نهاد «نی»: لغو پست سخنگویان والی‌ها نقض قانون اساسی است

به گزارش رکنا، نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) در واکنش به فرمان «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان مبنی بر منع کردن والی‌ها از داشتن سخنگو، تاکید کرد که این اقدام نقض آشکار قانون اساسی است و از چرخش آزاد اطلاعات جلوگیری می‌کند.

براساس مکتوبی که شورای امنیت ملی به ارگان‌های محلی فرستاده شده است، اشرف غنی دستور داده که هر والی مسئول اطلاع‌رسانی است و پس از این والی‌ها حق داشتن سخنگو را ندارند.

نی با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که انتشار گزارش‌های تحقیقی، تحقیق اخبار روزمره و انتشار رویدادهای مهم برای مردم بدون دسترسی به اطلاعات، محال است و دولت پس از انتشار گزارش‌های تحقیقاتی اخیر بویژه در زمینه چگونگی مصرف بودجه اضطراری، گویا دست به این اقدام زده است.

این نهاد افزود که ایفای وظیفه سخنگویان توسط والی‌ها ممکن نیست زیرا در بسیاری از موارد دسترسی به والی‌ها بسیار دشوار است و این موضوع دسترسی به اطلاعات را محدود و در مواردی ناممکن خواهد کرد.

دولت افغانستان در حالی خواستار عزل سخنگوی والی‌ها شده که سخنگوی والی تخار ماه گذشته از کشته شدن چندین غیرنظامی در نتیجه حمله هوایی نیروی هوایی افغانستان خبر داده بود.

«محمد جواد هجری» اول آبان اعلام کرد که در پی حمله هوایی نیروی هوایی افغان به یک مدرسه در شهرستان «بهارک» 12 نفر کشته و 14 تن دیگر نیز زخمی شدند.

«امرالله صالح» معاون اول رئیس جمهور افغانستان در واکنش به انتشار این خبر آن را "بی‌اساس" خوانده و تصریح کرد بود «با کسانی که این شایعه را ایجاد کردند برخورد قانونی خواهد شد.»

این در حالی است که کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز تلفات کودکان در این حمله هوایی را تأیید کرده بود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 642109 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟