مرد بیگناه پای چوبه دار اعدام نشد! / سرنوشت عجیب او را بخوانید

به گزارش رکنا،این مرد بی گناه در این سال ها اصرار داشت بی گناه است اما کسی حرفش را باور نکرد تا اینکه عامل اصلی قتل به خاطر عذاب وجدان خودش را به پلیس معرفی کرد.

رسیدگی به این پرونده از اردیبهشت سال 1390به دنبال وقوع درگیری دسته جمعی در ورامین آغاز شد. بررسی ها نشان می داد در درگیری دسته جمعی مرد 30 ساله ای به نام فرشاد چاقو خورده و به بیمارستان منتقل شده اما به خاطر شدت جراحات جان سپرده است.

جسد که جای بریدگی های متعدد چاقو روی آن نمایان بود با دستور قضایی به  پزشکی قانونی منتقل و ماموران برای شناسایی عامل جنایت به تکاپو افتادند.

بررسی های میدانی و بازجویی از شاهدان نشان می داد عامل جنایت مرد جوانی به نام کوروش است که بعد از درگیری خونین گریخته است.

ماموران به ردیابی کوروش پرداختند و وی را بازداشت کردند اما وی خودش را بی گناه خواند و گفت اشتباهی بازداشت شده است.

کوروش گفت:  قبول دارم در درگیری شرکت کردم اما  من با چاقو فرشاد را نزدم. تعداد زیادی در دعوا شرکت داشتند و من نمی دانم کدام یک از آنها فرشاد را کشت.

با این ادعا ماموران بار دیگر به بازجویی از شاهدان و سایر شرکت کنندگان در دعوا پرداختند و در  مواجه حضوری با کوروش وی را عامل قتل معرفی کردند. این در حالی بود که کوروش همچنان منکر جنایت بود.

پرونده کوروش به اتهام قتل به ددگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد و وی در سال 94  از خود دفاع کرد.

در ابتدای جلسه اولیای دم درخواست قصاص  را مطرح کردند.

سپس کوروش پشت تریبون دفاع ایستاد و گفت: باور کنید من بی گناه هستم و اشتباهی بازداشت شده ام. من قبلا هم بارها در پلیس آگاهی گفته بودم فرشاد را نکشته ام. من در آن دعوا شرکت کردم اما چاقویی در دست نداشتم.همه کسانی که مرا به عنوان قاتل معرفی کرده اند با من خصومت دارند .به همین خاطر به دروغ گفته اند من قاتل هستم.

در پایان جلسه قضات وارد شور شدند و با توجه به مدرک هایی که علیه کوروش وجود داشت وی را به قصاص محکوم کردند.

با اعتراض کوروش به حکم، پرونده در دیوان عالی کشور  تحت رسیدگی موشکافانه قرار گرفت و قضات عالی رتبه حکم قصاص کوروش را شکستند. به این ترتیب پرونده برای تکمیل تحقیقات به دادسرا برگردانده شد.

با تکمیل تحقیقات کوروش این بار در شعبه همعرض از خود دفاع کرد و در حالی که وی همچنان منکر جنایت بود، قضات دادگاه او را به قصاص محکوم کردند.این بار حکم در دیوان عالی کشور مهر تایید خورد و قطعی شد.

شناسایی عامل جنایت بعد از 9سال

کوروش در یک قدمی چوبه دار قرار داشت و 9سال از جنایت گذشته بود که  مرد 40 ساله ای به نام طاهر به پلیس آگاهی رفت و خودش را عامل جنایت در درگیری دسته جمعی در ورامین معرفی کرد.

وی گفت: من قاتل فرشاد هستم و در سال 90 در ورامین او را کشتم و در این سالها متواری بودم. اما عذاب وجدان رهایم نمی کرد. وقتی فهمیدم یک مرد دیگر به جای من بازداشت شده و در یک قدمی چوبه دار قرار دارد تصمیم گرفتم خودم را معرفی کنم.

با اظهارات این مرد  تحقیقات وارد مرحله تازه ای شد.اظهارات طاهر با واقعیت همخوانی داشت. او به بازسازی صحنه جرم پرداخت و وی و کوروش برای افشای حقیقت هر دو در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران از خود دفاع کردند.

سومین محاکمه بعد از 12سال

در ابتدای  جلسه اولیای دم گفتند: ما خواستار افشای حقیقت هستیم و می خواهیم هر کدام از دو متهم که قاتل اصلی است قصاص شود.

سپس فرشاد روبه روی قضات ایستاد و گفت:  من 12 سال است که بی گناه در زندان هستم و زندگی ام نابود شده است. در این سالها بارها گفته بودم بی گناه هستم و فرشاد را نکشته ام اما کسی حرفم را باور نکرد . همه افرادی که در آن درگیری شرکت داشتند بر علیه من شهادت دادند و تلاش کردند تا من را به عنوان قاتل معرفی کنند. اما حالا قاتل خودش با پای خودش به پلیس آگاهی آمد تا حقیقت برملا شود و همه بدانند که من قاتل و دروغگو نیستم.

وی در حالی که اشک می ریخت گفت: من حالا از قضات دادگاه تقاضا دارم تا زودتر حکم به آزادی ام صادر کنند. در این 12سال بارها خودم و خانواده ام مردیم و زنده شدیم تا اینکه حقیقت برملا شد.

سپس طاهر روبه روی قضات ایستاد و گفت: من قتل را قبول دارم. آن روز وقتی دعوا بالا گرفت فرشاد با  چاقو به من حمله کرد و من هم برای دفاع از خودم او را با چاقو کشتم و از ترسم فرار کردم. فکر می کردم  به زودی دستگیر می شوم اما وقتی دیدم یک نفر دیگر  را جای من دستگیر کرده اند خیالم راحت شد و  به زندگی  عادی برگشتم. اما عذاب وجدان رهایم نمی کرد. من هر شب کابوس می دیدم و در این سالها عذاب وجدان شدید داشتم. باور کنید در این 12سال روی آرامش را ندیدم.به همین خاطر به پلیس آگاهی رفتم و به قتل اعتراف کردم.من سالها اول خیلی می ترسیدم ولی وقتی دیدم روی آرامش را نمی بینم و عذاب وجدان رهایم نمی کند تصمیم گرفتم تاوان اشتباهی را که کرده ام بدهم و مجازات شوم.

قاضی گفت: اگر کوروش قصاص می شد  و حقیقت هرگز فاش نمی شد عذاب وجدان نداشتی؟

متهم  که سرش را پایین انداخته بود گفت: من نمی خواستم کسی که بی گناه است  قصاص شود.به همین خاطر خودم را معرفی کردم.من نمی دانم  در آن دعوا کوروش هم ضربه ای به فرشاد زده یا نه؟! من فقط یک ضربه به فرشاد زدم و اگر به  قربانی ضربه های  دیگری  زده شده کار من نیست.

سپس وکلای متهمان به دفاع پرداختند.  در پایان  جلسه قضات وارد شور شدند تا رای صادر کنند.

کدخبر: 900297 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟