کمبود و گرانی پلاویکس برای بیماران قلبی

زمزمه کمبود و گرانی قرص پلاویکس این روزها بیش از پیش به گوش می‌رسد. پلاویکس پرمصرف‌ترین داروی بیماران قلبی و عروقی است که توانسته میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان درمان کند. هرچند گفته می‌شود که اقلام دارویی تحریم نیستند، اما بیماران قلبی برای تهیه قرص پلاویکس باید داروخانه‌های تمام شهر را بگردند و در نهایت مجبور می‌شوند قرص اوسویکس را جایگزین پلاویکس کنند. قرصی که برای برخی از بیماران آلرژی‌زا است.

سازمان غذا و دارو اما می‌گوید از امروز توزیع قرص‌های پلاویکس آغاز شده و تا پایان هفته در تمام داروخانه‌ها موجود خواهد بود و بیماران نگران تهیه آن نباشند.

رد پای تحریم‌ها یا احتکار در قرص پلاویکس

به گزارش رکنا، برای پیگیری آخرین وضعیت قرص پلاوکس و موجودی یا عدم موجودی آن با ۱۴۹۰ ، که سامانه داروهای نایاب محسوب می شود، تماس گرفتیم. این داروخانه برای تهیه قرص پلاویکس تنها نشانی و شماره تماس دو داروخانه را در سطح شهر تهران داد. هر دو داروخانه از ارائه قرص بدون نسخه پزشک خودداری کرده و اعلام کردند قرص‌ها را در صورت داشتن نسخه پزشک به فروش می‌رسانند، آن هم فقط یک ورق و با قیمتی بیش از ۱۴۰ هزار تومان. این در حالی است که قیمت هر ورق قرص پلاویکس تا دو ماه قبل ۵۷ هزار تومان بود. مشکل عدم بیمه پلاویکس بیمار را وادار می‌کند برای خرید آن هزینه بالایی بپردازد.

کمبود قرص‌های پلاویکس به استان تهران محدود نمی‌شود و شهرستان‌ها نیز مانند تهران با این کمبود مواجه‌اند.

دلایلی بسیاری برای کمبود یا عدم موجودی این دارو مطرح می شود اما اصلی ترین دلایل آن را می توان «نوسانات شدید نرخ ارز» ، «چگونگی تخصیص ارز دولتی به دارو» و «قیمت گذاری نا مشخص» دانست.

پلاویکس دارویی مفید برای بیماران قلبی

اما مساله این این است که قرص پلاویکس چیست و چه روندی را در درمان بیماران قلبی طی کرده و چه اثری بر جای می گذارد. با شناخت عملکرد این دارو می توان از اهمیت آن برای بیماران قلبی و عروقی آگاهی یافت.

در خون قطعات سلولی ویژه‌ای به نام پلاکت وجود دارد. پلاکت‌ها به یکدیگر می‌چسبند و لخته تشکیل می‌دهند تا از بروز خونریزی پیشگیری کنند. گاهی اوقات پلاکت‌ها در داخل عروق لخته ایجاد می‌کنند که می‌تواند موجب انسداد عروق و وقوع سکته‌های قلبی و مغزی شود. وجود چربی در عروق و یا ضربان قلب نامنظم و سریع می‌تواند این موضوع را تشدید کند. چنانچه این لخته در عروق اطراف قلب تشکیل شود، منجر به کاهش خون‌رسانی به قلب می‌شود.

پلاویکس و اوسویکس با کاهش چسبندگی پلاکت‌ها از تجمع پلاکتی و تشکیل لخته جلوگیری می‌کنند و این کار احتمال بروز حملات قلبی یا سکته را کاهش می‌دهد.

این داروها موارد مصرف مختلفی دارند. شایع ترین موارد مصرف آن در بیمارانی است که مشکلات پیشرفته آترواسکلروز دارند یا برای آنها استنت گذاشته شده است.

برخی گزارش‌های مردمی حاکی از آن است که اوسویکس آلرژی‌زا بوده و مصرف آن برای برخی بیماران مشکل‌‌ساز می‌شود. این در حالی است که واکنش آلرژیک جدی به پلاویکس بسیار نادر است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 584404 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟