انتشار خبر کذب توزیع استامینوفن‌های مرگبار در داروخانه‌ها بعد از گذشت ۶ سال مجدد موجی از نگرانی را در جامعه ایجاد کرد.

در حالی که مهرماه سال ۹۲ خبری به صورت پیامکی منتشر و در آن از مرگ آور بودن قرص استامینوفن جدید با نام «دگلوفین یا باکلوفن» سخن گفته شده بود، بار دیگر این خبر در فضای مجازی با اهدافی نامشخص منتشر شد.

با پیگیری‌های صورت گرفته از مسئولان پلیس فتا مشخص شد که متن این خبر جعلی است و برای تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی و تحت تاثیر قرار دادن آن‌ها منتشر می‌شود.

نکته جالب اینکه این بار منتشرکنندگان این خبر جعلی برای آن که خبرشان واقعی به نظر برسد، نام یک سرهنگ ناجا به همراه شماره تلفن این فرد را در متن خبر گنجانده‌اند.

بازنشر شایعه سال ۹۲

همین متن سال ۹۲ نیز به صورت پیامک منتشر و دست به دست میان مردم چرخید تا اینکه ۱۰ روز بعد عامل انتشار دهنده آن بازداشت شد.

اولین بار این خبر اول مهرماه سال ۹۲ منتشر شد و در آن حتی به آمار جانباختگان نیز اشاره شده بود. این خبر در سال ۹۲ موجب تشویش اذهان عمومی و رعب و وحشت در جامعه شد.

موضوع به قدری حساس شد که وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این پیامک‌ها کاملا کذب است. د‌ر اد‌امه این اطلاعیه از هم‌وطنان خواسته شد‌ه است هرگونه اطلاع‌یابی د‌ر زمینه محصولات د‌ارویی و غذایی را از طریق رسانه‌های جمعی یا ارگان‌های ذی‌صلاح استعلام کنند و به شایعات این چنینی توجه نکنند.

چند روز بعد هم عباس زارع‌نژاد، رئیس وقت مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهد‌اشت، از د‌ستگیری عامل ارسال پیامک کذب استامینوفن مرگ‌آور، خبر د‌اد‌ه است. او گفت: یکی از عوامل ارسال پیامک کذب د‌اروی مرگ‌آور مشابه استامینوفن، د‌ر یکی از استان‌های کشور د‌ستگیر شد‌ه است.

همان زمان رسول د‌یناروند رئیس سازمان غذا و د‌اروی وزارت بهد‌اشت، نیز گفت: د‌ر این پیامک‌ها از د‌ارو‌هایی به عنوان د‌گلوفین نام برد‌ه شد‌ه که اصلا چنین د‌ارویی د‌ر کشور وجود ند‌ارد. د‌اروی استامینوفنی که د‌ر د‌اروخانه‌ها د‌ر د‌سترس است که هیچ‌کد‌ام مشکل و مورد‌ی ند‌ارند و مورد تایید وزارت بهد‌اشت هستند و هموطنان می‌توانند با تجویز پزشک نسبت به مصرف آن برای تسکین بیماری‌شان استفاد‌ه کنند.

۸ روز بعد سردار سید کمال هادیان‌فر، رئیس وقت پلیس فتای کشور در جمع خبرنگاران حاضر شد و خبر از دستگیری ۳ نفر از نشر دهندگان این پیامک داد. وی گفت: پلیس فتا ظرف گذشت سه روز از شکایت وزارت بهداشت موفق به شناسایی سه تن از عوامل اصلی انتشار این پیامک شد. منشاء انتشار این پیامک از یکی از استان‌های کشور بوده و هم اکنون مشغول بررسی انگیزه افراد در خصوص انتشار این پیامک هستیم.

تکرار شایعه در سال ۹۴

اما ۲ سال بعد با فراگیر شدن استفاده از شبکه‌های مجازی مانند تلگرام، بار دیگر این خبر در گروه‌های خبری از سوی افراد ناشناس ارسال شد و موجی از نگرانی را در جامعه ایجاد کرد.

ایرج حریرچی سخنگوی وقت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی همان زمان در این ارتباط گفت: این شایعه از یک سال پیش گهگاهی منتشر می‌شد. تا اینکه سرانجام عامل آن در یکی از شهرستان‌ها دستگیر شد، اما هنوز انگیزه وی از انتشار این شایعه مشخص نشده است. به طور کلی دارویی به این نام وجود ندارد. علاوه بر این نظارت‌های دقیق و سختگیرانه ما بر داروخانه‌ها همچنان ادامه دارد. امکان ندارد که تعدادی افراد سودجو دارویی را توزیع کرده پس از آن پزشکان نسبت به تجویز آن اقدام کنند و در داروخانه‌ها به راحتی فروخته شود. برخی پیام‌های بی اساس در فضای مجازی و شبکه‌های غیر رسمی شکل می‌گیرند که پایه علمی نداشته و حتی در برخی موارد آسیب‌های جبران ناپذیری را به بار می‌آورد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 511625 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟