تشکیل پرونده تصرف 27 هکتاری اراضی ملی در مهاباد

به گزارش رکنا، مجید پاتو روز دوشنبه  اظهار داشت: تعدادی از اهالی روستای "قاضی‌آباد" ۲۷ هکتار از اراضی ملی بالادست این روستا را به صورت غیرقانونی تصرف کرده بودند که با دخالت ماموران یگان حفاظت، ۱۲ پرونده تخریب و تصرف در این روستا تشکیل شد.

وی اضافه کرد: با توجه به قرار گرفتن اراضی این روستا در بالادست سد مهاباد هرگونه تخریب و شخم‌زدن مراتع این منطقه نقش مهمی در شسته شدن خاک این منطقه و انتقال آن به منطقه پایین دست را در برخواهد داشت از این رو با هرگونه تخلفی در این منطقه طبق قانون برخورد می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: برای حفاظت دقیق از عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی ملی، حضور مردم در صحنه مهمترین رکن بوده و به همین علت سامانه ۱۵۰۴ به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارشی‌های مردمی و رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در سطح منابع طبیعی مهاباد است.

وی از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده تجاوز به حریم مراتع و عرصه‌های ملی به ماموران یگان حفاظت این اداره اطلاع دهند تا در اولین فرصت اقدام قانونی صورت گیرد و از تخریب‌ این عرصه‌ها جلوگیری شود.

"پاتو" با اشاره به دایر شدن شعبه ویژه دعاوی منابع طبیعی در دادگستری این شهرستان افزود: شعبه ویژه دعاوی منابع طبیعی و تخریب و تصرف اراضی ملی با دستور رییس دادگستری این شهرستان راه‌اندازی و قاضی ویژه‌ای نیز برای بررسی سریع پرونده‌های این حوزه تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در مجموع ۸۳۶ هکتار از اراضی ملی این شهرستان از متصرفان غیرقانونی بازپس‌گیری شد، افزود: در سال ۱۳۹۸ علاوه بر بازپس‌گیری این مقدار از اراضی ملی، ۴۳ فقره پرونده تخریب و تصرف اراضی ملی با ۴۷ هکتار مساحت نیز در این شهرستان تشکیل شده و متصرفان به پرداخت ۱۰۸ میلیون و ۵۷۰ هزار ریال جریمه نقدی محکوم شدند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: در این شهرستان بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی و ‌هزار هکتار جنگل وجود دارد که جنگل‌های این شهرستان بیشتر در مناطق غربی و در روستاهای "کاولان" و "کوران" واقع شده ‌است.

آذربایجان‌غربی ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار عرصه ملی دارد که ۱۰۱ هزار هکتار آن را جنگل‌ها تشکیل می‌دهد و نقطه آغاز رویشگاه جنگلی زاگرس محسوب می‌شود.

در شهرستان مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 607903 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟