وحشت از طاعون در شرق تهران + زنگ هشدار

درپی تلف شدن ۲۴ راس از حیات وحش دماوند رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران گفت: براساس علائم ظاهری حیات وحش تلف شده احتمال می‌رود علت تلف شدن شش کل و بز و ۱۸ قوچ و میش در منطقه شکار ممنوع کوه سفید دماوند ابتلا به «طاعون نشخوارکنندگان کوچک» باشد اما سازمان دامپزشکی هنوز در حال بررسی نمونه‌های جمع‌آوری شده از حیات وحش تلف شده در این منطقه است. 

به گزارش رکنا ،محمد کرمی ضمن بیان اینکه از هفته گذشته تاکنون هیچ گزارشی از مشاهده تلفات جدید حیات وحش از سوی اداره حفاظت محیط زیست دماوند و سایر ادارات حفاظت محیط زیست استان تهران اعلام نشده است، اظهار کرد: با توجه به گزارش مواردی از تلف شدن حیات وحش در استان‌های دیگر کشور پیش از این به تمامی ادارات حفاظت محیط زیست استان تهران هشدار داده بودیم تا نسبت به افزایش تعداد گشت‌ و پایش‌ها و اتخاذ اقدامات پیشگیرانه از جمله ضدعفونی کردن آبشخورها اقدام کنند.

وی ادامه داد : پس از گزارش تلف شدن ۲۴ راس از حیات وحش دماوند به سرعت اقدامات پیشگیرانه را براساس احتمال ابتلای حیات وحش به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اتخاذ کردیم و مشاهده نشدن تلفات جدید در این منطقه و سایر مناطق چهارگانه استان تهران نشان می‌دهد که اقدامات پیشگیرانه موثر واقع و علت بروز بیماری رفع شده است اما همچنان به همکاران خود نسبت به رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های پیشگیرانه و دقت بیشتر در شناسایی بروز علائم ظاهری انواع بیماری حیات وحش طی گشت و پایش‌ها تاکید می‌کنیم.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا احتمال دارد این بیماری به سایر مناطق چهارگانه استان تهران سرایت کند؟ گفت: ارتباط چندان نزدیکی میان مناطق چهارگانه استان تهران وجود ندارد همچنین زیستگاه‌های حیات وحش داخل منطقه کوه سفید نیز جدا از یکدیگر هستند بنابراین احتمال شیوع این بیماری به سایر حیات وحش منطقه شکار ممنوع کوه سفید و سایر مناطق چهارگانه استان تهران بسیار کم است.

کرمی در پایان خاطرنشان کرد: تنها یک منطقه‌ از پارک ملی خجیر و سرخه حصار در ارتباط نزدیکی با منطقه شکار ممنوع کوه سفید دماوند است که این منطقه مورد پایش قرار گرفت و تاکنون هیچ موردی از تلفات یا بروز علائم ظاهری انواع بیماری حیات وحش در این منطقه مشاهده نشده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 606296 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟