۲۰درصد محصولات غله نیشابور بر اثر خشک‌سالی از بین رفت

به گزارش رکنا از نیشابور، محمدعلی فرهمندراد چهارشنبه‌ در برنامه بازدید از تعدادی طرح کشاورزی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این رابطه ۱۰۷میلیارد ریال تسهیلات با کارمزد چهار درصد برای کشاورزان در نظر گرفته شده که در قالب طرح‌های مبارزه با خشک‌سالی اختصاص می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان خراسان رضوی اعتبارات در نظر گرفته شده برای مبارزه با خشک‌سالی قرار است طی سه سال تخصیص یابد و در این حوزه برای نیشابور ۸۴۰میلیارد ریال برای لایروبی قنوات و احداث کانال‌های آب و استخر‌های ذخیره مصوب شده علاوه بر این سالاته ۸۰درصد از اعتبارات جهاد کشاورزی هم به بخش آب اختصاص پیدا می‌کند.

وی گفت: از کل ۶۰هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرستان نیشابور کمتر از ۵۰درصد قابلیت اجرای سیستم آبیاری مکانیزه دارد زیرا قطعات کشاورزی تکه‌تکه شده و یکپارچه نیست و تاکنون از این میزان ۱۲ هزار هکتار مجهز به آبیاری نوین است و ۵۹درصد از کل اراضی کشاورزی نیشابور به کشت کالاهای اساسی گندم و جو، ۱۲ درصد پنبه، چغندر قند، کلزا و ۱۴درصد به گیاهان علوفه‌ای  اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه امروز میزان نیاز یک واحد تولیدی برای گردش نقدینگی نسبت به پارسال چهار برابر شده افزود: در نیشابور امسال نسبت به پارسال میزان خرید گندم ۱۰برابر شده و پس از طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها ۵۵۰میلیارد ریال تسهیلات دام و طیور به کشاورزان این شهرستان اختصاص یافت و پس از اجرایی شدن این طرح کاهش وابستگی درحوزه کالاهای اساسی مانند گندم، جو و دانه‌های روغنی مانند پنبه، چغندرقند و ذرت به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه کشت پنبه در بخش میان‌جلگه نیشابور متمرکز شده خاطرنشان کرد: با ترویج کشت‌ مکانیزه در این بخش پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۰درصد میزان تولید پنبه در نیشابور افزایش یابد.

وی تصریح کرد: نهاده‌های یارانه‌ای که پیش از این با ارز ترجیحی تامین می‌شد دیگر موجود نیست و از ماه آینده این نیاز با ارز نیمایی تامین می‌شود که موجب افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه امروز با تغییر اقلیم و افزایش درجه حرارت باید روش‌های کشاورزی عوض شود افزود: افزایش ضریب نفوذ دانش در تولید محصولات کشاورزی باید افزایش پیدا کند ضمن اینکه اختصاص یارانه‌های دولتی مانع ابتکار، نوآوری و خلاقیت تولید کننده می‌شود همچنین باید در مزرعه رفتار کشاورز برای تولید عوض شود و توسعه گلخانه‌ها و آبیاری مدرن مورد توجه جدی قرار بگیرد.

سعید صفارایی/ نیشابور

کدخبر: 812798 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟