به گزارش گروه اقتصادی رکنا، علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به انحراف مناطق‌آزاد از اهداف اولیه آن گفت: بررسی روند فعالیت مناطق‌آزاد از ابتدای تاسیس آن نشان‌دهنده انحراف این مناطق از اهداف اصلی خود و تبدیل شدن به نمایشگاه فروش محصولات بٌنجل خارجی است.
وی با بیان اینکه در دو منطقه‌ آزاد کیش و انزلی بخش‌های تولیدی کمتری وجود دارد، بیان کرد: با وجود این انحراف اما اصرار دولت و نمایندگان مجلس برای گسترش این مناطق جای تأمل دارد. با بررسی ریشه اصرار دولت و برخی نمایندگان مجلس برای افزایش مناطق‌آزاد، می‌توان فهمید که چرا تولید داخل اوضاع نامناسبی پیدا کرده و به سمت نابودی پیش می‌رود.
عضو کارگری شورای عالی کار با تاکید بر لزوم اصلاحات جدی در قوانین فعلی مناطق آزاد خاطرنشان کرد: حامیان مناطق‌آزاد تابلوی خیانت اقتصادی را به دست گرفته‌اند.
خدایی با اشاره به اینکه اگر لایحه افزایش مناطق آزاد در مجلس رای بیاورد و این مناطق افزایش یابند، رانت نیز در مناطق آزاد افزایش خواهد یافت، گفت: تصویب لایحه افزایش 8منطقه‌آزاد جدید گره‌ای از تولید داخل باز نمی‌کند.
این عضو کارگری شورای عالی کار ادامه داد: اگر امکانی برای شوراهای کارگری فراهم باشد، مانع گسترش مناطق آزاد خواهیم شد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه کارگران مناطق‌آزاد در سکوت به شدت استثمار می شوند، خاطرنشان کرد: چرا باید کارگری که در قانون Law کار کشور مشغول به کار است با تصمیم فردی، یک‌باره از شمولیت قانون کار کشور خارج و مستثنی شود.
خدایی افزود: در این مناطق کارگران حق ایجاد تشکل را ندارند و از حداقل‌های قانونی نیز برخوردار نیستند.
وی با اشاره به عدم اجرای ماده 52 قانون اشتغال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توسط مسئولان این مناطق گفت: در این ماده از قانون به صراحت اشاره شده که کلیه مقابله‌نامه‌ها و توصیه‌نامه‌های سازمان بین‌المللی کار در این مناطق لازم‌الاجرا هستند.
خدایی ادامه داد: در این مقابله‌نامه‌ها حق «آزادی تشکل»، «حق تعیین دستمزد» و «حق امنیت شغلی» وجود دارد که علی‌رغم اشاره صریح ماده 52 همین قانون، امروز حتی اجازه تشکیل یک تشکل کارگری داده نشده است.
این عضو کارگری شورای عالی کار در پایان با اشاره به اینکه قوانین حمایتی از کارگران و مردم مناطق آزاد وجود ندارد، اظهارداشت: هیچ‌گاه کارگران برای تعیین میزان دستمزد آزادی Freedomنداشتند و از حق اعتصاب و اعتراض صنفی نیز برخوردار نبودند.

کدخبر: 377121 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟