خودکشی دختر و پسر عاشق پیشه با دستان گره زده به هم در سد گدار  + فیلم دردناک جنازه ها 16+
حجم ویدیو: 13.78M | مدت زمان ویدیو: 00:01:53

به گزارش خبرنگار رکنا، صبح دیروز ( سوم تیرماه ) جسد دو دختر و پسر جوان از رودخانه گدار بیرون کشیده شد. دوجوانی که با طناب دستانشان را به هم گره زده بودند تا با هم بمیرند! این دوجوان که طبق گفته اهالی منطقه ، عاشق یکدیگر بودند وقتی با مخالفت خانواده هایشان برای ازدواج مواجه شدند تصمیم به مرگ همزمان گرفتند.

سد گودا

حسین مولایی رئیس هلال احمر مسجد سلیمان در گفت و گو با خبرنگار رکنا گفت : پسر و دختری جوان بودند . پسر 22 ساله به نام بهزاد . خ و دختر 18 ساله به نام زینب . الف ، اهل "اندیکا" بودند.

وی با بیان اینکه صبح دیروز همراه هم به لب رودخانه آمده اند گفت : بعد از اینکه اهالی منطقه شاهد بودند که این دو جوان همراه هم داخل آب افتادند  با هلال احمر تماس گرفتند و نیروهای امدادی در کمترین زمان ممکن خود را به محل رساندند ولی زمان فرصت نجات نداد و بهزاد و زینب جان باختند.

وی با گفتن از اینکه دستان این دو جوان به هم گره خورده بود گفت : قبل از رسیدن نیروی های هلال احمر ، از اقوام و اهالی منطقه اقدام به کمک به این دو جوان کرده بودند ولی تلاش های آنان نیز نتیجه نداد.

گفتنی است ،اقوام این دو جوان گفته اند که قبل از اینکه آنها خود را در سد گدار بیاندازند ، وصیت نامه نیز نوشته بودند که کنار سد گدار گذاشته بودند که توسط خانواده پیدا شده است.

دلیل خودکشی این دو جوان  تاکنون دلدادگی آنان به هم و مخالف خانواده ها  اعلام شده است.

سد گودا

سد گودا

سد گودا

 

روانشناسان از علل خودکشی جوانان چه می گویند ؟ / فاصله سنی والدین با فرزندان از علل خودکشی

خودکشی یک بیماری روانی است و ریشه آن را باید در سایر بیماری های روانی جستجو کرد. نتایج مطالعات حاکی از آن است که 95 درصد کسانی که خودکشی می کنند، از نوعی اختلال روانی قابل تشخیص رنج می برند. شایع ترین این اختلالات روانی، افسردگی، اختلال شخصیت مرزی، اختلالات سازگاری، اختلالات مرتبط با مصرف مواد و اسکیزوفرنی است.

پیشگیری از خودکشی در سه سطح انجام می گیرد. پیشگیری در سطح اولیه حالت ایده آلی دارد و هدف آن جلوگیری از ایجاد هرگونه فکر اقدام به خودکشی است. متأسفانه اقدامات چندانی برای پیشگیری در این سطح انجام نمی شود. روشهای پیشگیری ثانوی به هنگامی به کار گرفته می شوند که گرایش های خودکشی حالت آشکاری پیدا می کند. اما شخص هنوز دست به خودکشی نزده است. این دسته از روش ها مواردی مانند بستری شدن در بیمارستان، روان درمانی، دارو درمانی و دخالت در شرایط محیطی را شامل می شود.

خانواده، دوستان و افراد نزدیک به شخصی که نشانه های اقدام به خودکشی را دارد، می توانند تأثیر بسیاری در کاهش تنش های وی و خطر خودکشی در او داشته باشند و فاصله اش را با مرگ افزایش یا کاهش دهند.

پیشگیری ثالث زمانی صورت می گیرد که فرد اقدام به خودکشی کرده است و هدف از آن برطرف کردن خطر اقدام دوباره ی آن است.

رسانه های اجتماعی عاملی بالقوه برای افزایش خودکشی

یک روانپزشک با تاکید بر اینکه تقویت تعاملات و ارتباطات اجتماعی به میزان قابل توجهی در پیشگیری از خودکشی موثر است، اظهار کرد: رسانه‌های اجتماعی عاملی بالقوه برای افزایش خودکشی هستند.

دکتر فیروزه جعفری با بیان اینکه مهمترین مسئله برای پیشگیری از اقدام به خودکشی توجه به افسردگی در زنان است و با تاکید بر اینکه خودکشی در مردان با استفاده از وسایل خطرناکی صورت می‌گیرد که منجر به از دست دادن جان آنها می‌شود، تصریح کرد: مردان به دلیل استفاده از ابزارهای خطرناکی مانند اسلحه، طناب دار، چاقو و ... برای خودکشی، بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از خودکشی هستند.

وی افزود: اقدام به خودکشی در بین نوجوانان و جوانان انگیزه‌های متفاوتی در قالب اعتراض به شرایط اجتماعی، تحصیل و خانواده دارد. اختلالات خلقی و افسردگی که زیر مجموعه اختلالات روانی است از جمله دلایل مهم اقدام به خودکشی است و فرد را به سمت افکار مرتبط با مرگ هدایت می‌کند.

مشکلات خانوادگی و شکست های عشق از علل خودکشی

وی تصریح کرد: اعتیاد و مصرف مشروبات الکلی موجب تشدید اختلالات روانی شده و زمینه اقدام به خودکشی را تقویت می‌کندهمچنین مشکلات خانوادگی و مشخصا شکست‌های عشقی نیز بستر اقدام به خودکشی را تشدید می‌کند

دکتر جعفری با تاکید بر اینکه بکار بردن واژه خودکشی بستر اقدام به آن را بیشتر می‌کند، اظهار کرد: ناامیدی شدید، صحبت از مرگ و نیستی، افت معیشتی، بی‌انگیزه بودن، بی‌تفاوتی، انزوا و کناره‌گیری از فعالیت های اجتماعی، بکار بردن عبارت های هشدار دهنده مانند اینکه بزودی از شر من راحت می‌شوید از جمله علائم هشداردهنده خودکشی است.

وی به وضعیت خودکشی در کشور اشاره کرد و گفت: بیشترین سطح تحصیلی در شاخص تعداد افراد اقدام کننده به خودکشی، تحصیلات دیپلم و کمترین آن فوق لیسانس و بالاتر است و شایعترین‌ترین روش اقدام به خودکشی مسمومیت دارویی است.

خودکشی در اثر نفرت فرد از اطرافیان و جامعه

مختار ویسانی . روانشناس کودک و نوجوان نیز در خصوص علل گرایش این سنین به خودکشی  اظهار کرد: روانشناسان بالینی معتقدند خودکشی نتیجه نفرتی است که فرد نسبت به دیگران و جامعه دارد.

وی افزود: دوره نوجوانی که بین سنین 12 تا 20 سالگی است، به دوره طوفانی معروف است، دوره‌ای که فرد مانند طوفان تند می‌آید و خاموش می‌شود، ثبات مشخص در رفتار و گفتار ندارد، آرمان‌گرایی و نااستواری هیجانی داشته و بی‌ثبات است.

این متخصص روانشناسی کودک و نوجوان عنوان کرد: خودکشی بین دختران و پسران جوان و نوجوان متفاوت است، دختران اغلب تلاش بیشتری برای انجام خودکشی انجام می‌دهند و تظاهر و اقدام به خودکشی در آنها زیاد است اما پسرها غالبا در پایان رساندن خودکشی موفق‌ترند و اقدام آنها منجر به مرگ می‌شود.

اختلاف سنی با والدین از علل خودکشی نوجوانان

وی تصریح کرد: والدین باید در سن کم بچه‌دار شوند چراکه وقتی پدر و مادر در سن بالای 35 یا 40 سالگی بچه دار می‌شوند، فرزندانشان به دوره نوجوانی که برسد والدین تقریبا میان سال‌اند که این شکاف نسل و درک نکردن فرزندان را موجب می‌شود.

گرایشی به جنس مخالف از علل خودکشی نوجوانان

متخصص روانشناسی کودک و نوجوان با بیان این‌که گرایش به جنس مخالف یکی از دلایل مهم در خودکشی نوجوانان است، خاطرنشان کرد: معمولا خودکشی در نوجوانی در نتیجه تمام شدن رابطه عاطفی پسر و دختر نوجوان است و خودزنی در نوجوان پسر نشانه قدرت‌طلبی و در دخترها نشانه نیاز به حمایت طلبی به طرف مقابل‌شان و صرفا جلب توجه کردن است که این ویژگی‌ها، پتانسیل به سمت خودکشی و مصرف مواد مخدر در آینده را سوق می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که  خودکشی در نوجوانان به دلیل شرایط خاص این سنین شایع‌تر است، گفت: برای جلوگیری از این اتفاق باید انگیزه‌های نوجوان را از خودکشی دانست و والدین باید تفاوت سنی بین خود و فرزندان‌شان نادیده بگیرند و مانند یک دوست با آنها رفتار کنند.

ویسانی با اعلام این‌که درک متقابل از راه کارهای پیشگیری از تمایل نوجوان به خودکشی است، بیان کرد: والدین باید با آرامش به حرف فرزندشان گوش بدهند که بتوانند هر اتفاقی که از بیرون برایشان پیش می‌آید به خانواده‌شان گفته و بهتر تصمیم بگیرند به عنوان مثال پدر و مادری که همیشه با زبان سرزنش و توبیخ با فرزندشان حرف می‌زنند، نمی‌توانند دوست‌شان باشند.

این متخصص روانشناسی کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: داشتن سابقه افسردگی مزمن، سابقه مشکلات روانی در خانواده، جدایی والدین، اعتیاد به الکل و موادمخدر، آزار جنسی از جمله عوامل زمینه‌ساز اقدام به خودکشی است.

ویسانی یادآور شد: برای داشتن ارتباطی دوستانه با فرزندان، والدین باید سعی کنند وقتی فرزندشان از اشتباه‌های خود حرف می‌زند مانند یک دوست  رفتار کنند چراکه این دوستی امکان شناخت را فراهم و موجب پیشگیری از خودزنی، خودکشی ومصرف موادمخدر و داروهای روان‌گردان فرزندشان کنند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 579979 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟