زمان ورود شاسی بلند ایران خودرو به بازار

به گزارش رکنا، چند روز پیش بود که خبر تولید اولین خودروی ملی ترکیه سروصدای بسیار زیادی را در محافل خودرویی جهان و همچنین ایران به پا کرد. در این میان سوالی که در اذهان مردم ایجاد شده این است که چرا با وجود حمایت‌های بسیار زیاد دولت از دو شرکت ایران خودرو و سایپا، ایرانی‌ها هنوز نتوانسته‌اند یک خودروی ملی واقعی بسازند. در همین راستا چند ماه پیش نخستین بار اخباری مبنی بر تولید شاسی بلند ایران خودرو منتشر شد و اکنون، این سؤال در ذهن ما مطرح شده که این پروژه شاسی بلند این شرکت سرنوشتش چه شد؟

چند وقت پیش بود که مدیران ایران خودرو اعلام کرده بودند در حال برنامه ریزی برای طراحی و تولید شاسی بلند ملی هستند و نتایج آن به زودی قرار است اعلام شود. انتشار این خبر با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شد و سؤالات زیاد دیگری نیز در اذهان عمومی ایجاد کرد.

اما این خبر وقتی بیشتر دیده شد که که خبر تولید خودروی ملی ترکیه با آن سروصدا و موج رسانه‌ای عجیب منتشر شد و چیزی جز حسرت برای ایرانی‌ها به همراه نداشت. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که پیشرفت‌های خوبی در پروژه شاسی بلند ایران خودرو رخ داده و حتی کار به نام گذاری این پروژه ملی نیز رسیده است، ولی به هر حال تولید اولیه و رونمایی از آن چیزی است که بازار و مردم در انتظارش بوده و طبیعتاً در حالی که خودروهای بی کیفیت چینی در بازار خودروهای شاسی بلند اوضاع خوبی دارند، حضور این خودروی ملی قطعاً بسیار مفید و مؤثر خواهد بود.

شاسی بلند ایران خودرو؛ پیکان جدید

شاید برایتان جالب باشد بدانید از جمله نام‌های مطرح در بین تمامی نام‌های کاندید برای این شاسی بلند ملی، نیو پیکان است که شاید بیش از اینکه یک گزینه جدی برای خودروی جدید کشورمان باشد، یک شوخی تلخ و مطرح کنندگان آن بیشتر به دنبال شوخی با مدیران ایران‌خودرو هستند. بدیهی است که کمترین انتظار بازار برای نام گذاری اولین شاسی بلند ایران خودرو، نامی در خور و برگرفته از فرهنگ اصیل کشورمان است که حتی این نام بتواند به عنوان یک سفیر فرهنگی در سایر کشورها عمل کند.

البته از دیگر نکاتی که باید در مورد شاسی بلند ایران خودرو بدانید این که آغاز پروژه تولید این خودرو در دوران حیات برجام رخ داده و کمپانی‌های بزرگی مانند هیوندای و بوش در طراحی و تدوین برنامه‌های مربوط به آن مشارکت داشته‌اند. ولی تحریم‌های جدید آمریکا باعث شده تا همکاری بسیاری از این شرکت‌ها کنسل شده و ایران خودرو به تنهایی برای تولید اولین شاسی بلند خود فعالیت کند. این موضوع نیز به دلیل عدم دسترسی به بسیاری از تکنولوژی‌های موردنیاز و همچنین زمان‌بر بودن دسترسی به آن‌ها، تأخیر زیادی در پروژه تولید شاسی بلند ایران خودرو ایجاد کرده و تکمیل بخش‌های باقیمانده از این پروژه با تأخیر قابل توجهی عملیاتی می‌شود.

شاسی بلند ایران خودرو در کلاس C وارد بازار خواهد شد و طول بین دو محور آن حدوداً ۲۶۶۰ میلی متر است. ارتفاع این خودرو نیز طبق گزارش‌ها چیزی در حدود یک متر و ۶۵ سانتی متر می‌باشد. قبلاً قرار بود از پلت فرم پژو سیتروئن برای این خودرو استفاده شود ولی حالا با قطع همکاری ایران خودرو و این شرکت، ایرانی‌ها به دنبال بازسازی این پلت فرم و استفاده از یک طراحی ملی در این پروژه هستند.

مشخصات فنی شاسی بلند ایران خودرو

از سوی دیگر با توجه به طراحی موتور ملی جدیدی که در دست اقدام است، احتمالاً نسخه‌ای از این پیشرانه جدید در شاسی بلند ایران خودرو استفاده خواهد. خبرهای شنیده شده از ایران‌خودرو حاکی از آن است که همکاری با ماهله جواب داده و این خودروساز موفق شده پیشرانه سه سیلندر ۱.۲ لیتری تولید کرده و این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارد.

موتور ۱.۲ لیتری توربو شاسی بلند ایران خودرو استاندارد یورو ۶ داشته و قدرتش چیزی بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ خواهد بود. در حالت ترکیبی این خودرو مصرف سوختی برابر با ۵ لیتر به ازای هر صد کیلومتر دارد که در بین محصولات داخلی عدد خوبی محسوب می‌شود. ایران خودرو بعدها این شاسی بلند را در نسخه‌های مختلف با پیشرانه ۱.۵ لیتری بنزینی و گازسوز نیز می‌خواهد روانه بازار کند.

شاسی بلند ایران خودرو چه زمانی وارد بازار خواهد شد؟

آپشن هایشاسی بلند ایران خودرو

این شاسی بلند ظاهراً قرار است با دو جعبه دنده دستی و اتوماتیک وارد بازار شود. از جمله مهم‌ترین امکانات و آپشن های آن می‌توان به مواردی مانند فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، چراغ روشنایی روز یا همان دی لایت، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری، رینگ آلومینیومی، سیستم تهویه اتوماتیک، آینه‌های تاشو برقی، کامپیوتر سفری، دوربین عقب، استارت دکمه‌ای، نمایشگر لمسی، کیسه هوای جلو، جانبی و پرده‌ای، سانروف و یکی دو مورد دیگر اشاره کرد.

البته باید اشاره کنیم که اطلاعات این آپشن‌ها هنوز به صورت رسمی از سوی ایران خودرو تأیید نشده است. گروه صنعتی ایران خودرو به احتمال زیاد در سال جاری اطلاعات و جزئیات بیشتری از این شاسی بلند را اعلام خواهد کرد و در سال آینده نمونه اولیه خودرو آن قرار است به صوررت رسمی رونمایی شود.

شاسی بلند ایران خودرو چه زمانی وارد بازار خواهد شد؟

قیمت شاسی بلند ایران خودرو چقدر خواهد بود؟

گفته می‌شود قیمت حدودی این خودرو چیزی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود که البته با توجه به وضعیت فعلی بازار و در صورت تغییر قیمت در نرخ ارز و سایر موارد، ممکن است شاهد قیمت بیشتری برای آن باشیم. برخی منابع عددی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان را نیز برای آن ذکر می‌کنند. آ

یا شما حاضرید چنین مبلغی را برای شاسی بلند ملی بپردازید؟برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 578498 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟