خطر زلزله تهران جدی است! / اخطار جدی به شهرداری / چرا محرمانه؟!

به گزارش رکنا، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران چند هفته گذشته از محرمانه بودن گسل ها در تهران خبر داد. اما حالا سید آرش حسینی میلانی صبح امروز در دویست و شانزدهمین جلسه صحن علنی شورای شهر تهران در تذکری درباره ضرورت مطالعات دقیق درخصوص گسل‌های تهران گفت: زلزله های تهران براساس اظهارات متخصصین به خاطر فعال شدن گسل مشاء است در حالی که در مورد گسل‌های مشاء و ری مطالعات بنیادین و جامعی انجام نشده است و دچار بی‌مهری‌هایی شده‌اند.

سید آرش حسینی میلانی / عضو شورای شهر تهران

وی ادامه داد: اگر سازمان‌های ملی و دستگاه‌های بزرگ قادر به انجام مطالعه و تامین مالی در این باره نیستند، لازم است شهر تهران برای انجام این مهم اقدام کند.

خطر زلزله تهران زیاد است

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه طبیعت با رخ‌دادهای زمین‌لرزه اخیر یادآوری و هشدار می‌دهد خطر در کمین است، اظهار داشت: همه صاحبنظران و متخصصین زلزله‌شناسی به اتفاق نگرانی خود را از بروز یک زلزله بزرگ گوشزد کرده‌اند. براساس طرح جامع شهر تهران شهرداری باید با شناسایی دقیق پهنه‌های گسلی، خطواره‌های گسلی را با مقیاس یک، دوهزارم در نقشه‌های موضوعی تهیه کرده و به‌عنوان یک لایحه اطلاعاتی شامل سازوکار گسل‌ها و حریم آنها را روی نقشه‌ای تفصیلی پیاده کرده و ضوابط احداث ساختمان و تأسیسات زیربنایی را لحاظ کند.

به گفته حسینی میلانی، در برنامه‌ پنج ساله نیز این موضوع مورد تاکید بوده است، هرچند اظهار شده لایحه اطلاعات مکانی گسل‌ها در سامانه‌های شهرسازی درج شود ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد کماکان وضعیت طبقه‌بندی گسل‌های فعال و آگاهی از وضعیت لغزش‌ها و جابجایی دوره‌ای آنها که می‌تواند در برنامه‌ریزی شهری مورد توجه قرار گیرد، انجام نشده است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع و ضرورت افزایش ایمنی و مدیریت ریسک خطر لرزه‌ها و بنابر مفاد برنامه‌های پنج ساله اول تا سوم و سایر تکالیف ابلاغی تصریح کرد: به شهرداری تهران تذکر می‌دهم با اهتمام به مقابله با خطرات احتمالی آتی و مدیریت ساخت و ساز در حریم گسل‌ها و مناطق پر خطر با همکاری سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان زمین‌شناسی نسب به تکمیل اطلاعات مکانی و انجام مطالعات لغزش‌ها و جابجایی تدریجی گسل‌های تهران به‌ویژه گسل مشاء و ری پیگیری و اقدام لازم را انجام دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 572646 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟