طبس8

۳- تخت عروس

یکی از دیدنی هایی که گردشگران از دیدن آن لذت می برند، قسمتی به نام تخت عروس است که از زیبایی خاصی برخوردار است. این قسمت به خاطر وجود سنگ بزرگ سفیدی که در کف دره خودنمایی می کند، به این نام خوانده می شود. این سنگ بزرگ سفید در وسط رودخانه قرار دارد و به سبب آنکه از دو طرف آن آب در حال حرکت است، به مانند یک تخت به نظر می رسد.

طبس9

۴- مزار سید محمد بن جعفر طیار

در روستای ازمیغان، آرامگاهی قرار دارد که آن را منتسب به سید محمد بن جعفر طیار می دانند که برادرزاده ی امام اول شیعیان، علی بن ابی طالب (ع) است. بنای این آرامگاه بر روی یک بلندی قرار دارد و مشرف به روستای ازمیغان است.

مزار اصلی و اولیه این آرامگاه مربوط به زمان ورود اسلام به ایران بوده اما در طول تاریخ بارها تخریب شده و مورد بازسازی قرار گرفته است. از جمله عوامل مخرب این آرامگاه، می توان به زلزله سال ۱۳۵۷ اشاره کرد که به کلی آن را نابود کرد.

مردم اعتقاد قلبی خاصی به این امامزاده دارند و گفته می شود که هرساله تا ۱۰۰۰۰ نفر برای زیارت و ادای نذر به این منطقه می آیند. در کنار این زیارتگاه مزار شهدای ازمیغان قرار دارد که ۴ شهید هستند و از احترام خاصی در میان مردم برخوردارند.

طبس10

۶- جاذبه های تاریخی روستا

در ۵ تا ۶ کیلومتری بالا دست و پایین دست روستا، خانه هایی دستکند وجود دارند که در میان محلی ها به نام قلعه دختر شهرت پیدا کرده اند و امروزه از برخی از آنها به عنوان انبار یا آغل استفاده می شود. دو خط نوشته، شبیه عربی نیز در روستا وجود دارد که احتمال می رود از دوره محمد بن جعفر طیار به جای مانده باشد.

طبس11

1- گشت و گذار در کوچه باغ های روستا

قدم زدن در کوچه باغ های ازمیغان را از دست ندهید. این کوچه ها سرشار از زیبایی هستند و از گذشته ها با شما سخن می گویند. با قدم زدن در این کوچه ها می توانید زیبایی های بیشتری را در گوشه گوشه ی این روستا کشف کنید و لذت ببرید.

۲- کویر نوردی

قرار گیری ازمیغان در یک منطقه ی کویری به شما فرصت می دهد که در کنار زیبایی های روستا از دیدن جلوه های کویری و گشت و گذار در میان آن نیز بهره مند شوید پس در این سفر خود را برای کویرنوردی نیز آماده کنید.

طبس12

۳- عکاسی

در روستای ازمیغان جلوه های زیادی وجود دارند که می توانند به سوژه ای برای عکاسی و ثبت تصاویر منحصر به فرد تبدیل شوند. در این سفر دوربین خود را فراموش نکنید و از عکاسی در چنین فضای زیبایی، غرق در لذت شوید.

۴- آب بازی و ماساژ

تعجب نکنید، ازمیغان در دل کویر است اما می تواند فضای مناسبی را برای آب بازی و شنا و تجربه شیرجه به شما بدهد. اگر خواستید که خستگی پاهایتان در برود می توانید آنها را در آب بگذارید تا ماهیان کوچک به سراغتان بیایند و ماساژی لذتبخش را برایتان رقم بزنند.

طبس13

طبس14

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 272344 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟