جراحی قلب باز نوزاد 26 روزه در بیمارستان رضوی مشهد

به گزارش رکنا، محمود حسین‌زاده ملکی فوق تخصص جراحی قلب و عروق و جراح این نوزاد گفت: این نوزاد ۲۶روزه با تشخیص کوارکتاسیون آئورت، در حالی برای جراحی ارجاع داده شد که حدود یک ماه پیش از تولدش پدر ۲۴ساله خود را با مشکل قلبی مشابه با همین اختلال قلبی از دست داده بود.

او افزود: خوشبختانه با تشخیص به موقع و درستِ اتصال نداشتن آئورت نزولی به آئورت این نوزاد توانستیم با ترمیم کوارکت، او را نجات دهیم.

این جراح ادامه داد: در واقع، کوارکتاسیون قلبی یک بیماری ژنتیکی است و احتمال انتقالش از والدین به نوزاد زیاد است. پدر این نوزاد هم در حین ورزش دچار ایست قلبی شده و احتمال می‌رود زمینه بیماری‌ وی نیز همین اختلال قلبی بوده باشد زیرا این بیماری همین کار را می‌کند و فرد تا سنین ۲۵ سالگی این بیماری را تحمل کرده و به یک باره این تنگی شدید شده و بر اثر آن، رگ پاره شده یا دریچه قلب نارسایی پیدا می‌کند و فرد را از بین می‌برد.

جلوگیری از بیماری قلبی نوزادان

حسین زاده بیان کرد: باید اذعان کرد که غربالگری‌های حین بارداری از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری و درمان بیماری‌های مادرزادی قلبی است؛ یعنی مادری که باردار می‌شود اگر شکی بر بیماری مادرزادی قلبی مبنی بر سابقه فامیلی خود داشته یا علائم خاصی داشتند، باید آنومالی اسکن پیشرفته برای جنین انجام دهند .

او تصریح کرد: در صورتی که آنومالی اسکن جنین نشان دهنده بیماری قلبی پشرفته‌ای باشد که با حیات وی منافات داشته باشد، مجوز سقط داده می‌شود و در صورتی که اختلال خاصی در قلب جنین مشاهده نشود، پس از تولد می‌توان با جراحی‌های پیشرفته‌ای که خوشبختانه در حال حاضر در مشهد انجام می‌شود، اصلاحات را بر روی قلب نوزاد انجام داد.

این متخصص تأکید کرد: اگر مادر یا پدر یا وابستگان درجه یک جنین سابقه بیماری مادرزادی قلبی دارند، آن جنین در خطر بالاتری نسبت به بقیه قرار دارد چراکه برخی از ژن‌ها شناخته نشده‌اند و هزینه شناسایی ژن‌های معیوب بسیار بالاست؛ بنابراین باید تست‌های غربالگری را جدی بگیرند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 588819 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟