مدیر مسئول رکنا: علت قتل رومینا اشرفی با حضور  رسانه ها از مسیر منحرف نشد

 مسعود ابراهیمی مدیر مسئول سایت رکنا در بیان ارزیابی عملکرد رسانه ها درباره پوشش قتل «رومینا» به شفقنا رسانه می گوید: معتقدم که رسانه ها درباره ماجرای رومینا خوب عمل کردند. در مرحله اول عملکردشان سبب جلوگیری از شایعه و ایجاد تفرقه بین اهالی آن منطقه شد. اگر در خاطرتان باشد در روزهای اول براساس مصاحبه بهمن خاوری رسانه های خارجی قصد داشتند تا موضوع را به مسائل مذهبی ربط دهند، فضا را متشنج کنند و سبب تفرقه در بین مردم شوند.

او ادامه می دهد: رسانه های داخلی سعی کردند با بازتاب همه جوانب و بیان واقعیت ها مانع از این تفرقه اندازی ها شوند. از طرفی در کشور مسائلی چون کودک همسری، نزدیک نشدن والدین به فرزندانشان، مشکلات اجتماعی و فرهنگی هم وجود دارند که در حاشیه این گزارش ها و خبرها به آن ها پرداخته شد.

این روزنامه نگار حوزه حوادث تاکید می کند: مردم با نصیحت مستقیم ارتباط کمتری برقرار می کنند، ولی وقتی رسانه به صورت غیرمستقیم به موضوعی ورود و ماجرایی را تعریف می کند می تواند به چرایی وقوع چنین اتفاقاتی بپردازد. به عبارتی چرا چنین اتفاقی افتاده است؟ چرا پدر به دخترش نزدیک نشده است؟ چرا مادر تنش های قبل از قتل را به بزرگتر ها نگفته است؟ وقتی پدر در ذهنش تصمیم به کشتن دخترش با طناب دار و مرگ موش داشته، چرا به بزرگترها نگفته است؟ چرا در خانواده ها بحث های مشورتی نیست؟ … . این ها مباحثی هستند که در کنار درام باید به آن ها پرداخت و مردم بهتر با آن ارتباط برقرار می کنند.

ابراهیمی به ضرورت وجود هیئت منصفه در دادگاه پرونده های ناموسی اشاره می کند و می گوید: در بحث پرونده های ناموسی قانون اجازه داشتن هیئت منصفه در دادگاه نمی دهد، این درحالی است که بودن هیئت منصفه باعث می شود تا زوایای مختلف این اتفاق بررسی و دیدگاه مردم نسبت به چنین پرونده هایی را نشان دهد. قانون درباره پیشگیری، مسائلی را مطرح کرده است. باید بررسی شود که آیا در بحث پیشگیری اقداماتی صورت گرفته است؟ این دختر وقتی به خانواده بازگردانده می شود باید تحت درمان یک روانشناس و یا یک روان پزشک قرار می گرفت، خانواده اش باید در جلسات مشاوره شرکت می کردند و… . متاسفانه ما چنین پیشگیری هایی نداریم. دختری که از خانه به مدت چند روز فرار کرده است آیا نیاز نبود تا خانواده اش در نزد یک روانشناس توجیه شود؟ بازپرس این پرونده باید دستور می داد تا مدتی این دختر تحت نظر بهزیستی قرار بگیرد که خانواده اش روانکاوی شود. اگر از ابتدا این عوامل بررسی و زوایای مختلف درنظر گرفته می شد به مرحله قتل نمی رسید. اگر همه جوانب را بررسی کنیم می فهمیم که اتفاق افتاده با آموزش خیلی از افراد از جمله پدر، مادر، پدربزرگ، عمو، بازپرس، پلیس، رسانه ها و… ممکن بود شکل دیگری پیدا کند.

با این حال خبرنگاران در پوشش چنین حوادثی باید چه ملاحظاتی را در نظر بگیرند؟ مدیر مسئول سایت رکنا تاکید می کند: رسانه ها باید در پوشش خبری چنین حوادثی از ورود به حریم امن خانواده ها پرهیز کنند، جوسازی نکنند، بدون تحقیق خبری را ننویسند که بعداً مجبور به تکذیب آن شوند، قهرمان پروری نکنند، حفظ آبروی افراد مسئله مهمی است و نباید با آن بازی کنند. از طرفی رسانه باید مطلب را به صورت کامل، صادقانه و بدون جانبداری در اختیار مردم قرار دهند تا به آن اطمینان کنند.

ابراهیمی ضمن اشاره به نقش رسانه ها در فرهنگ سازی می گوید: رسانه باید به صورت غیرمستقیم با قشر جوان صحبت و نقش فرهنگ سازی خودش را ایفا کند، چون مستقیم صحبت و نصیحت کردن تاثیرگذار نیست. از طرفی هم تنها رسانه رایگان ما صداوسیماست، به همین دلیل باید تلاش بیشتری در جهت فرهنگ سازی بر روی خانواده ها داشته باشد. البته متاسفانه روش کار کردنش خیلی متفاوت است. در این مدت صداوسیما درباره ماجرای رومینا فقط به خبر و گفتگو با مسئولان اکتفا کرد، درحالی که نیاز بود تا کارشناسان مطرحی هم در کنار این گفتگوها از زوایای مختلف نظر دهند. رسانه هایی هم که رایگان نیستند باید در کنار درام حرکت کنند تا کاربر تمایل به هزینه برای خواندن و دنبال کردن مطالب داشته باشد./ منبع شفقا

 

کدخبر: 574512 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟