شایع ترین سرطان در بین مردان 20 تا 40 ساله

سرطان بیضه معمولا مردان جوان را گرفتار می‌کند، به گونه ای که حداکثر شیوع سنی آن بین 20 تا 40 سالگی است. سرطان بیضه به ندرت قبل از 15 سالگی ایجاد می‌شود، ولی انواعی از آن وجود دارد که حتی در شیرخواران دیده می‌شود. خوشبختانه این سرطان، ازجمله سرطان‌هایی است که درمان‌های مؤثری برای آن وجود دارد.

شناسایی شایع‌ترین نشانه

شایع‌ترین علامت سرطان بیضه، وجود یک توده بدون درد داخل نسج بیضه است؛ مثلا بیمار توده سفتی به اندازه فندق داخل بیضه لمس می‌کند. تقریبا 99 درصد توده‌های سفت در داخل نسج بیضه سرطان است. بنابراین هر توده داخل نسج بیضه سرطان است، مگر این که خلاف آن ثابت شود. بیمار نباید به علت خجالت کشیدن، از مراجعه به پزشک پرهیز کند. به همه آقایان توصیه می‌شود، هر چند وقت یکبار بیضه‌های خود را به دقت لمس و در صورت مشاهده هر گونه توده داخل نسج بیضه بلافاصله به پزشک مراجعه کنند. این موضوع به خصوص در افرادی صدق می‌کند که دارای عوامل خطرساز برای سرطان بیضه هستند.

این افراد، خطر را جدی بگیرند

به طور کلی، سه عامل خطرآفرین برای ابتلا به سرطان بیضه وجود دارد. مهم‌‌ترین عاملی که خطر ابتلا به سرطان بیضه را زیاد می‌کند، بیضه‌های نزول نکرده است. به طور خلاصه باید گفت در عده‌ای از نوزادان پسر، موقع تولد یک یا هر دو بیضه در محل طبیعی خود که همان کیسه بیضه است، قرار ندارد. اگر این بیضه‌ها تا پایان سال اول زندگی در محل طبیعی خود قرار نگیرد،‌ باید با عمل جراحی،‌ آن را در محل طبیعی خود قرار داد. قرار دادن بیضه در محل طبیعی قبل از یک سالگی هم به افزایش پتانسیل باروری در سن بعد از بلوغ کمک می کند و هم این که بیضه از داخل شکم پایین آورده می‌شود و در محلی قرار می‌گیرد که به راحتی قابل معاینه باشد. دکتر محمدرضا صفری‌نژاد جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری در این باره به ایرنا می گوید: توجه داشته باشید، پایین آوردن بیضه نزول نکرده، از خطر ایجاد سرطان بیضه در آینده نمی‌کاهد، طوری که خطر ایجاد سرطان بیضه در فردی که دارای یک بیضه نزول نکرده باشد، 15 تا 30 برابر افراد عادی است. این گونه افراد باید به دقت تحت نظر باشند. این خطر آن‌قدر زیاد است که اگر مردی بعد از سن بلوغ برای عمل جراحی بیضه نزول نکرده مراجعه کند، ترجیح می‌دهیم بیضه به طور کامل در آورده شود. دومین عاملی که احتمال ابتلا به سرطان بیضه را زیاد می‌کند، تحلیل رفتن بیضه به هر دلیل است. یکی از علل شایع، عفونت شدید به دنبال ابتلا به اوریون است. عامل بعدی که خطر ابتلا به سرطان بیضه را زیاد می‌کند، وارد شدن ضربات شدید به بیضه‌هاست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 270426 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟