خطر زمینی در قم / احتمال فرونشست زمین قم

به گزارش رکنا ، رئیس کمسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم گفت: باید آبخیزداری به ویژه در کوه های دو برادران مورد توجه ویژه باشد تا پیش از اینکه سیلاب ها به مناطق مسکونی نزدیک شود مدیریت شده و به لایه های زیرزمینی هدایت شود.

روح‌الله امراللهی با بیان اینکه اقلام مورد نیازی که وارد کشور می‌شوند هزینه‌های الکتریکال و مکانیکال احداث مترو را افزایش داده‌اند، اظهار کرد: عملیات خط یک متروی قم که حدفاصل ایستگاه کامکار تا میدان مطهری می‌شود نسبت به سایر قسمت‌ها با سرعت بیشتری پیش رفته و امیدواریم تا پایان دوره پنجم شورای شهر فاز اول مترو بهره برداری شود.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت عمرانی در سرتاسر خط یک درحال انجام است، تصریح کرد: ریل گذاری و احداث ایستگاه‌ها فاز دوم خط یک نیز درحال انجام است اما تمام توان را برای بهره برداری از یک خط بکار گرفته‌ایم.

رئیس کمسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم همچنین به اقدامات انجام شده در خصوص چاه‌های جذبی، لایروبی نهرها و زه کشی‌هایی که برای مدیریت آب‌های سطحی انجام می‌شود اشاره کرد و ادامه داد: با وجود این مدیریت آب‌های سطحی در شهر قم طی چند سال گذشته در برخی از بخش‌ها ابتر مانده و در همین راستا مذاکراتی با حوزه عمران شهرداری داشته‌ایم تا مدیریت آب‌های سطحی در نقاطی که شرایط حادتری داشته و نیازمند اصلاح بیشتر هستند با سرعت بیشتر انجام شود.

توجه جدی به آبخیزداری ها

امراللهی اضافه کرد: البته مدیریت آب‌های سطحی و سیلاب‌ها تنها به همین بخش‌ها خلاصه نمی‌شود و باید آبخیزداری به ویژه در کوه‌های دوبرادران مورد توجه ویژه باشد تا پیش از اینکه سیلاب‌ها به مناطق مسکونی نزدیک شود مدیریت شده و به لایه‌های زیرزمینی هدایت شود.

وی با بیان اینکه جذب آب به لایه‌های زیرین زمین از وقوع فرونشست در قم جلوگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته پایین دست شهر قم با حفاری چاه‌هایی با عمق بسیار بالا و بیش از ۱۰۰ متر مواجه شده که این پدیده باعث می‌شود شهر قم از لحاظ منابع آب زیرزمینی دچار معضل شدیدی شود.

فرونشست لایه‌های زمین

رئیس کمسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر اینکه اگر این رویه ادامه پیدا کند، فرونشست لایه‌های زمین در شهر قم دور از انتظار نیست، افزود: باید قبل از اینکه شاهد فرونشست وسیعی در شهر باشیم، آبخیزداری به طور اصولی انجام شود تا جذب آب در لایه‌های زیرین اتفاق افتاده و قم از این وضعیت نجات پیدا کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 567409 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟