آرژانتین، پاناما و صعود به روایت صدا

نسل قبل از ما نیز صعود به جام جهانی آرژانتین 78 را با جمله مرحوم بهمنش به یاد دارند که فریاد می زد : گل جهانی، جام جهانی!
کسی هست که بتواند بازی 6 بر یک بارسلونا مقابل پی اس جی را بدون در نظر گرفتن آن کلیپ های جادویی گزارشگران کاتالان در ذهن به خاطر بسپارد؟ کسی هست که جادوی خیره کننده دریبل ها، فرارها و آن ضربه نهایی جادویی اسطوره هایی چون باجو، رونالدو، زیدان، باتیستوتا و امثال آنها را بدون صدا به یاد بیاورد؟
بازی های بین المللی و غیر باشگاهی، البته یک مزیت دیگر برای ما دارند و آن شنیدن صدای گزارشگرانی است که شاید از لای حرف هایشان کلمات و جملات اندکی را بفهمیم اما هیجان، شادی و فوران مهار نشدنی انفجار آدرنالین را می شود در صدایشان به راحتی درک کرد.
دو سه روز پیش مصر بود که با گل های صلاح بعد از بیست و هشت سال به جام جهانی راه یافت و صدای گزارشگر مصری قلب های همه مان را درگیر فریادها و اشک های خود کرد. در صدای سالخورده گزارشگر پیر، می شد غرور ملتی را از نو شناخت که دوباره به میدان جهانی فوتبال بازمی گشت.
اما گزارشگران لاتین تبار نیز به دلیل انرژی و احساسات اغراق شده ای که به وقت به ثمر رسیدن گل ها از خود نشان می دهند، همیشه مورد توجهند ضمن اینکه بسیاری از اسطوره های فوتبال تباری لاتین دارند و هنر Art نمایی های ملی شان را معمولا با این صدا و لهجه می شنویم.
بامداد امروز، تیم ملی آرژانتین با درخشش خیره کننده مسی به جام جهانی صعود کرد و بر کابوس حذف شدن در مرحله مقدماتی این مسابقات فائق آمد.
صدای گزارشگر آرژانتینی بعد از به ثمر رسیدن گل سوم مسی، انفجار خشم و هیجان نهفته ملتی بود که از زیر بار فزاینده فشارهای این چندماه اخیر رهایی می یافت.
گزارشگر آرژانتینی بعد از این گل فریاد می زد:
گللللللللللللللللللللللللل. گلللللللللللللللل. آرررررررررژانتیییییییییییییییینا. آرررررررررژانتیییییییییییییییینا. مسی مسی مسی. فوتبال فوتبال فوتبال. ویوا (زنده باد) فوتبال... ویوا مسی... مسی مسی مسی. فوتبال فوتبال فوتبال.
فریادهای هیجانی گزارشگر آرژانتینی را باید با همان فریادهای هیجانی گزارشگر مصری قیاس کنیم. صدای هر دو مرحله گذری بود از ناکامی به موفقیت و از شکست به پیروزی.
اما صدای گزارشگران پانامایی هم شنیدن داشت. وقتی مهاجم تیم ملی این کشور در دقیقه 88 از کمند مدافع کاستاریکا گذشت و ضربه صعود کننده را به تور دروازه حریف رساند، فریادهای شادی دو گزارشگر پانامایی شنیدن داشت. گزارشگر پانامایی، برای چهل ثانیه فقط فریاد می زد \"گل\" و هیچ کلام دیگری از او نمی شنیدیم و دومی نیز در بین حرف های او اشک ریزان اسم پاناما را صدا می کرد.
صدای این گزارشگرها روایت شادی مردمانشان است. با شنیدن این صداها می شود در مورد مردمشان چیزها آموخت.
گل دقیقه ۸۸ پاناما به کاستاریکا که موجب صعود مستقیم پاناما به جام جهانی و حذف آمریکا شدبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 315290 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟