آمار جدید از خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان

عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: هر یک از خودروسازان ۱۰۰ هزار خودرو کف کارخانه دارند، اگر هر خودروی ناقص کف کارخانه را به طور متوسط ۵۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، هم اکنون 10 هزار میلیارد تومان از سرمایه خودروسازان کف کارخانه خاک می‌خورد.

 حمیدرضا صمدی، عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در نشست هم اندیشی درباره رونق صنعت قطعه سازی گفت: دولت مجدد با مساله‌ای به نام تحریم روبرو شده و شروع آن، یک بازی ناخواسته برای صنعت ایران بوده است، این در حالی است که هدف اصلی تحریم‌کنندگان اقتصاد ایران است و درست نقاطی هدف گرفته شده‌اند که اشتغالزا بوده و سهم بالایی در ارزش افزوده کشور دارند.

وی افزود: دشمنان خارجی با همیت و برخی افراد نیز با ضدیت در داخل کشور، به صنعت خودروی ایران لطمه وارد کرده و تلاش می‌کنند تا این صنعت را زمین‌گیر کنند؛ این در حالی است که برخی قطعه‌سازان نیز به رقابت‌های مخرب در رابطه با تامین قطعات خودروسازان می‌پردازند و حتی کار را تا جایی پیش می برند که نامه‌های فوق محرمانه رقبای خود را در شبکه‌های تلویزیونی خارجی افشا می‌کنند و این لطمه بزرگی به صنعت قطعه سازی و خودروسازی کشور وارد آورده است.

به گفته صمدی، به جای حل مشکل خودروهای کف کارخانه و خودروساز از طریق برخی مراجع، بارها به خودروسازان اعلام کرده ایم که ما یک خانواده هستیم و صنعت قطعه سازی و خودروسازی باید مساله خود را در خانواده حل کنند؛ در غیر این صورت اگر مساله به بیرون خانواده کشیده شود، حتماً تبدیل به مشکل می‌شود. به خصوص اینکه صنعت خودروی کشور با قدمت بالای ۶۰ سال، هنوز هم یک صنعت مونتاژکار است که علیرغم همه ظرفیت‌ها هنوز نتوانسته ایم به جایگاه مناسب دست یابیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر هر یک از خودروسازان ۱۰۰ هزار خودرو کف کارخانه دارند و این سرمایه بزرگی است که در صنعت خوابیده، در حالیکه آنها مدام از این بانک به آن بانک برای دریافت منابع مالی، التماس می‌کنند تا تولید را ادامه دهند. اکنون قطعه ساز و خودروساز باید خواهش و تمنا کنند تا بانک تصمیم بگیرد که به صنعت کشور وام دهد، در حالیکه طبق ترازنامه بانکها، آنها باید سهم صنعت در وام‌دهی های خود را در تراز تجاری به ۴۰ درصد برسانند.

صمدی با بیان اینکه یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در صنعت قطعه سازی و خودروسازی مشغول به کار هستند، گفت: در صنعت قطعه سازی وقتی شطرنج بلد نیستیم، هم می‌خواهند آن را به ما یاد بدهند و وقتی که این بازی را یاد می‌گیریم، همه می‌خواهند ما را شکست دهند، در حالیکه همه تلاش ما این بوده که صنعت را به روز نگاه داشته و از تکنولوژی روز اروپا و آلمان استفاده کنیم، اما این موضوع به مذاق برخی خوش نیامده است.

عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: اگر هر خودروی ناقص کف کارخانه را به طور متوسط ۵۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، هم اکنون ده هزار میلیارد تومان از سرمایه خودروسازان کف کارخانه خاک می‌خورد در حالیکه می‌توان با تدبیر این مشکل را حل کرد؛ این در شرایطی است که صنعت قطعه سازی به یک مسابقه تبدیل شده است که در آن رقابت‌های منفی موج می‌زند و البته انتهایی هم برای چنین وضعیتی دیده نشده است.

وی اظهار کرد: هم اکنون باید به فکر حفظ اشتغال و عدد ثابت تولید باشیم؛ به هر حال تحریم‌ها از جاده مخصوص شروع شده؛ چراکه بزرگترین میزان اشتغال در این منطقه به چشم می‌خورد؛ پس اکنون زمان آن نیست که دنبال مقصر بگردیم و باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات حل شوند.

صمدی معتقد است که آژیر خطر جنگ اقتصادی را یک نفر باید به صدا درآورد و همه بسیج شوند تا از آسیب‌های جنگ، اقتصاد کشور را نجات دهند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 484463 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟