نجفی:شرایط سیاسی ایران و عربستان در پرونده مناقشه میزبانی تأثیرگذار است/در این پرونده‌ها معمولاً بحث خسارت مطرح نیست

آرش نجفی  در مورد میانجیگری دادگاه CAS در پرونده مناقشه میزبانی باشگاه‌های ایرانی و عربستانی از یکدیگر گفت: وکیل سوئیسی فدراسیون فوتبال در حال انجام کارهای مربوط به این پرونده است است، چون طبق یکی از موارد توافقنامه برای میانجیگری، مفاد این پرونده محرمانه بوده و به همین دلیل در دسترس وکلا قرار ندارد.
وی در مورد اینکه آیا در نهایت توافق حاصل می‌شود یا خیر، گفت: نظر بنده به شخصه این است که مناسبات سیاسی در همین موضوع هم تاثیرگذار است. پس باید دید شرایط و مناسبات فعلی و حاکم بر روابط سیاسی دو کشور چگونه است و دقیقا چه تاثیری روی این پرونده دارد. ثانیا صرف‌نظر از اینکه مقولهورزش Sport کاملا باید از سیاست جدا باشد، ولی ممکن است در تصمیم‌گیری طرفین تاثیرگذار باشد، چون آن زمانی هم که مناقشه ایجاد شد وزارت خارجه دو کشور در آن دخیل بودند. بنابراین دولت‌های دو کشور نیز خودشان را به نوعی در این پرونده دخیل دانستند.
نجفی درباره اینکه این موضوع یک پرونده سیاسی محسوب می‌شود، گفت: بالاخره شرایط سیاسی تاثیرگذار است و نمی‌شود آن را کتمان کرد. هر چند که سیاست باید از ورزش جدا باشد.
وکیل حقوقی فدراسیون فوتبال گفت: به نظرم این پرونده، یک قرارداد میانجیگری است، بنابراین از محدوده و قلمروی رسیدگی داوری یا مرجع تجدید نظرخواهی داوری از آرای فیفا که یکی از صلاحیت‌های CAS هست خارج است. پس وارد یک مجرای دیگر به نام میانجگری شدند که طرفین روی آن توافق کردند.
وی در مورد اظهار نظر رئیس فدراسیون که سعی می‌کنیم 2 سال خسارت گذشته را جبران کنیم، گفت: معمولا در پرونده‌های میانجیگری به موردی برنخوردم که در آن خسارتی در نظر گرفته نمی‌شود مگر اینکه طرفین بر سر آن توافق کنند. در واقع داوری و قضاوت Judgment مطرح نیست که یک طرف را به خسارت محکوم کند. اگر صحبت تاج صحیح باشد این خسارت که مدنظر ایشان است باید مورد توافق طرفین باشد تا CAS در رای خود آن را لحاظ کند. 
نجفی گفت: به ماهیت حقوقی موضوع امیدوار هستم. ماهیت حقوقی اعتراض‌مان این بود که ایران از هر جهت کشور امنی است و یک اتفاق که بر حسب اجتماع یک عده اقلیت بخواهیم بگوییم کشورمان امن است، صحیح نبوده و اصل لایحه ما همین بود. ضمن اینکه وکیل سوئیسی فدراسیون فوتبال همین لایحه را پرورش داده و آن را به CAS ارائه داد. از سوی دیگر بحث خسارتی در کار نیست مگر اینکه طرفین روی آن توافق کنند. 
وی درباره اینکه حالا که اسدی دبیرکل نیست آیا می‌تواند باز هم به دادگاه CAS برود یا خیر، گفت: نمی‌توانم در این مورد صحبت کنم اما سمت اسدی هنوز پابرجاست و وی برکنار نشده است. ضمن اینکه برای این سمت در فدراسیون فوتبال فعلا سرپرست تعیین شده است.
نجفی در پایان در مورد اینکه آیا به خاطر محرمانه بودن پرونده مفاد توافقنامه اعلام می‌شود یا خیر، گفت: در نهایت این موضوع افشا خواهد شد. اگر هم توافقی نشود رای میانجیگری هم صادر نخواهد شد که در این زمان طرفین می‌توانند پروسه داوری را به جریان بیندازند و ادامه کار را از طریق شکایت حقوقی در دادگاه پیگیری کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 280941 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟