خانه‌های اهوازی ها  زیر آب رفت + تصاویر

به گزارش رکنا، بازندگی دو روز اخیر در اهواز و سایر شهرهای استان خوزستان ، دوباره شهرهای مختلف این استان را زیر آب برد و خانه‌های مردم را به سوژه شبکه‌های اجتماعی تبدیل کرد.

این در حالی است که این بار «غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان در 11 آبان ماه امسال، به اقدام‌های اساسی و مطالعه انجام شده در نقاط مختلف اهواز و شهر کارون توسط آب و فاضلاب و یا مشارکت این شرکت با شهرداری در رابطه با مشکل آب‌های سطحی اشاره کرد و گفت: به دلیل به‌ روزرسانی و انجام اقدام‌های اساسی و لایروبی‌های گسترده در مناطقی همچون شهرک دانشگاه، شهرک امام رضا، منطقه گاومیش آباد و درویشیه در شهر کارون بی‌شک اگر با بارندگی به شدت بارش‌های سال گذشته مواجه شویم، شاهد شرایط آب‌گرفتگی همچون سال گذشته نخواهیم بود.

این در حالی است که به طور دقیق همین مناطق که استاندار از آنها نام برده است نه تنها با آب‌گرفتگی شدید مواجه شدند بلکه آب وارد منازل مردم شد و خسارت‌های فراوانی به آنان وارد کرد.

اما این بار شهرهای زیر مجموعه شهر ماهشهر بیشترین حجم آب‌گرفتگی را به خود دیدند و شهرهای بندر امام خمینی و جراحی با حجم بی‌سابقه‌ای از آب مواجه شدند؛ این در حالی است که بندر امام خمینی در کنار دریا و شهر حراجی در کنار رودخانه جراحی هستند و این حجم از آب‌گرفتگی نشان از بی‌برنامگی محض مسئولان برای کنترل آب‌های سطحی دارد.

این در حالی است که بارش قابل‌توجه باران توسط هواشناسی استان خوزستان پیش‌بینی شده بود و حتی ساعت 23 شب یکی از روزهای هفته قبل برای این کار، جلسه فوق العاده مدیریت کنترل بحران برگزار شده بود.

اما استاندار خوزستان در خصوص آب‌گرفتگی‌های اخیر در شهرهای مختلف خوزستان گفت: در طول دو روز گذشته شهر ماهشهر بارشی بیش از 170میلی‌متر را به خود دیده است که با توجه به پیش‌بینی‌های بارشی در حدود 95 تا 100میلی‌متر اداره هواشناسی، شاهد میزان بیشتر بارندگی در این شهرستان بوده‌ایم.

شریعتی بیان کرد: در شهر ماهشهر مشکل چندانی وجود نداشته اما در شهر چمران و بندر امام خمینی (ره) به دلیل بالا بودن حجم آب و پاسخگو نبودن سیستم‌ها به این حجم از آب و یا نبود سیستم جمع آوری آب‌های سطحی با مشکلاتی روبه‌رو شدیم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه معاون عمرانی استانداری و مسئولینی از شرکت آب و فاضلاب استان و سایر دستگاه‌ها به بندر ماهشهر اعزام شدند، گفت: از شرکت پتروشیمی، اداره بندر و استان کمک‌های خوبی برای دفع بهتر آب‌ها ارسال شد.

استاندار خوزستان به وجود مشکل جدی در بخش‌هایی از بندر امام (ره) اشاره کرد و افزود: در مناطق شهرک شهید صباغان، بلوکی‌ها، شهرک مقداد و منطقه نی‌زار بندر امام (ره) با مشکل جدی‌تری مواجه هستیم اما امکانات کاملاً بسیج شده و در حال دفع آب‌ها هستیم؛ حجم آب‌های جمع شده زیاد است و امیدواریم با اقداماتی که در آن مناطق در حال انجام است، بتوان مشکلات این مناطق را سریع‌تر رفع کرد.

وی گفت: با تمهیداتی که پیش‌تر انجام شده در سایر شهرستان‌ها مشکل چندانی وجود ندارد و با وجود پراکندگی و حجم بالای بارش، آب‌ها به صورت روان در حال دفع شدن است.

فرماندار بندر ماهشهر نیز در خصوص آب‌گرفتگی در شهرستان ماهشهر اظهار کرد: بارندگی‌های روز یکشنبه موجب آب‌گرفتگی خیابان‌ها، معابر و منازل در این شهر از جمله شهر چمران و بندر امام خمینی (ره) شد.

بیرانوند ادامه داد: با وقوع این آب‌گرفتگی امکانات لازم برای کمک به شهروندان انجام شده و شرکت‌های مستقر در شهرستان معین هر منطقه برای امداد رسانی شده است.

خودداری از تردد غیرضروری در معابر اهواز

از سوی دیگر به علت اینکه معابر اهواز به خصوص زیرگذرها که آب‌گرفتگی شدید دارند، رانندگان از تردد غیرضروری در خیابان‌ها و معابر دچار آب‌گرفتگی خودداری کنند.

«منصور جمشیدی» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان در این خصوص گفت: به علت بارش‌های اخیر تمامی معابر سطح شهر اهواز به خصوص زیرگذرها و خیابان‌هایی که کنده کاری شده‌اند، آب‌گرفتگی شدید دارند و رانندگان از تردد غیرضروری در خیابان‌ها و معابر دچار آب‌گرفتگی خودداری کنند.

وی افزود: در طول بارندگی در اهواز حوادث و اتفاقات ترافیکی خیلی زیادی در سطح معابر شهرهای استان به خصوص اهواز داشته‌ایم و رانندگان در صورت ضرورت تردد، از سالم بودن برف پاکن وسیله نقلیه خود مطمئن و با سرعت مطمئنه، پایین و ایمن تردد کنند.

امداد رسانی به 1212خانوار

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان نیز گفت: در پی بارندگی شبانه‌روز گذشته، به یک هزار و 212 خانوار امداد رسانی شده و چهار مرکز اسکان در استان نیز برپا شد.

علی خدادادی  اظهار کرد: تیم‌های عملیاتی امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان در 24 ساعت گذشته به یک هزار و 212 خانوار امداد رسانی کردند.

وی افزود: 108 امدادگر و نجاتگر این جمعیت بی‌وقفه در حال ارائه خدمت و امداد رسانی به مردم استان خوزستان هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان بیان کرد: با توجه به شدت بارش‌ها، چهار مرکز اسکان در شهرهای ماهشهر، شهید چمران و بندر امام خمینی برپا شد و ۲۵۵ نفر نیز تاکنون در این مراکز اسکان یافته‌اند.

خدادادی به توزیع اقلام اولیه زیستی و مواد غذایی در بین خانوارهای متأثر از آب‌گرفتگی‌های اخیر اشاره کرد و افزود: این اقلام زیستی شامل پتو، موکت، چادر و والر، بسته‌های مواد غذایی جیره یک ماه و 72 ساعته و بسته‌های بهداشتی است.

وی در پایان گفت: تلاشگران داوطلب جمعیت هلال احمر استان خوزستان تا پایان رفع مشکلات ناشی از آب‌گرفتگی‌ها در کنار مردم استان خواهند ماند و عملیات امداد رسانی نیز ادامه خواهد داشت.

نبود آب‌گرفتگی در منازل شرکتی

این در حالی است که برخی مردم اهواز با ارسال تصاویری و مقایسه مناطق شرکت نفتی مثل نیوسایت و شهرک نفت اهواز که حتی یک قطره آب در آنها جمع نشده است با سایر نقاط اهواز که با انبوهی از آب‌های سطحی مواجه شده‌اند از مسئولان استان خواستند همان مدل را در سایر مناطق اهواز پیاده‌سازی کنند.

یکی از شهروندان در همین زمینه نوشته است: «اینجا شهرک نیوسایت در اهواز است؛ باوجود اینکه تقریباً همه جای اهواز در آب‌های سطحی و فاضلاب طغیان کرده به سر می‌برد، اما اینجا همه چیز برقرار است. به نظر می‌رسد اگر در نیوسایت دو ماه هم باران ببارد، هیچ آبی در خیابان جمع نمی‌شود؛ در نظر داشته باشید این منطقه قدمتی هفتاد ساله دارد اما مجاری آب از فاضلاب جداست».

این شهروند ادامه می‌دهد: «شهرک نفت اهواز نیز در بحث دفع آب‌های سطحی همین وضعیت دارد و آب‌ها با شیب بندی مناسب نهرها و جوی‌ها به سمت رودخانه سرازیر می‌شود».

پیشنهاد می‌شود این نهادها ضمن بررسی این دو مکان، از آنها به عنوان الگو تجربه کسب کنند.

 به نظر می‌رسد در خوزستان مسئولان بیش از اینکه پای کار باشند و با مدیریت اصولی و هدفمند مشکلات ریز و درشت این استان را که هر بار به بهانه‌ای سر مردم آوار می‌شود، حل کنند اما به مدیریت شعاری و دادن وعده‌های رنگارنگ بسنده کرده‌اندآخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 634537 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟