اگر در آسانسور گرفتار شدیم چه کنیم؟

به گزارش رکنا، برخی شهروندان گمان می‌کنند اگر آسانسور بین طبقات گیر کرد با خطر سقوط مواجه می‌شوند و باید بکوشند هر چه سریع‌تر از کابین خارج شوند در صورتی که چنین تفکری کاملاً اشتباه است.

کارشناسان آتش‌نشانی توصیه می‌کنند در چنین شرایطی شهروندان باید از انجام حرکات اضافی در آسانسور پیش از رسیدن نیرو‌های آتش‌نشانی خودداری کنند.

در مواردی مشاهده می‌شود تعمیرکاران آسانسور کلید در آسانسور را به فردی از اعضای ساختمان تحویل می‌دهند و از او می‌خواهند زمانی که برق قطع شد با کلید در آسانسور را باز کنند تا افراد بتوانند از کابین خارج شوند. این کار بسیار اشتباه است، چرا که برای باز کردن در آسانسور هنگام قطعی برق ابتدا باید برق سه فاز آسانسور قطع و ترمز آن خلاص شود و با احتیاط کابین را متوقف کنند، چرا که هرگونه خطایی باعث می‌شود کابین به پایین سقوط  کند.

آتش‌نشانان برای باز کردن در آسانسور و کنترل آن در زمان قطعی برق آموزش دیده‌اند و با تخصص این کار را انجام می‌دهند.

اما هنگام گرفتار شدن در آسانسور نخست آرامش خود را حفظ کنید، نفس عمیق بکشید و وحشت زده نشوید تا دیگران را نیز به وحشت نیندازید، چراکه چند فرد وحشت زده در شرایط بد ممکن است کار‌های خطرناکی انجام دهند.

در صورتی که برق آسانسور خاموش شده می‌توان برای مدت کوتاه از نور گوشی استفاده کرد. گوشی را برای زمان طولانی روشن نگذارید، چون باتری آن تمام می‌شود، در حالی که شاید به آن نیاز داشته باشید.

دکمه تلفن یا زنگ را فشار دهید تا دیگران متوجه شوند کسی در آسانسور گیر کرده است و اگر آنتن دارید با آتش‌نشانی یا نگهبان ساختمان تماس بگیرید.

اگر هیچ یک از این موارد کمکی نکرد می‌توانید به در آسانسور ضربه زده و سر و صدا ایجاد کنید البته تا جایی که همراهان را دچار وحشت نکنید.

باید بدانید که وضعیتی که در آن قرار دارید خطرناک نیست؛ بنابراین به جای انجام کار‌های خطرناک، منتظر رسیدن مأموران آتش‌نشانی یا تعمیرکار آسانسور بمانید.‌‌

 

کدخبر: 703206 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟