نجات سمندرهای غرق شده در گل‌ولای سیلابی در اندیمشک

به گزارش رکنا، سعید عیدی گماری اظهار کرد: در پی رواناب‌های توأم با گل و لای ناشی از بارش‌های اخیر باران از یال کوه چاوونی بالا در منطقه سرتپ دورق بخش الوار گرمسیری شهر اندیمشک، چند سمندر کوهستانی لرستان مستغرق در گل‌ولای سیلابی رهاسازی شدند.

وی افزود: توسط عشایر ساکن در محل، فعال محیط زیستی پارسا معروف به سمندربان و یگان محیط زیست شهر اندیمشک، پس از خارج کردن از گل‌ولای سیلابی و شست‌وشوی اندام‌های حرکتی و تنفسی سمندرها از مرگ حتمی نجات و در منابع آبی مجاور رهاسازی شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اندیمشک نقش پررنگ آموزش را برای این اداره قابل استدراک دانست و گفت: آموزش به جوامع محلی در زمینه حراست از سمندر لرستانی بسیار ضروری است.

وی افزود: از سوی برخی فعالان محیط زیستی عملگرا، گروهای مردم نهاد، اداره محیط زیست و به‌طور ویژه سمندربان ساکنان محلی با فراگیری آموزش‌های محیط زیستی اولیه، کمک شایانی در نجات سمندرهای مستغرق از گل‌ولای سیلابی انجام دادند.

عیدی گماری در ادامه تصریح کرد: سمندر بر اساس معاهده کنوانسیون سایتیس (CITES)، تجارت جهانی آن به سبب در معرض انقراض بودن منع شده است.

وی گفت: باید به اهمیت این گونه دوزیست دم‌دار در جوامع محلی که سبب خود حفاظتی این گونه ارزشمند شده است، توجه خاصی داشت.

رئیس اداره محیط زیست اندیمشک عنوان کرد: از طرفی، به دلیل تغذیه مستمر سمندر از بی‌مهرگان و زیبایی مسحورکننده، تلالو رنگ سبب شده که ارزش کنترلی جمعیت بی‌مهرگان و زیباشناختی جایگاه خود را به ارزش اقتصادی داده و حیات این گونه ارزشمند در معرض تهدید است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 645635 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟