محمدرضا نوید درگذشت + عکس

محمدرضا نوید (هنرمند آینه‌کار) بامداد روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن‌ماه در سن هشتاد سالگی دارفانی را وداع گفت.

این هنرمند برجسته هنر سنتی آینه‌کاری، از خادمین بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم (ع) بوده است. همچنین آینه کاری بناهای مذهبی دیگری همچون حرم امام‌حسین (ع) در عراق ، حرم حضرت رقیه (س) در سوریه ، امامزاده حسن تهران و حرم بی‌بی شهربانو در شهرری نیز از دیگر کارهای ماندگار آن مرحوم است.

زنده‌یاد محمدرضا نوید در سال ۱۳۱۹ در محله امامزاده یحیی متولد شد. پدر و دایی‌های او گچ‌بر و آینه‌کار بودند و او پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی، آموزش این هنر را نزد دایی خود، عبدالکریم نوید تهرانی، آغاز کرد و پس از آموزش این هنر نزد اساتید مطرح به آینه‌کاری بناهای مختلف ایران مشغول شد.

محمدرضا نوید که بود؟

علاقه زنده‌یاد نوید به بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم (ع) باعث شد تا کلیه آینه‌کاری‌های این آستان مقدس را که شامل اماکن متبرکی همچون حرم امامزاده طاهر (ع)، امامزاده حمزه (ع)، مقبره آیت الله کاشانی، مقبره حاج اسماعیل رضایی و رواق ابوالفتوح رازی در این بارگاه ملکوتی است، به دست هنرمندش صورت پذیرد که وی آن را از افتخارات دوران فعالیت هنری خود می‌دانست. او این کار را در سبک‌های حاشیه‌سازی، مقرنس سازی، گره‌کشی، رسمی‌بندی و خطوط قرآنی انجام داده است.

از معروف‌ترین کارهای این هنرمند پیشکسوت در بناهای تاریخی نیز می‌توان به آینه‌کاری تالار شمس‌العماره و برلیان در کاخ گلستان، تالار جهان‌نما در کاخ نیاوران، هتل شاه عباس صفوی در اصفهان و پروژه‌های متعدد آینه کاری در خارج از کشور اشاره کرد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 662484 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟