به گزارش رکنا، بابک محبوب علیلو در جلسه «هم اندیشی و رهیافتی بر مشکلات سازمان‌های مردم نهاد فعال در استان» بر استفاده از ظرفیت مردمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم Crime تأکید کرد و گفت: پیشگیری از وقوع جرم به لحاظ تجارب چندین ساله و علیرغم مشارکت دستگاه‌های دولتی در کاهش آسیب‌های اجتماعی، به تنهایی کافی نیست.

وی افزود: بایستی از مشارکت خود جامعه در کاهش آسیب‌ها استفاده کرد. در این خصوص سازمان و تشکل‌های مردم نهاد به لحاظ سنخیت و ارتباطی که با آحاد جامعه در گروه‌های مختلف دارند، به خوبی می‌توانند ایفای نقش کنند، چون تشکل‌های مردم نهاد مشکلات را بهتر حس و درک می‌کنند و جنس مشکلات را می‌شناسند.

محبوب علیلو ادامه داد: سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند برابر ماده ۶۶ آئین دادرسی کیفری، اعلام جرم کرده و پیگیر جرایم عمومی مثل جرایم علیه محیط زیست، علیه کودکان، علیه سالمندان و ... شوند.

معاون قضایی رییس کل و سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همچنین بر ارتباط مؤثر معاونت پیشگیری و سازمان‌های مردم نهاد با یکدیگر و تشکیل شبکه ارتباطی و استفاده از نظرات مردم در جهت پیشگیری از جرایم عمومی تأکید کرد.

وی بیان کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه برای امکان استفاده از ظرفیت‌های مردمی اقشار مختلف جامعه، اقدام به راه اندازی سامانه متمرکزی با عنوان سامانه «سجام» کرده است، افراد علاقمند به مشارکت در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و جرایم می‌توانند با مراجعه به سامانه مذکور به نشانی اینترنتی www.sajam.adliran.ir ثبت نام و به این طریق اعلام آمادگی کنند.

گفتنی است؛ ماده ۶۶ قانون Law آئین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲: سازمان‌های مردم نهادی که اساسنامه آن‌ها درباره حمایت از اطفال و نوجوانان، زنان، اشخاص بیمار و ناتوان جسمی یا ذهنی، محیط زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، بهداشت عمومی و حمایت از حقوق شهروندی است، می‌توانند نسبت به جرائم ارتکابی در زمینه‌های فوق اعلام جرم کنند و در تمام مراحل دادرسی شرکت نمایند.

کدخبر: 384896 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟