مقایسه ویژگی های مهم و جدید اندروید اوریو و آی او اس 11

اگر از یک گوشی هوشمند اندروید یا یک آیفون استفاده می‌‌کنید، احتمالا به‌زودی یک به‌روزرسانی بزرگ برای دستگاه شما منتشر خواهد شد.
کمپانی اپل به‌زودی جدیدترین نسخه‌ی سیستم‌ عامل موبایل خود یعنی آی‌اواس ۱۱ را به‌طور عمومی منتشر خواهد کرد و گوگل نیز همین چند روز پیش، جدیدترین نسخه‌‌ی سیستم‌ عامل اندروید موسوم به اندروید اوریو را به‌طور عمومی منتشر کرد. اپل هم‌اکنون در حال اعمال تغییرات و رفع باگ‌های نهایی آی‌اواس ۱۱ است و تا لحظه‌ی نوشته شدن این مطلب، هفت نسخه‌ی پیش‌نمایش از این سیستم عامل را برای توسعه‌دهندگان منتشر کرده است. اپل نهایتا در رویداد ماه سپتامبر خود، علاوه بر معرفی آیفون‌های جدید، آی‌اواس ۱۱ را به‌طور عمومی برای همه‌ی کاربران منتشر خواهد کرد.
نسخه‌ی جدید هیچ‌کدام از این دو سیستم‌ عامل تاکنون برای گوشی‌های هوشمند در دسترس قرار نگرفته است؛ اما توسعه‌دهندگان از ماه‌ها قبل در حال تست دو سیستم عامل یادشده هستند. وب‌سایت Mashable که نسخه‌های آزمایشی آی‌اواس ۱۱ و اندروید اوریو را به مدت کافی تست کرده‌ است، حالا یک مقایسه بین ویژگی‌های مهم این دو سیستم عامل انجام داده تا مشخص شود که هر کدام چه قابلیت‌هایی به کاربران ارائه می‌دهند. در ادامه به مقایسه‌ی مهم‌ترین ویژگی‌های آی‌اواس ۱۱ و اندروید اوریو خواهیم پرداخت.
چندوظیفگی و بهره‌وری
اپل سرانجام در آی‌اواس ۱۱، آیپد را به یکی از اولویت‌های این سیستم عامل مبدل کرد. استفاده از قابلیت تقسیم صفحه نمایش، روش جدید جابه‌جایی بین اپلیکیشن‌ها و داک جدیدی که بهینه‌سازی‌های زیادی روی آن اعمال شده است، همگی به آسان‌تر شدن چندوظیفگی در این محصول کمک می‌کنند. استفاده از چند اپلیکیشن و جابه‌جا شدن بین آن‌ها، هیچ‌گاه تا به این حد در سیستم عامل آی‌اواس آسان نبوده است.
مقایسه انروید و ای او اس
البته در صورتی که شما از یک آیفون استفاده می‌کنید، احتمالا متوجه ویژگی‌های اشاره‌شده در بالا نخواهید شد. آی‌اواس ۱۱ نهایتا به یک اپلیکیشن مدیریت فایل جدید مجهز شده است که تعدادی قابلیت کاربردی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. علاوه بر این، بهبودهای مناسبی روی اپلیکیشن‌های پیش‌فرض از جمله اپلیکیشن یادداشت‌برداری و ایمیل، اعمال شده است؛ اما در هرحال شما نمی‌توانید با گوشی آیفون خود، همانند یک آیپد از تمام ظرفیت‌های چندوظیفگی آی‌اواس ۱۱ بهره ببرید.
اندروید ارویو از نظر چندوظیفگی امکانات قابل توجه جدیدی ارائه نمی‌دهد و در واقع نیازی هم به این مورد دیده نمی‌شود؛ زیرا سال گذشته با انتشار نسخه‌ی ۷.۰ اندروید، قابلیت‌های چندوظیفگی و تقسیم نمایشگر به این سیستم عامل اضافه شده است.
تصویر در تصویر
حال که صحبت در مورد چندوظیفگی به‌میان آمد، بد نیست اشاره کنیم که اندروید اوریو حالا از حالت تصویر در تصویر در همه‌ی اپلیکیشن‌ها پشتیبانی می‌‌کند. این در حالی است که ویژگی مورد بحث قبلا فقط به اپلیکیشن یوتیوب محدود بود. نکته‌ی جالب در مورد ویژگی تصویر در تصویر این است که شما می‌توانید هم در تبلت‌ و هم در گوشی‌ هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید، از آن استفاده کنید.
البته فراموش نکرده‌ایم که اپل قابلیت تصویر در تصویر را در آی‌اواس ۹ معرفی کرد؛ اما این ویژگی همین حالا هم در گوشی‌های آیفون فعال نیست و فقط در مدل‌های جدید آیپد می‌توانید از آن استفاده کنید. شایان ذکر است حتی نسل چهارم آیپد که سیستم عامل آی‌اواس ۹ برای آن منتشر شد، از قابلیت تصویر در تصویر پشتیبانی نمی‌کند.
اموجی

کدخبر: 298938 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟