نگاهی کوتاه بر اتفاقات سال 1400 در خراسان شمالی  / از نجات پلنگ تا قاچاق جو !

امیرحسین ذکاء هستم، خبرنگار و مدیر خبرگزاری رکنا در استان خراسان شمالی ، به جهت آشنایی با استان زیبای خراسان شمالی در حوزه آب و هوا دارای ناحیه سرد و کوهستانی است و به لحاظ وضعیت فرهنگی دارای مردمانی هنرمند و بخصوص در زمینه موسیقی صاحب سبک هستند.

خراسان شمالی استانی تازه تاسیس و بسیار محروم بشمار می رود و هر اقدام و عمل جدید در سطح استان به نوعی برای اولین بار است که گام برداشته می شود. همانطور که صحبت از محرومیت شد و به همین دلایل جاده های استان از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند که همین موضوع سبب ایجاد تصادفات و سوانح متعدد می شود.

خراسان شمالی استان مرزی بشمار می رود و به همان نسبت میزان آمار جرائم مربوط به قاچاق قابل توجه است. با شروع واکسیناسیون گسترده علیه کرونا خراسان شمالی جزو اولین استان ها در حوزه گستردگی واکسیناسیون محسوب شد.

در حوزه صنعت، صنایعی چون پتروشیمی بجنورد، قند شیروان، آلومینای جاجرم، لبنیات فاروج و ... از جمله آن ها هستند که در ادامه در اخبار کار شده به برخی از مسائل مربوط به صنایع استان می پردازم.

1- واردات کالا توسط تعاونی مرزنشینان باید متناسب با نیاز استان باشد

واردات کالا توسط تعاونی مرزنشینان باید متناسب با نیاز استان باشد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی گفت: واردات کالا توسط تعاونی های مرزنشینان باید متناسب با نیاز استان باشد.

محمود قنبری در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان گفت: سال گذشته 925 تن موز توسط تعاونی های مرزنشینان وارد استان شد که با توجه به افزایش قیمت امکان فروش آن در استان میسر نشد و بنابراین تاکید استان واردات کالا توسط این تعاونی ها متناسب با نیاز استان است. 

قنبری کالاهای اساسی را نیاز استان دانست و افزود: تعاونی های مرزنشینان باید قبل از واردات هر کالایی مجوز لازم را از استان اخذ کنند تا در بحث فروش و صادرات آن دچار مشکل نشوند.

وی ادامه داد: راه اندازی تعاونی های مرزنشینان با هدف کمک به معیشت آنان و مردم استان بوده و سیاست دولت واردات کالاهای اساسی است

2- جریمه ۱.۲ میلیارد ریالی برای برای قاچاق جو

جریمه ۱.۲ میلیارد ریالی برای برای قاچاق جو

 مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان شمالی از جریمه ۱.۲ میلیارد ریالی برای قاچاق جو خبر داد.

سیدجواد سیدالموسوی اظهار داشت: با گزارش پلیس امنیت اقتصادی در مورد کشف محموله 11هزار و 430  کیلوگرمی جو خارجی از یک خودرو در محور آشخانه به بجنورد، پرونده تشکیل و به شعبه ارجاع شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خراسان شمالی افزود: شعبه پس از رسیدگی تخلف انتسابی را محرز دانسته و متهم را علاوه بر ضبط کالا به پرداخت جزای نقدی به مبلغ یک میلیارد و 252 میلیون ریال محکوم کرد.

3- کسب رتبه دوم واکسیناسیون کرونا در کشور

کسب رتبه دوم واکسیناسیون کرونا در کشور

 دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در همایش ملی «100 روز توفیق خدمت، 100 میلیون دز تزریق سلامت» به عنوان دومین استانی که توانسته به همت مشارکت مردمی، بسیجیان، گروه های جهادی و کارکنان دانشگاه در واکسیناسیون رتبه دوم کشوری را کسب کند، تقدیر شد.

گفتنی است، استان های گیلان، خراسان شمالی و آذربایجان شرقی به ترتیب رتبه های اول تا سوم و استان های اردبیل، زنجان، مازندران و هرمزگان به ترتیب رتبه های چهارم تا هفتم واکسیناسیون را دربین دیگر استان ها در انجام واکسیناسیون کسب کردند.

4- افزایش ظرفیت اسمی معادن خراسان شمالی تا ۱۵۶۰۰۰ تن

افزایش ظرفیت اسمی معادن خراسان شمالی تا ۱۵۶۰۰۰ تن

سال گذشته ۹ و امسال ۱۰ پروانه بهره برداری معادن در استان صادر شده است که ظرفیت اسمی این معادن از ۱۴۹ هزار تن در سال گذشته به ۱۵۶ هزار تن افزایش یافته است.

وحید ابراهیمی میزان سرمایه گذاری این معادن را در سال گذشته ۸۳ میلیارد و ۱۴۳ میلیون ریال و امسال ۳۷۵ میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال بیان کرد که معادن ۳۵۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

رئیس اداره امور معادن سازمان صمت خراسان شمالی با اشاره به اینکه به غیر از معادن سنگ های تزئینی بیشتر مواد معدنی استخراج شده در داخل استان مورد مصرف قرار می گیرد، گفت: معدن بوکسیت یکی از مهمترین معادن در این استان است که ماده معدنی آن مورد استفاده شرکت آلومینیای جاجرم قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: مواد معدنی همچون آهک، مارن، هماتیت از جمله مواد معدنی استخراج شده در داخل استان هستند که در همین استان مورد استفاده قرار می گیرند.

5-خراسان شمالی با کمبود جدی نیروی متخصص در بهداشت و درمان مواجه است

خراسان شمالی با کمبود جدی نیروی متخصص در بهداشت و درمان مواجه است

دکتر سید محمد پاکمهر اظهارکرد: اگر بناست مدیریت و تامین تمام کادر درمان بیمارستان صحرایی راز و جرگلان به این نهاد واگذار شود، به طور قطع باید وزارت بهداشت کمک کند.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این که مدیریت بیمارستان مستلزم صرف هزینه های زیادی است، افزود: تامین نیروی متخصص کافی برای چهار شیفت کاری و پرداخت هزینه های جاری باید با حمایت ویژه وزارتخانه انجام شود.

وی با بیان این که خراسان شمالی از جمله استان های مواجه با کمبود نیروی بهداشت و درمان است، افزود: واگذاری مدیریت بیمارستان به دانشگاه علوم پزشکی بدون حمایت و مساعدت وزارتخانه مشکلات زیادی برای دانشگاه به دنبال خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از توضیحات خود با بیان این که چگونگی تامین نیروی انسانی بیمارستان صحرایی راز و جرگلان به نوع توافق اولیه بستگی دارد، افزود: باید مشخص شود که برای تامین نیروی انسانی چنین بیمارستان هایی، آیا در سطح کلان توافقاتی بین ارتش و وزارت بهداشت وجود دارد و یا در هنگام فرآیندهای اولیه احداث بیمارستان راز و جرگلان با دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز توافق شده است یا خیر.

وی با بیان که هدف ارائه خدمت است، تصریح کرد: ما نیز کمک می کنیم تا با بهره گیری از ظرفیت موجود خدمات قابل قبولی به مردم این منطقه محروم ارائه شود.

6- درخشش هنرمند فاروجی در جشنواره ملی موسیقی جوان

درخشش هنرمند فاروجی در جشنواره ملی موسیقی جوان

هنرمند موسیقی مقامی شهرستان فاروج در پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان خوش درخشید  رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان فاروج در گفتگو با خبرنگار رکنا عنوان کرد: در بخش تک نوازی دوتار موسیقی شمال خراسان، سرکار خانم ویدا حدادیان فاروجی مقام دوم این بخش از جشنواره ملی موسیقی جوان را کسب کرد. 

حسن رضوانی افزود: خوشبختانه قدمت موسیقی مقامی و تلاش هنرمندان شهرستان فاروج ظرفیت خوبی را در این شهرستان ایجاد کرده که می بایست هنرمندان از این ظرفیت به شکل مناسب بهره ببرند. 

رضوانی گفت: این جشنواره در بخش های موسیقی نواحی، موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک در تهران برگزار و با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.

7- تولیدات پتروشیمی خراسان به علت قطعی گاز متوقف شد

تولیدات پتروشیمی خراسان به علت قطعی گاز متوقف شد

مدیرعامل پتروشیمی خراسان گفت: در پی بارش برف و برودت هوا که موجب افزایش مصرف گاز خانگی شده است، فعالیت‌ها و روند تولیدات این شرکت به علت قطعی گاز متوقف شد.

علیرضا بابازاده اظهار کرد: با توجه به افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری گاز این صنعت قطع شده است که با وصل مجدد تولید را آغاز خواهیم کرد.

بابا زاده با بیان اینکه مصرف گاز علاوه بر سوخت بخشی به عنوان خوراک است خاطرنشان کرد: شرکت پتروشیمی از این فرصت استفاده کرده و با توقف تولید نسبت به تعمیرات جزیی برخی بخش های خود اقدام کرده است.

وی مصرف گاز در پتروشیمی خراسان را روزانه یک میلیون و ۴۳۰ هزار متر مکعب عنوان کرد.

 مدیرعامل پتروشیمی خراسان گفت: این واحد صنعتی در ۹ ماه سال جاری ۱۰۸ میلیون دلار انواع محصول صادر کرد که نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۲.۶ برابر رشد دارد.

وی افزود: در سال ۷۵ واحدهای اوره و آمونیاک پتروشیمی خراسان به بهره برداری رسید که با فراز و نشیب های زیادی در ارزآوری و اشتغال پایدار استان موثر است.

بابا زاده گفت: پتروشیمی خراسان بزرگترین بنگاه اقتصادی شمال شرق کشور است که با استمرار تولید برای بیش از یکهزار و ۲۰۰  نفر به صورت مستقیم و بیش از سه هزار نفر به صورت غیر مستقیم فرصت شغلی داشته است

8- محیط‌بانان جاجرم پلنگ را از محاصره سگ‌های گله نجات دادند

محیط‌بانان جاجرم پلنگ را از محاصره سگ‌های گله نجات دادند

مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم گفت: محیط بانان این شهرستان خراسان شمالی یک قلاده پلنگ را که در ارتفاعات کوه بهار به محاصره سگ‌های گله درآمده بود، نجات دادند.

مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم افزود: پلنگ لاشه گوسفندی را بالای درخت برده و سگ ها با محاصره کردن مانع فرار پلنگ شده بودند.

وی با اشاره به اینکه این دومین مورد از حمله پلنگ به دامداران این شهرستان است، درباره جبران خسارت های پلنگ به دامداران گفت: بخشی از خسارت های وارد شده به دامداران جبران می شود اما این وجوه معمولا با تاخیر پرداخت می شود.

وی با اشاره به انتشار اخبار از طرف نیروی انتظامی مبنی بر حمله پلنگ به گوسفندان در گرمه و تلف شدن چند راس از دام ها گفت: بر اساس اعلام مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان گرمه، حیوانی که به آغل حمله کرده، پلنگ نبوده بلکه گرگ بوده است.

9- راهیابی فیلم کوتاه «باغ سیب» به فهرست آثار منتخب سوگواره «تصویر دهم

راهیابی فیلم کوتاه «باغ سیب» به فهرست آثار منتخب سوگواره «تصویر دهم

معاون فرهنگی حوزه هنری خراسان شمالی از راهیابی فیلم کوتاه «باغ سیب» به فهرست آثار منتخب سوگواره «تصویر دهم» خبر داد.

«مجید پیشینیان» با اعلام این خبر گفت: 300 اثر به دومین سوگواره فیلم‌کوتاه عاشورایی «تصویردهم» ارسال و در نهایت 32 اثر در فهرست آثار منتخب برای حضور در بخش رقابتی ارسال شدند که فیلم کوتاه «باغ سیب» به نویسندگی و کارگردانی«حسین فیروزه» در زمره آثار منتخب قرار گرفت.

فیلم «باغ سیب» با هنرنمایی«حسن گل‌محمدی» و «زهره دین‌پور» و نویسندگی و کارگردانی«حسین فیروزه»  که عزاداری متفاوتی را در باغ سیبی یکی از روستاهای خراسان شمالی و با زبان کرمانجی به تصویر کشیده است، موفق شد تا در فهرست آثار منتخب این دوره از جشنواره قرار بگیرد.

وی افزود: سال گذشته نیز «حسین فیروزه» با دو فیلم «چهلچراغ» و «طبقه جدید» به تهیه‌کنندگی حوزه هنری خراسان شمالی در این سوگواره شرکت کرد و خوش درخشید.

کدخبر: 771434 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟