میترا استاد 3 بار خودکشی کرده بود؟ / او اسلحه را پیدا کرد ! + آخرین دفاعیات نجفی

به گزارش رکنا، محمد علی نجفی امروز صبح (یکشنبه 14 اردیبهشت) در شعبه 10 دادگاه کیفری حاضر شد و آخرین دفاعیات خود را به سمع و نظر قاضی متین راسخ، قاضی و رئیس دادگاه رساند. وی در آخرین دفاعیات خود گفت:

- بعد از صحبت با وکیلم و کارشناسان اسلحه متوجه شدم که گلوله کمانه کرده است. قبل از آن نمی دانستم کدام گلوله به کجا اصابت کرده است.

- با علم و آگاهی به اداره آگاهی رفتم و اسلحه را تحویل دادم.

- سعی می کردم اسلحه دور از دسترس قرار گیرد. 2 شب از واقعه میترا استاد به من گفت لباس ها را باز کنیم. او لباس ها را من می داد تا به جالباسی بزنم. او دستش به اسلحه خورد و متوجه شد که اسلحه را با خود آورده ام. من هول شده بودم چون میترا استاد سابقه 3 خودکشی داشت. اسلحه را گرفتم و جایی گذاشتم تا بعد آن را پنهان کنم. رفتیم برای خوردن شام و من فراموش کردم که اسلحه را جا به جا کنم.

- اصلا به ذهنم خطور نمی کرد که برای قتل برنامه ریزی کنم. در اداره آگاهی و اوین هم به من گفتند شما اگر قصد قتل را داشتید راهی را انتخاب می کردید که خودتان گیر نیفتید. اما واقعیت این است که قصد کشتن همسر مرحومم را نداشتم.

- به خاطر اشتباه بزرگی که کردم شرمنده ام. وقت دادگاه را هم گرفتم.

- با گزارش کارشناسان به تدریج بعضی از جزئیات را فهمیدم.

- شلیک اول تا آخرین شلیک 2-3 ثانیه بیشتر طول نکشید. شلیک ها غیرارادی بود. طبق نظریه ها فکر می کنم گلوله ای که منجر به فوت شده کمانه کرده بود. کمانه این نیست که مثل توپ به جسم سخت بخورد و مسیرش را تغییر دهد. گلوله از بالای سینه وارد بدن میترا شد و در پهلوی سمت چپ گیر کرده است. اگر از روبرو شلیک کرده بودم گلوله از پشت او بیرون آمد.

- چطور گلوله در اصابت با استخوان های خانمی با جثه میترا استاد دفرمه می شود؟ در برگه گزارش پزشکی قانونی از لطمه دیدن استخوان جناق سینه اصلاح چیزی ننوشته. روشن است که گلوله به جسم سخت خورده و سرعت آن گرفته شده که از بدنش خارج نشده است. ضمن آن که اگر گلوله مستقیم به بدن اثابت کند حالت دایره پیدا می کند در حالی که جای گلوله به صورت بیضی شکل بود.

تحلیل چندگانه کارشناسان

- در گزارش برگ معاینه قید شده که محل اصابت گلوله در بدن مقتول سوخته است که نشان از کمانه کردن آن دارد.

- شاهد دیگری در صحنه درگیری نبود. باید با ذهن خالی از سیاست این پرونده بررسی شود. کما این که هر کدام از کارشناسان یک مدل این حادثه را بررسی کردند.

- این پرونده آثار اجتماعی وسیعی داشته است. اگر من استاد دانشگاه بودم درصد کمی من را می شناختند. اما جامعه نسبت به من حساس بود. چرا که 40 سال خدمت کردم. من وزیر آموزش و پرورش بودم و سال 60 زمان شهید رجایی و باهنر کسی بودم که دانشگاه ها را به دستور امام باز کرد. با شرایط حاکم بر جامعه اگر من آن زمان دانشگاه را باز نمی کردم. بازگشایی دانشگاه ها با سختی انجام می شد. من عضو شورای عالی امنیت ملی و رئیس سازمان برنامه و بودجه هم بودم. به همین دلیل است که در زندان می گویند باورمان نمی شود که این اتفاق رخ داده باشد.

- تقاضای گذشت بی دلیل ندارم. وجدان خودتان را به محک بگذارید و حکم بدهید. طوری حکم بدهید که در آن دنیا روسفید باشید.

- دردم این نیست که خدمتی کردم را مطرح کنم. با سابقه خدمت و موقعیتی که داشتم باید می توانستم بر عصبانیتم مسلط شوم. اما آن زمان نوعی جنون ناشی از عصبانیت داشتم. جنون آنی نبود و من از جنون آنی صحبت نمی کنم. اگر می توانستم جلوی لغزشم در مورد ازدواج دوم و روز 7 خرداد را کنترل کنم حیثیتم بعد از 40 سال خدمت از بین نمی رفت و به جامعه شوک وارد نمی شد.

دیه میترا استاد چگونه پرداخت شد؟

- بخش عمده دیه را همسر اولم پرداخت کرده است. همسر اولم دو ملک داشت که آن را فروخت و دیه را پرداخت کرد. البته 3دانگ یکی از ملک ها به نام من بود.

- قتل عمد را قبول ندارم چون حالت تعادل نداشتم و گلوله به در و دیوار حمام خورده و بعد وارد بدن مقتول شد.

- نمی توانم کتمان کنم که این اتفاق شوکی به جامعه وارد کرد.

محمد علی نجفی در پایان گفت: من بابت این اتفاق بسیار متاسف هستم و می دانم با وجود ارتباط نزدیکی که میترا با مادرش داشت مادرش روزهای سختی می گذراند. مجدد به خانواده استاد تسلیت می گویم و آرزوی صبر برایشان می کنم.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 564614 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟