خرید و فروش وام ازدواج تا ۱۸ میلیون؟!

به گزارش رکنا، خریدار وام ازدواج به ۸ میلیون تومان، وام ازدواج فروشی و «خریدار وام ازدواج بدون واسطه» ؛ این‌ها تنها عناوین چند آگهی از صدها آگهی خرید و فروش وام ازدواج در سایت دیوار است.

با یک جست وجوی ساده در اینترنت و سایت‌های آگهی، با صدها آگهی خرید و فروش وام‌های ۵۰ میلیونی ازدواج مواجه می‌شوید. وام هایی که متعلق به جوانانی است که قرار است با آن سقفی برای آرزوهای خود بسازند اما حالا به جیب دیگران می‌رود.هم اکنون هر یک از زوجین می‌تواند ۵۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه ازدواج با کارمزد ۴ درصد و بازپرداخت ۸۴ ماهه دریافت کند، یعنی در مجموع ۱۰۰ میلیون تومان؛ تا مقدمه‌ای برای آغاز زندگی مشترک آن هم در این شرایط سخت اقتصادی باشد.در سایت دیوار جست وجویی می‌کنم، عنوان یکی از این آگهی‌ها «خریدار وام ازدواج به ۸ میلیون تومان» است و در متن آن نوشته: «وام ازدواج ۵۰ میلیون تومانی شما را به ۸ میلیون تومان خریدارم، یکی خریدم و یکی دیگه لازم دارم. لطفا اطلاع بدین».

۱۸ میلیون؟!

با صاحب آگهی دیگری که عنوان آن «فروش و خرید وام ازدواج» بود، تماس گرفتم تا جزییات را از او بپرسم.

در متن آگهی نوشته بود: «خرید وام ازدواج باقیمت بالا، فروش وام ازدواج باقیمت مناسب»وقتی نرخ را از او جویا شدم گفت که برای یک وام ۵۰ میلیونی باید ۱۸ میلیون تومان بپردازم، یک ضامن هم باید برای دریافت با خودم بیاورم.

بررسی آگهی‌های دیگر خرید و فروش وام ازدواج نشان داد که نرخ فروش این وام‌ها معمولا بالاست. به متن چند آگهی توجه کنید:

«فروش سه عدد وام ازدواج ٥٠ میلیون تومانی که سر جمع می‌شه ١٥٠ میلیون تومان، نرخ ٤٢میلیون ؛ دوستانی که ضامن دارن تماس بگیرن»

«وام ازدواج ۵۰ میلیونی به فروش می‌رسد. وام با ۴ درصد سود به نرخ ۱۷ میلیون.قیمت مقطوع.»

« وام ازدواج دوتا به مبلغ ۱۰۰میلیون تومان به فروش می‌رسد، هر کدام ۱۶ میلیون تومان هزینه محضر بر عهده خریدار است. به مبلغ وام هم سفته می‌گیرم توی محضر اون جا قرارداد می‌بندیم.»

نظارت کجاست؟

با این قیمت‌ها شاید به صرفه نباشد که ۳۲ میلیون دریافت کنی و ۵۵ تا ۶۰ میلیون بازپرداخت داشته باشی. اما آن چه بیش از همه به چشم می‌آید، نبود نظارت و تخلف در تبلیغات خرید و فروش وام ازدواج است. اما این موضوع مورد اعتراض معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان نیز بوده است. محمدمهدی تندگویان روز یک شنبه درباره این آگهی‌ها به مهر گفته است: «ما در این باره تذکرات لازم را به نهادهای مسئول داده‌ایم، اما تاکنون برخورد خاصی با این موارد نشده است.از پلیس فتا و نهادهای قضایی درخواست برخورد قانونی با این موارد را داریم. به تازگی با پلیس فتا نیز مکاتباتی درباره برخورد با آگهی‌های تبلیغاتی فروش وام ازدواج در سایت هایی همچون دیوار داشتیم و امیدواریم برخورد قانونی منجر به پایان یافتن این موضوع شود. به علاوه در پیام‌رسان‌ها و برنامه‌های متعدد نیز آگهی‌های مشاوره برای دریافت وام ازدواج یا انتقال غیر قانونی وام در حال انتشار است که با دریافت مبالغی، اقدام به کلاهبرداری در این زمینه می‌کنند.»

چرا خرید و فروش می‌شود؟

تندگویان با اشاره به علل افزایش آگهی‌های فروش وام ازدواج، معتقد است: متأسفانه یکی از دلایل این موضوع بی‌توجهی قانون‌گذار به اعمال شرایط خاص برای دریافت وام ازدواج است. با توجه به افزایش مبلغ وام باید شرایط و ضوابط خاصی برای متقاضیان لحاظ و جامعه هدف واقعی دریافت‌کنندگان وام مشخص شود تا از سوء استفاده در این موضوع، جلوگیری شود. از مجلس بعدی درخواست داریم به شرایط دریافت وام ازدواج و اعمال محدودیت برای دریافت‌کنندگان رسیدگی کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 563202 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟