والدین "بابک خرمدین" اولین قاتلان سریالی ایران که فرزندانشان را مثله کردند / اختلالات روانی، مجازات قاتل را کاهش نمی دهد

جسد بابک خرمدین ، سینماگر ایرانی  چند روز قبل در شهرک اکباتان تهران کشف شد . جسدی مثله شده که ساعاتی بعد از کشف این جسد تکه تکه شده، تحقیقات پلیسی به والدین فرد کشته شده رسید. پدر و مادر "بابک خرمدین " بازداشت و به قتل فرزندشان اعتراف کردند.اما این پایان ماجرا نبود. سه روز بعد از کشف جسد بابک خرمدین ، این زوج قاتل به قتل دختر و دامادشان نیز اعتراف کردند. قتلی فجیع که ابتدا با مسمومیت قربانیان آغاز و در ادامه با کشتن با چاقو و تکه تکه کردند ادامه می یافت.

زوج قاتلی که در مراحل بازجویی هیچ گونه پشیمانی و ناراحتی از ارتکاب این قتل ها در رفتار و صدایشان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، وقوع چنین جرمی ( قتل سریالی فرزندان توسط والدین و مثله کردن) حداقل در کشور ما از نظر جرم شناسان و کارشناسان پزشکی قانونی بی سابقه بوده است. اگرچه کمتر از یک درصد از قتل های صورت گرفته به صورت مثله کردن است و در کشور ما نیز چنین اتفاقی در گذشته به وقوع پیوسته اما قتل های سریالی، به صورت مثله کردن و البته خانوادگی، اتفاقی است که شاید تنها در فیلم های جنایی و داستان های مخوف بتوان آن را متصور شد. اکنون ما با پدر و مادری روبرو هستیم که در سال 90 داماد، در سال 97 دختر و چند روز قبل نیز پسرشان را به فجیع ترین شکل ممکن به کام مرگ کشانده اند.

این اتفاق باعث شد تا به سراغ یکی از متخصصان پزشکی قانونی گفت و گو داشته باشیم و تحلیل وی را در این رابطه جویا شویم.

پرونده های مثله کردن ممکن است در آینده دوباره باز شوند

دکتر کیانا کولایی نژاد متخصص پزشکی قانونی در رابطه با سابقه وقوع چنین اتفاقات و قتل های سریالی در کشور به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: بر اساس مطالعات اینجانب، به نظر میرسد چنین مواردی کم نبودند و البته آمار دقیقی نیز از این نوع قتل ها در کشورمان در دست نیست. با این حال مواردی که به صورت مثله کردن رخ داده باشد به سازمان پزشکی قانونی آورده شده است، این موارد چون به صورت قطعات بدن بوده، مورد بررسی قرار گرفتند و بررسی های علمی پزشکی قانونی روی آن ها انجام شده و پرونده های آن نیز به مقامات قضائی اطلاع داده شدند. گاهی خبر سرنوشت این موارد بعد ها به گوش ما رسیده و یا پرونده دوباره به پزشکی قانونی باز می گردد تا سوالات تکمیلی در آن پاسخ داده شود، با این وجود ممکن است در برخی موارد به نتیجه قطعی نرسیم، مثلاً ممکن است علت فوت یا هویت مقتول کاملاً مشخص نشود و اطلاعات آن پرونده ناتمام بماند.

وقوع قتل سریالی، به صورت مثله کردن و خانوادگی در کشورمان بی سابقه است

این متخصص پزشکی قانونی در مورد قتل بابک خرمدین، بیان کرد: تا کنون قتل سریالی که به صورت مثله کردن و خصوصاً خانوادگی باشد در کشور ما بی سابقه بوده است و تا آن جایی که من اطلاع دارم گزارشی در مورد مثله کردن فرزند توسط پدر نداشتیم. کسانی هم که اقدام به مثله کردن می کنند یا قاتل به این منظور این کار را می کند که حمل و نقل جسد  راحت تر باشد و جسد دیرتر پیدا شود و یا اصلاً به دلیل فاسد شدن پیدا نشود. گاهی نیز مثله کردن با اهداف انتقام جویانه یا در قتل های ناموسی انجام میشود.

کولایی نژاد ادامه داد: هرچند مثله کردن میتواند تشخیص هویت را دشوار سازد ولی با پیشرفت علم پزشکی قانونی این امر امکان پذیر است و ممکن است در بسیاری از قتل هایی که ناموسی هستند نیز ممکن است چنین اتفاقی بیوفتد، اگرچه انتقام جویی و مشخص نشدن علت فوت نیز موجب ایجاد چنین شیوه هایی از قتل ها خواهد شد. در ایران قتل هایی که به صورت مافیایی و یا برنامه ریزی شده انجام شده باشد، بسیار کمتر دیده می شود و این موارد برخلاف تصوری که مردم از فیلم ها و داستان های جنایی دارند در واقعیت کمتر رخ می دهد.

زیر یک درصد از قتل ها با مثله کردن رخ می دهد

وی با بیان اینکه طبق آمار جهانی، در کمتر از یک درصد از قتل ها  مثله کردن رخ می دهد، افزود: ما در ایران آمار دقیقی از مثله کردن پس از قتل ها در دست نداریم و پزشکی قانونی نیز آمار دقیقی در اختیار ندارد.

کیانا کولایی نژاد در مورد قتل بابک خرمدین با توجه به اینکه پدرش (قاتل) سابقه مصرف مواد مخدر و پرخاشگری در گذشته نداشته است، گفت: افرادی که مرتکب قتل می شوند، از منظر روانشناسی جنایی به 3 دسته تقسیم می شوند، اولاً، افرادی که اعتیاد به مواد مخدر، الکل یا رونگردان دارند، ثانیاً، مجرمین سابقه دار و سازمان یافته  و وابسته به گروههای خلافکار و خشن، ثالثاً، افرادی که سابقه بیماری روانی دارند، مثلاً ممکن است قاتل مبتلا به انواع جنون یا اختلالات شخصیت باشد، بیشترین انواع اختلالات شخصیت  در این افراد عبارتند از شخصیت های ضداجتماعی، سایکوپات و مرزی و افرادی که مبتلا به اختلال سلوک هستند. تا کنون بنا به تحقیقات پرونده مذکور، فرد قاتل مبتلا به این موارد نبوده است. با این حال همچنان نیازمند تحقیقات و مطالعات دقیق تر در این جنایت هستیم.

وجود اختلالات روانی باعث تقلیل مجازات قاتل نمی شود

این متخصص پزشکی قانونی گفت: چیزی که در روانپزشکی قانونی اهمیت دارد این است که فرد جنون داشته باشد. اینکه پزشکی قانونی اعلام می کند که فرد سالم است به معنای آن نیست که فرد هیچ گونه اختلال روانی ندارد، بلکه به این معناست که فرد جنون ندارد. اگر فرد جنون داشته باشد، بنا به قوانین کشور ما، رافع مسئولیت کیفری است و مجازات وی طبق قوانین تغییر میکند، اما اگر فرد جنون نداشته باشد، هر بیماری روانی دیگری از قبیل، افسردگی، اضطراب و اختلال شخصیت و امثالهم با وجود این که ممکن است در جرم وی نقش داشته باشند، در میزان مجازات وی نقش ندارند و رافع مسئولیت کیفری اش نمی شود.

کیانا کولایی نژاد در پایان با بیان این که ممکن است پزشکی قانونی طی بررسی های آینده برخی اختلالات روانی در قاتل بابک خرمدین پیدا کند، افزود: اگر قاتل دارای اختلالات یا بیماریهای روانی بجز جنون باشد نیز دارای مسئولیت کیفری است  و مجازات وی طبق قوانین تعیین می گردد.

کدخبر: 689221 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟