وزارت بهداشت اقلیم کردستان،قاچاق واکسن کرونا به ایران را تکذیب کرد

به گزارش رکنا،طی روزهای گذشته ویدئوهایی در شبکه های اجتماعی اقلیم کردستان منتشر شده که در آن ها ادعا می شود واکسن کرونا ساخت شرکت آمریکایی فایزر از اقلیم به ایران قاچاق می شود، اما رهیل فریدون قائم مقام وزارت بهداشت و درمان اقلیم کردستان، این اخبار را تکذیب کرد.

وی افزود که واکسن کرونا در اقلیم از بغداد تحویل گرفته شده و بر اساس برنامه و تحت نظارت به افراد ثبت نام شده در لیست های دقیق و با پر کردن فرم های مربوطه از سوی دریافت کنندگان داده می شود و گزارش نحوه و آمار توزیع واکسن به صورت دقیق به دولت مرکزی عراق داده می شود و امکان قاچاق آن وجود ندارد.

همچبین گفت که حمل و نقل واکسن کرونای فایزر نیاز به درجه دما و برودت ویژه ای دارد و قاچاق آن امکان پذیر نیست.

این مقام وزارت بهداشت اقلیم تاکید کرد که چندین شرکت بخش خصوصی به وزارت بهداشت اقلیم پیشنهاد کرده اند که طی قرارداد با این وزارت خانه واکسن مورد نیاز برای شهروندان اقلیم را تهیه کنند، اما وزیر بهداشت این پیشنهادات را رد و اعلام کرده که واکسن کرونا را فقط از طریق دولت عراق تامین می کند.

از سوی دیگر رییس سازمان غذا و داروی ایران در خصوص شایعه وجود محموله قاچاق فایزر در ایران، گفت: زنجیره سرد واکسن فایزر، دمای منفی شصت تا هفتاد درجه سانتیگراد است و به این دلیل، امکان جابجایی آن بین کشورها وجود ندارد. با فرض محال، اگر واکسن کنونی، فایزر باشد، در جابجایی قطعا اثربخشی خود را از دست داده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 680198 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟