بدقولی بسیار عجیب شرکت سایپا در تحویل محصولات

به گزارش رکنا ، نارضایتی ثبت نام کنندگان محصولات سایپا درحالی است که رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو هم می‌گوید: تحویل خودروها به موقع نیست اما بازه زمانی تحویل خودروها به شهرستان‌ها نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

بدعهدی گروه خودروسازی سایپا همچنان به داستان دنباله‌داری بدل شده است. در این شرایط اقتصادی برخی مردم سرمایه‌هایشان را به کالا تبدیل کرده‌اند. برخی دیگر نیز پول‌های پس‌انداز خود را صرف خرید خودرو کردند؛ این در حالی که بخشی سرمایه‌های مردم از سال گذشته تاکنون در دست خودروسازان معطل باقی مانده است.

هر روز هم که می‌گذرد هزینه تولید برای خودروسازان بیشتر می‌شود و با این حال، با فروش ویژه‌های جدید این خودروسازان، حجم تعهدات آنها مکررا در حال تغییر است. در عین حال چندی پیش بود که رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در یکی از برنامه‌های زنده تلویزیونی حاضر شد و از سه برابر شدن تولید خودرو در اسفند ماه سال گذشته نسبت به آبان ماه این سال خبر داد.

او در ادامه سخنانش گفت: «برخی مواقع خودرو متناسب نداریم که ناچاریم با مشتری مصالحه کنیم و زمانی‌که امکان تولید خودرو وجود نداشته باشد با جایگزین کردن نوع خودرو رضایت مشتری را جلب کنیم.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش سایپا اعلام کرد که امکان تولید محصولات رنو، برلیانس و آریو وجود ندارد. سراتو هم عملا وارد لیست سیاه خودروسازان سایپایی شد و حالا تکلیف کسانی که از سال‌های گذشته در طرح فروش خودروسازان شرکت کرده‌اند، چندان معلوم نیست که چه خواهد شد.

تولید سایپا چه میزان افت داشته است؟

آن طور که آمارهای پنج ماه نخست ۱۳۹۸ نشان می‌دهد ۳۲۰ هزار و ۳۳۹ دستگاه در پنج ماهه امسال از سوی خودروسازان تولید شده است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین آخرین داده‌های خودروسازان نیز حکایت از آن دارد که در مرداد ماه امسال ۶۰ هزار و ۷۴۷ خودرو در کشور تولید شده که تغییرات تولید خودرویی‌ها نسبت به تیر ماه افت ۶/۷ درصدی را نشان می‌دهد.

میزان تولید سایپا نیز در پنج ماهه نخست امسال کاهش ۴/۱۱ درصدی داشته است.

مردم درباره خودرو سایپایی‌ها چه می‌گویند

سردرگمی متقاضیان شرکت خودروسازی سایپا ادامه دارد؛ به نظر می‌رسد زمان مشخصی هم برای تحویل خودروهای مردم از سوی شرکت‌ها و نمایندگی‌ها تعریف نمی‌شود. در این شرایط مردم برای دسترسی به دریافت حقوق‌ خود از شرکت‌های خودروسازی چه باید کنند؟

اخیرا سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفته است: طبق گزارش سازمان تعزیرات حکومتی ۱۷هزار شاکی به دلیل دریافت نکردن خودرو ،شکایت خود را ثبت کرده‌اند.(ایرنا)

در همین حال یکی از ثبت نام‌کنندگان خودرو به تجارت‌نیوز می‌گوید: «سال گذشته یک خودرو ۱۳۲ثبت نام کردم؛ سایپایی‌ها وعده دادند که در مرداد ماه خودرو را که تنها سرمایه‌ام بوده تحویل می‌دهند این در حالی است که در بهمن ماه تکمیل وجه کردیم. دوباره وعده دادند که ۱۲۰ روز پس از تکمیل وجه خودروی ثبت نامی را تحویل می‌دهند اما تاکنون هیچ خبری از تحویل خودرو نیست.»

او می‌افزاید: «برای تحویل خودرو از نمایندگی مورد نظر پیگیری لازم را انجام دادیم اما آنها نیز مداما می‌گویند صبر کن. جای سوال دارد سایپا از لحاظ قانونی مکلف شد تا زمانی که خودروهای معوق را به مردم ندهند خودروی دیگری را پیش فروش نکنند؛ این در حالی است که این شرکت باز هم خلاف قانون عمل می‌کند. معتقدیم کسانی که همانند ما هستند باید از این شرکت جریمه بابت تاخیر در تحویل بگیرند؛ چرا که ما شش ماه است که تمام سرمایه‌مان در شرکت سایپا معطل است و در آخر هم مشخص نیست که آیا این خودروها به دستمان خواهد رسید یا خیر؟»

همچنین یکی دیگر از شهروندان در پیامی برای تجارت‌نیوز نوشته است: «بنده هم مهرماه سال ۹۷یک حواله تیبا ثبت‌نام کردم و دعوتنامه این خودرو برای خرداد ۹۸ بود؛ زمان تکمیل وجه نمایندگی سایپا اعلام کرد که ۶۰ روزه خودرو را تحویل خواهند داد اما متاسفانه ۷۰ روز از این وعده گذشته و هنوز نتوانسته به قول خود وفا کنند. همچنین کارشناسان نمایندگی نیز پاسخ درستی را درباره علت تاخیر نمی‌دهند.»

چرا سایپا تیبا را تحویل نمی‌دهد؟

در عین حال یکی از کاربران دیگر درباره عدم تحویل به موقع سایپایی‌ها می‌گوید: «خودروی مورد نظر را در اسفند ماه تکمیل وجه کردیم و سایپا نیز در طرح فروش اعتباری دعوت نامه داده‌. قرار بود ۱۰۵ روزه خودروی ثبت نام شده را تحویل دهند اما حالا ۱۶۵ روز از موعد قرار آنها گذشته است.»

از سوی دیگر یکی از شهروندان تهرانی نیز درباره ثبت نام تیبا صندوق‌دار برای تجارت‌نیوز نوشته است: «شهریور ماه سال گذشته تیبا صندوق‌دار ثبت نام کردم دعوت‌نامه باید اسفند ماه می‌آمد. خودرویی زیر پایمان را فروختیم تا تکمیل وجه کنیم. به ما وعده دادند ۶۰ روزه خودرو را تحویل می‌دهند اما امروز ۱۲۰ روز گذشته و هیچ خبری از تحویل این خودرو ساخت داخل نیست.»

نمایندگی‌ها چه می‌گویند؟

در همین حال یکی از نمایندگی‌های سایپا درباره علت تاخیر تحویل خودرو به تجارت‌نیوز می‌گوید: کمبود قطعه باعث شده که خودروهای تولید شده ناقص به انبارها هدایت شوند. همین عامل باعث شد کسانی که در گروه خودروسازی سایپا خودرو ثبت نام کرده‌اند نتوانند به وعده خود عمل کنند. تقاضایمان از مردم این است که برای تحویل خودرو عجله نکنند!

او درباره وضعیت تولید تیبا اظهار می‌کند: خودروهای تیبا به اندازه متقاضیان و ثبت نام‌کنندگان تولید شده اما برخی از آنها ناقص هستند. حال تکمیل خودروهایی همچون تیبا قدری زمان‌بَر است. همین عامل باعث شده که در تحویل به موقع تیبا با برخی بدعهدی‌ها مواجه شویم.

تیبای صندوق‌دار با تاخیر تحویل داده می‌شود

یک نمایندگی دیگر در خیابان ستارخان تهران هم درباره چرایی عدم تحویل تیباهای صندوق‌دار به تجارت‌نیوز می‌گوید: تاخیر در تحویل خودروهای سایپا موضوع عجیب و غریبی نیست. عدم تحویل به موقع خودرو از سوی شرکت‌های خودروسازی عادی است.

او اظهار می‌کند: البته در تولید تیبای معمولی مشکلی وجود ندارد اما در تحویل تیبای صندوق‌دار با برخی چالش‌ها مواجه هستیم که امیدواریم زودتر برطرف شود. بنابراین کسانی که تیبای صندوق‌دار ثبت نام کرده‌اند این خودرو را با تاخیر طولانی تحویل خواهند گرفت.

خودروها به موقع به دست خریداران شهرستان‌ها می‌رسد؟

از سوی دیگر رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو نیز درباره اینکه چرا خودروسازان خودروی خود را به موقع تحویل نمی‌دهند؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: از زمانی که تغییر و تحول در بخش‌های مدیریتی رخ داده گام مثبتی در راستای تحویل به موقع خودروها شکل گرفته است. در این بازه زمانی عرضه خودرو روی غلتک افتاده و خودروسازان تا به امروز نیز توانسته‌اند تا حدودی به تعهداتشان عمل کنند.

سعید موتمنی می‌افزاید: در حال حاضر کسانی که طی سه ماه گذشته خودرو ثبت نام کرده‌اند بعد از دو ماه خودروهایشان را تحویل می‌گیرند و خودروهای ناقص در انبارها نیز در حال تکمیل است.

او درباره وضعیت تحویل خودروسازان به شهرستان‌ها اظهار می‌کند: در حال حاضر فرقی نمی‌کند خودروسازان خودروهای خود را نیز به شهرستان‌ها نیز عرضه می‌کنند. تحویل خودروها به موقع نیست اما بازه زمانی تحویل خودروها نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

اما با وجود چنین وضعیتی باید دید سایپا می‌تواند رضایت مشتریان را جلب کند؟

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 501263 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟