نگرانی مردم فاروج از ادامه وضعیت قرمز کرونایی در این شهرستان

به گزارش رکنا، به نقل از ایرنا، شهرستان فاروج در ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان خراسان شمالی جزو شهرستان های سفید بود و پس از کرونایی شدن، شمار بیماران محدود و تقریبا ثابت بود اما از هفته دوم اردیبهشت کم کم برتعداد بیماران افزوده شده به شکلی که حالا در لیست شهرستان های وضعیت قرمز قرار گرفته است.

مردم چه می گویند؟

سراغ بازاریان می رویم که این روزها از سوی مردم یکی ازعوامل موثر برافزایش شمار بیماران مطرح می شوند.

یکی از بازاریان شهر فاروج در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیشتر واحدهای تجاری شهر در دو ماه گذشته تعطیل بود و حرف های خوب زیادی مبنی بر بخشیدن اجاره بهای مغازه ها و ارائه تسهیلات و کمک ها مالی زده می شد اما در عمل شاهد حرکتی نبودیم، بیشتر واحدهای تجاری فاروج استیجاری آنهم با کرایه های بالاست اگر همچنان تعطیلی ادامه می یافت مشکلات اقتصادی برای خانواده ها بیشتر از ویروس کرونا آسیب می زد.

علی باقری افزود: اگر مردم درزمان تردد در شهر رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی را داشته باشند افزایش بیماری نخواهیم داشت.

وی افزود: هر روز شاهدیم که شمار بسیاری از شهروندان بدون استفاده از ماسک و دستکش و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در شهر تردد می کنند آیا نباید در این خصوص برنامه ای اجرایی شود؟

یک خانم خانه دار هم گفت: جز در موارد ضروری از خانه خارج نمی شوم و به فرزندانم هم اجازه خروج نمی دهم اما وقتی وارد خیابان های شهر می شوم انگار ویروس کرونا رفته و ما بی اطلاع بوده ایم.

مریم سیاووشی افزود: در مراجعه به مرکز بهداشت برای دریافت واکسن فرزندم شاهد تردد افراد مشکوک به ابتلا در فضای مرکز بودم که این روند چندان با اقدامات پیشگیرانه همسو نیست.

وی افزود: با توجه به اینکه انجام تست از ساعت ۱۱ هر روز انجام می شود افراد مشکوک در فضای محوطه و مرکز در تردد هستند و آیا این خود نمی تواند عاملی برافزایش تعداد مبتلایان باشد؟

شهروند دیگری گفت: تعدادی از بیمارانی که تست شان مثبت بوده در شهر آنهم بدون داشتن ماسک تردد دارند.

علی احمدی افزود: بیماری این افراد که مسجل شده است و مسوولان لیست آنان را دارند چرا با رفتار پرخطر آنان برخورد نمی شود؟

وی گفت: چرا روستایی که شمار بیمارهایش بیشتر است قرنطینه نمی شود؟ چرا زباله گرد ها که آسیبی برای بهداشت عمومی هستند به جای جمع آوری شدن روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود و هر روز شاهد تردد آنان در گوشه و کنار شهر هستیم؟

وی افزود: همه واحدهای تجاری زیر مجموعه یک صنف هستند چرا روسای اصناف با مسئولان واحدهایی که اصول بهداشتی تاکید شده را رعایت نمی کنند برخورد ندارند؟

وی گفت: نانوایی ها یکی از فضاهایی هستند که فاصله گذاری اجتماعی در آن رعایت نمی شود و هنوز هم شاهد استفاده از پول و مشترک بودن شخص دریافت کننده پول و تحویل دهنده نان هستیم.

شهروند دیگری گفت: چرا استفاده از ماسک با توجه به فعالیت کارگاه های تولید ماسک در شهرستان اجباری نمی شود؟

مریم رجبی افزود: از سویی افراد مبتلا هم باید قرنطینه را جدی بگیرند.

شهروند دیگری گفت: پاسخ های ضد و نقیض مرکز بهداشت در خصوص مثبت بودن یا نبودن تست بیماران مشکوک به کرونا هم نمی تواند بی تاثیر در افزایش تعداد بیماران باشد.

مسعود صابری افزود: تست یکی از آشنایان منفی اعلام شد در حالیکه در تکرار تست در شهرستان دیگر مثبت اعلام شد و این فرد در این مدت با افراد زیادی در تماس بوده است.

شهروند دیگری گفت: آمار مبتلایان در دستگاهی که بیشترین ارتباط را با مردم دارند بالا است وقتی در دستگاه دستورالعمل ها رعایت نمی شود چه توقعی از مردم می رود؟

مسوولان چه می گویند؟

شهردار فاروج گفت: با کمک نیروهای سپاه و بسیج کار ضدعفونی و گند زدایی شهر یک شب در میان انجام می شود.

مجتبی حسین پوران افزود: با توجه به مبتلا شدن شماری از کارکنان فضای سبز و یکی از نیروهای اداری، فضای شهرداری روزانه ضد عفونی می شود و محدودیت تردد ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه دورکاری نیروهای اداری بیشتر می شود گفت: برای استمرار قرنطینه خانگی بیماران، تامین نان خانواده های دچار شده از سوی شهرداری براساس لیست ارائه شده روزانه انجام می شود.

وی افزود: استفاده از ماسک هم در فضای شهرداری اجباری شده است.

حساسیت مردم نسبت به این بیماری کم شده است

عضو شورای اسلامی شهر فاروج که از کارکنان شبکه بهداشت شهرستان هم هست گفت: افزون بر ۲ ماه قرنطیه بودن، حساسیت مردم را نسبت به این بیماری کم کرده است.

قدرت الله نامدار پور افزود: در روزهای ابتدای شیوع این بیماری تعداد مراجعان برای انجام تست با توجه به غربالگری هایی که در سطح روستاها و شهر از سوی بهورزان انجام می شد به ۴ نفر هم نمی رسید اما حالا به ۱۶ نفر در روز رسیده است.

وی استفاده نکردن از ماسک، رعایت نشدن موارد بهداشتی از جمله شست وشوی مرتب دست ها، تردد غیر ضروری در سطح شهر و... در افزایش تعداد مبتلایان موثر بوده است.

نمونه گیری ها دقیق است

رییس مرکز بهداشت شهرستان فاروج هم گفت: دقت بالای نمونه گیر زمینه ساز تشخیص بیشتر بیماران شده است.

دکتر خلیل ذوقی با اشاره به اینکه بعد از مثبت اعلام شدن نمونه گیری بیمار، فضای زندگی فرد از سوی شبکه بهداشت ضد عفونی می شود افزود: مشاوره و آموزش های لازم به فرد بیمار و خانواده هم ارائه می شود تا در مدت درمان و دوران نقاهت با ماندن در خانه به قطع زنجیره بیماری کمک شود.

وی افزود: در مرکز بهداشت ۵ پزشک در اتاق های مختلف به مراجعان خدمات می دهند و نمونه گیری از افراد مشکوک در فضای باز انجام می شود.

وی گفت: آخرین فوتی ناشی از کرونا ویروس در شهرستان مربوط به اول اردیبهشت بوده و تاکنون مورد جدیدی اتفاق نیفتاده است و تعداد نمونه های مثبت به نسبت جمعیت ملاک اعلام شدن وضعیت قرمز برای شهرستان بوده است.

برای سفید شدن وضعیت شهرستان ظرف ۱۰ روز آینده برنامه ریزی شده است

فرماندار فاروج گفت: در مراحل اولیه شیوع این بیماری گام های خوبی برداشته شد که ثبات تعداد نمونه های مثبت را به همراه داشت.

مسعود صادق تیتکانلو افزود: بعد از بیماری یابی، ارائه بسته های غذایی به این خانواده ها، توزیع بسته های بهداشتی برای همه بویژه این خانواده ها در پیشگیری و ثبات آمار کمک می کرد.

وی با اشاره به اینکه نخستین موارد بیماری در شهرستان در سطح روستاها بود که با ایجاد ارتباط موثر با شبکه بهداشت و دهیاری ها، فضای خانه بیماران ضدعفونی و آموزش های لازم برای خانه ماندن ارائه وکنترل به خوبی انجام، می شد به طوریکه در شرایط فعلی در بعضی از این روستاها زنجیره ابتلا کاملا قطع شده است.

وی افزود: نان وبسته های غذایی خانواده های دارای بیمار از سوی دهیاری تامین می شد و تردد این افراد در سطج روستاها به حداقل می رسید اما بروز اولین موارد در سطح شهر کنترل وضعیت را سخت کرد.

صادق با تاکید براینکه برای رسیدن به وضعیت سفید نیازمند مشارکت پررنگ تر شوراو شهرداری همچون دهیاریها هستیم بیان داشت: جدی گرفته نشدن فاصله گذاری هوشمند از سوی مردم هم بر افزایش آمار دامن زده است.

وی افزود: باتوجه به تعطیل شدن فعالیت کارگاه های تولید ماسک، بهزیستی و سپاه شهرستان دوباره اقدام به راه اندازی تعدادی از این کارگاه ها کردند و از سویی ممنوعیت تردد بدون ماسک ابتدا در سطح دستگاه ها و به مرور در سایر بخش ها اجرایی می شود.

وی گفت: برای رسیدن به وضعیت سفید به توجه به بررسی وضعیت شهرستان ها هر دو هفته یکبار، برای ۱۰ روز پیش رو با کمک دستگاه ها برنامه ریزی شده است که امیدواریم با مشارکت مردم زودتر به این شرایط برسیم.

شهرستان ۵۲ هزار نفری فاروج واقع در ۹۰ کیلومتری شرق بجنورد در مسیر اصلی استان های شمالی به مشهد مقدس واقع است.

ویروس کرونا از سی ام بهمن ماه سال گذشته وارد مازندران شد و از آن زمان تاکنون استان همچنان درگیری این بیماری است. اگر چه روند شیوع از اوایل فروردین ماه کاهشی شد و بسیاری از بیمارستان های استان از بیماران کرونایی خالی شدند، ولی همچنان روزانه دهها بیمار جدید از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل شناسایی شده و بستری می شوند.

همچنین طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت، تا امروز ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۰۹ هزار و ۲۸۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و آمار جان باختگان این بیماری هم در کشور ۶ هزار و ۶۸۵ نفر رسید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 567214 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟