داستان پدیده ای با نام پورشه +تصاویر
او که خود سال‌ها در مرسدس بنز جزو مهندسان رده بالای این شرکت بود، وقتی به فولکس واگن رفت هم ایده‌اش «خودروی مردم» بود و به همین خاطر فولکس بیتل یا همان قورباغه‌ای خودمان را طراحی کرد تا همه مردم بتوانند از سوار شدن ماشین لذت ببرند.»

فردیناند بعدا وقتی برند پورشه را راه انداخت باز سراغ خودرویی رفت که در عین اسپرت بودن برای خانواده‌ها باشد و همین با استقبال مشتری‌ها روبه‌رو شد اما هر چه جلوتر آمدیم و به خصوص بعد از فوت خود فردیناند کارخانه به سمت خودروهای لوکس حرکت کرد و حالا کار به جایی رسیده که پورشه نماد ثروتمند بودن به حساب می‌آید و البته نماد سرعت، کیفیت، دقت، طراحی و خیلی چیزهای دیگر که در طول نزدیک ۸۵ سال به دست آمده است.

pourche_2

در سوم سپتامبر ۱۸۷۵ فردیناند پورشه در بوهمیان کشور چک به دنیا آمد و وقتی در سال ۱۸۸۹ دوران ابتدایی مدرسه را گذراند رفت پیش پدرش و به شاگردی لوله‌کشی مشغول شد.
سال ۱۸۹۸ وقتی پورشه و خانواده به اتریش کوچ کرده بودند، او ساخت اولین خودرو را در این کشور به نام خودش ثبت کرد؛ خودرویی برقی به نام P۱ که توانست در نمایشگاه بین‌المللی موتور برلین جایزه بگیرد.
یک سال بعد موتوری که مهندس جوان ساخته بود، توجه همه دنیا را به او جلب کرد و پورشه هم تصمیم گرفت موتور را توسعه بدهد و توانست یک خودروی مسابقه‌ای بسازد که موتورش با بنزین و برق کار می‌کرد و یک جورهایی هیبریدی بود. نکته جالب این بود که نیروی این موتور برای اولین بار به هر چهار چرخ منتقل می‌شد؛ همان ۴WD خودمان.
سال ۱۹۰۶ وقتی فردیناند ۳۱ سالش بود، مدیر فنی کمپانی آسترو دایملر شد؛ شرکتی که یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های خودروسازی دنیا بود و او مسئولیت بخش مهمی از آن را بر عهده گرفته بود.
۱۹ سپتامبر ۱۹۰۹ فردیناند آنتون ارنست پورشه که بعدا به فری مشهور شد، به دنیا آمد.
سال ۱۹۲۳ پورشه که از مدیران ارشد دایملر به حساب می‌آمد، خودروی اسپرت مرسدس را با موتور کمپرسوردار طراحی کرد؛ یک موتور ۲ لیتری که جوایز بسیاری را درو کرد.
سال ۱۹۳۱ پورشه دفتر خودش را با عنوان مهندسی و مشاوره مهندسی ساخت وسایل نقلیه در اشتوتگارت افتتاح کرد.
سال ۱۹۳۴ درخواست طراحی و ساخت یک خودرو از فولکس واگن آلمان به دفتر پورشه ارسال شد. یک سال بعد نمونه اولیه فولکس بیتل ساخته و آزمایش شد. این نمونه در گاراژ ویلای خود پورشه در اشتوتگات سر هم شده بود.
سال ۱۹۴۶ تحت مدیریت فری، پسر بزرگ فردیناند، خودروی مسابقه ای ۳۶۰ به سفارش شرکت ایتالیایی پیرو دوسیو طراحی و ساخته شد.
سال ۱۹۴۸ برند پورشه با ساخت خودروهای ۳۵۶ و ۰۰۱-۳۵۶ متولد شد. در این سال فولکس واگن خودش می‌توانست خودروها را تولید کند و فری به این فکر افتاد که یک خودروی اسپرت کوچک بسازد. او خیلی زود موفق به ساخت ۳۵۶ شد که با وزن تنها ۵۳۵ کیلوگرم می‌توانست به سرعت ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت برسد. تا امروز همه طراحی‌های پورشه بر اساس همین خودرو بوده است.
سال ۱۹۵۰ توجه دنیا به سمت خودروهای پورشه جلب شد وقتی ۳۵۶SL توانست در رقابت ۲۴ ساعته لو مانس پیروز شود. این خودرو قدم مهمی برای فری بود تا خودروها را به سمت کوپه شدن ببرد. مثل خودروهای فولکس و بر خلاف نمونه‌های اولیه پورشه حالا موتور خودرو به عقب رفته بود و صندلی‌های عقب جمع و جورتر شده بودند.
pourche_3

30 ژانویه ۱۹۵۱ فردیناند پورشه در ۷۵ سالگی از دنیا رفت.

از سال ۱۹۵۳ پورشه شروع کرد به ساخت خودروهایی فقط برای مسابقه و موفقیت‌های بسیاری کسب کرد. اسپایدر ۵۵۰ در این سال‌ها سلطان بی‌رقیب مسابقات اتومبیلرانی بود.

در سال ۱۹۵۷ پورشه شروع کرد به تولید نسل جدیدی از خودروهای اسپرت. نکته کلیدی که فری روی آن تاکید داشت بزرگ‌تر شدن اتاق و راحت‌تر شدن صندلی‌های عقب بود. حاصل، خودروی کوپه‌ای شد که دو صندلی جلو و دو صندلی عقب داشت و طراحی آلکساندر، پسر فری بود. این خودرو با یک موتور ۲ لیتری که توان ۱۳۵ اسب بخار را داشت، با یک موتور تخت ۶ سیلندر کار می‌کرد. ۹۱۱ افسانه‌ای از دل همین خودرو بیرون آمد.

سال ۱۹۶۴ تولید پورشه ۹۱۱ آغاز شد. یک سال قبل مدل ۹۰۱ به بازار آمده بود و پس از آن هر سال یک مدل جدید روانه جاده‌ها می‌شد.

سال ۱۹۸۴، پورشه ۹۱۱ کررا ۴*۴ توانست قهرمان مسابقات رالی پاریس داکار شود.

سال ۱۹۹۳ در نمایشگاه خودروی دیترویت پورشه از آغاز طراحی‌اش برای مدل باکستر خبر داد.

سال ۱۹۹۶ پورشه تولیدش را از مرز یک میلیون خودرو گذراند. در این سال تولید پورشه باکستر هم آغاز شد.

۲۷ مارس ۱۹۹۸ فری پورشه در ۸۸ سالگی فوت کرد.

سال ۲۰۰۹ و در صدمین سالگرد تولد فری پورشه، موزه این کارخانه افتتاح شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 240854 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟