جنازه های مریم 12 ساله و زرخاتون 35 ساله پیدا شدند / آنها در سیستان اشک همه را درآوردند + فیلم و عکس ها
حجم ویدیو: 34.61M | مدت زمان ویدیو: 00:04:38

به گزارش اختصاصی رکنا ،قصه تلخ غرق شدگی ها در روستاهای سیستان بلوچستان تمامی ندارد.غرق شدگی بچه ها در هوتک ها و دریده شدن توسط گاندوها و جان باختن در رودخانه ها قصه های تلخ تکراری است که هر بار از دل فقر زاییده می شود.

هنوز تلخی اتفاقی که برای زینب پورغلامی،دختر نوجوانی که برای شستشوی ظرف به لب رودخانه رفت و غرق شد از کام سیستانی ها نرفته بود که این بار غرق شدن مریم بلوچ زاده12 ساله که برای جمع آوری هیزم به حاشیه رودخانه رفت و به سرنوشت غرق شدگی دچار شد،به دامن تلخ کامگی سیستان چنگ زد.و این داغ زمانی دو چندان شد که زن عموی مریم به نام زرخاتون کوسه برای نجات او دل به آب رودخانه زد و او هم غرق شد.حالا پنج فرزند زرخاتون چشم به رودخانه کاجو دوخته اند تا جسد مادرشان را پس دهد.کمبود آب،ریشه داغی بود که بر دل خانواده زینب پورغلامی نشست اما ریشه آنچه خانواده مریم و زرخاتون را داغدار کرد فقدان گاز شهری است.

غرق شدگی در سیستان و بلوچستان

غرق شدگی در رودخانه کاجو

چهل و هشت ساعت است که التهاب در روستای عورکی دادمحمدبازار موج می زند.یعنی درست از همان زمانی که چند زن اهل روستا با فریاد به سمت نزدیکترین روستا به رودخانه کاجو دویدند و فریاد زدند که آب مریم و زرخاتون را برد.

آن روز مردم روستاهای اطراف چابهار با همه امکانات ناچیزی که در دست داشتند،برای نجات جان دختر 12 ساله و زن عمویش به سمت رودخانه دویدند.ساعتی بعد هم نیروهای امداد و نجات هلال احمر از راه رسیدند و با قایق و تیم غواصی عملیات جستجو را آغاز کردند.

گاز شهری نداریم،با هیزم نان می پزیم

استیصال در صدای مریم بلوچ زاده موج می زند.مرد جوانی که لب رودخانه کاجو ایستاده و با بغض و صدای لرزان می گوید:«همین الان جسد مریمم را از آب بیرون کشیدند.»

ساعت پانزده و پانزده دقیقه است که جسد مریم پیدا می شود.غواصان امداد و نجات هلال احمر بعد از دو روز جستجو در رودخانه گل آلود کاجو بالاخره توانستند پیکر بی جان دخترک را پیدا کنند.

یک ساعت از پیدا شدن جسد مریم گذشته بود که امدادگران جسد زرخاتون را در فاصله کمی از محل کشف جنازه مریم پیدا کردند.

درست چهل و هشت ساعت قبل بود که مریم و زرخاتون در آب رودخانه کاجو فرو رفتند و جان باختند.

پدر مریم در گفتگو با رکنا می گوید:«روستای ما گاز شهری ندارد.اگر هم بخواهیم برای پخت نان از کپسول گاز استفاده کنیم باید به ازای هر کپسول 25 هزار تومان پول بپردازیم.برای همین هر روز زنان و دخترانمان را برای جمع آوری هیزم به حاشیه رودخانه می فرستیم.»

روز حادثه هم مریم به همراه زن عمویش و چند زن روستایی دیگر برای جمع آوری هیزم رفته بود.کار مریم تمام شده بود و کم کم می خواستند به سمت روستا برگردند.

هوا گرم بود و گرمای نفسگیر امان مریم بلوچ زاده را بریده بود.می خواست آبی به دست و صورتش بزند.کنار رودخانه رفت اما یکدفعه پایش سر خورد و داخل آب افتاد.

زرخاتون کوسه که سر خوردن مریم را دید،بی درنگ خودش را به آب زد تا دخترک را نجات دهد اما شدت آب او را هم با خود برد.

دو روز از غرق شدن مریم و زرخاتون می گذشت و هنوز اجساد آنها پیدا نشده بود تا اینکه ساعت سه و پانزده دقیقه بعدازظهر روز چهارشنبه بعد از چهل و هشت ساعت جسد مریم پیدا شد.یک ساعت بعد هم پیکر بی جان زرخاتون کوسه کشف شد.

دهیار از حضور مردم تشکر کرد

نظیر رهبر نام دهیار روستای عورکی است.او در مورد جزئیات عملیات امداد و نجات برای یافتن اجساد مریم و زرخاتون به رکنا گفت:«مردم چابهار و روستاهای اطراف به صورت خودجوش از همان دقایق اول همراه نیروهای هلال احمر در عملیات جستجو کمک می کردند.مردم سد زیردان رودخانه را بستند تا سطح آب کم شود و عملیات جستجو راحت تر شود.اما وقتی نتیجه مطلوب حاضل نشدند،مردم لودر آوردند و مسیر رودخانه را سد کردند.قسمت هایی را هم توری کشیدند که در صورت حرکت اجساد،آنها پشت توری بمانند.»

رهبر در ادامه گفت:«در این مناطق غرق شدگی در هوتک زیاد اتفاق افتاده اما نهایتا تا شش ساعت بعد از حادثه اجساد پیدا شده بود.اولین بار است که جستجوی اجساد اینقدر طول کشیده است.»

رهبر در آخر از فعالیت بخشداری و فرمانداری و دهیاری و شورای روستا و نماینده مجلس چابهار برای تسهیل عملیات جستجو هم تشکر کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 601344 ویرایش خبر
لینک کپی شد
فاطمه شیخ علیزاده
آیا این خبر مفید بود؟