ایران جزو خشک ترین نقاط جهان تا سال 2040 + نقشه

به گزارش رکنا، تغییرات اقلیمی منجر به بروز وضعیت تنش آبی در بسیاری از نقاط جهان شده است و به نظر می رسد تا سال 2040 ایران جزو پرتنش‌ترین مناطق دنیا به لحاظ آبی خواهد بود. دانشمندان پیش بینی کرده اند که تنش آبی ایران در این مدت بالای 80 درصد باشد که این مساله نشان دهنده احتمال تداوم خشکسالی پیاپی در کشورمان در دو دهه آینده خواهد بود.

البته صرف نظر از تغییرات اقلیمی، سوء مدیریت منابع آبی نیز به بحران آب ایران دامن زده است؛ به نحوی که در سال هایی هم که دچار خشکسالی نیستیم، عدم استفاده از منابع آبی ناشی از باران های حدی و تبدیل این منابع به سیل، منجر به بروز تنش آبی در کشورمان می شود.

بررسی تجربیات داخلی و خارجی عبور از بحران آب نشان می‌دهد گذار به یک تعادل بهتر آبی، نیازمند اصلاح جدی بخش‌های صنعت، کشاورزی و محیط‌زیست در دو سطح ملی و محلی است. تاخیر در حل بسیاری از مسائل آزاردهنده، صبر طبقات حاشیه‌ای در جوامع محلی اطراف رودهای استان خوزستان را از بین برده و کاهش شدید دسترسی به آب روی کشاورزی و دامداری در خوزستان تاثیر گذاشته است.

موردی که در شرایط کاهش اعتماد بین سیاستگذار و جامعه محلی، اثر کم‌آبی به پیکره رفاه شهروندان را شدت داده است. برخی کارشناسان تاکید می‌کنند که رویه‌های فعلی تنها مشکلات کم‌آبی را حاد می‌سازد. در عین حال، اینکه سیاستگذار کماکان تمایلی به شنیدن استدلال ضرردیدگان از کاهش مصرف آب ندارد و قصد کرده با تخصیص بودجه یا رهاسازی آب سد، مسیر فعلی را ادامه دهد، دونشانه عدم حل واقعی مساله است.

به زبان ساده، حل مساله آب در ایران نیازمند تحقق سه موضوع است. نخست اینکه بپذیریم در مصرف آب اسراف کرده‌ایم و برای اصلاح این رویکرد، تلاشی جدی رقم بزنیم. دوم اینکه نظام حقوقی فراگیری برای آب تدارک ببینیم که امکان دست‌درازی به منابع ذی‌نفعان و محیط‌زیست را کم کند. سومین مورد نیز این است مردم و تشکل‌های مدنی و محلی را در روند اصلاحات سهیم کنیم.

تنش آبی در ایران

کدخبر: 742081 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟