این زن در ایران رکورد عجیبی دارد! + عکس ها

به گزارش رکنا، در این روز‌هایی که از تلاطم سخت کرونایی در کشور با سخت‌کوشی و ایستادگی قهرمانان و مدافعان سلامت، ایران یکپارچه رنگ و بوی عشق و همدلی بر سفره پربرکت در ماه بزرگ میهمانی خدا را به خود گرفته، هر روز جلوه‌هایی متفاوت و زیبا از بخشش و همدلی رونمایی می‌شود.

از جهادگران خاموش و طلبه‌های ایثارگر گرفته تا معلمان مجاهد و عاشقی که هر کدام از شیره جانشان همچون مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با کرونا نقش‌آفرینی می‌کنند تا به دنیا نشان دهند مرد و زن با غیرت ایرانی در هر صحنه‌ای از جنگ و جهاد دنباله‌رو مکتبی به نام مکتب سلیمانی است.

اما در بین همه اخبار خوش و ناخوشی که با ورود میهمان ناخوانده کرونا به کشور به گوش رسید خبر کمبود ذخایر خونی در کشور به علت عدم مراجعه هموطنان عزیزمان به پایگاه‌های انتقال خون بود و این خبر خود موج دیگری از ایثار و از خودگذشتگی را در بین اقشار مختلف به وجود آورد.

گفتگو با رکورد دار اهدای خون در ایران/ اسفند ۹۸ برای ۱۸۴ مین بار خون دادم

کرمان رکورد ویژه‌ای از این جنس همدلی و بخشش یعنی «اهدای خون» را به نام خود در میهن عزیزمان ایران ثبت دارد، خانم ماندانا حجاریان رکورد دار اهدای خون در ایران و جهان و خانواده‌اش که این رکورد را به نام خود ثبت کرده‌اند.

این بانوی ایرانی با ۱۸۴ بار اهدای خون در عمر ۶۰ ساله‌اش همچنان با قوت برای دفاع از مدال انسانیت به راهش ادامه می‌دهد و می‌گوید: خانواده من به صورت سلسله‌وار از زمان پدرم نسبت به اهدای خون اقدام می‌کردند.

اولین اهدای خون مادر خون ایران در ماه مبارک رمضان

همزمانی حضورمان در منزل رکورد دار اهدای خون ایران با سومین روز از ماه مبارک رمضان، روزی که در مهرماه سال ۱۳۵۴، اولین اهدای خون این بانوی فداکار به نامش ثبت شد برای نجات جان یک هموطن بسیار جالب بود.

استقبال پرشور و نشاط خانم حجاریان که می‌گفتند ۶۰ ساله هست و تصوراتمان با اولین حضور در منزلش ما را به وجد آورد برای این گفتگو در عصر یک روز بهاری و با زبان روزه، سرزندگی و لبخند این زن به هر انسانی روح و جان تازه‌ای می‌بخشد همچون خونی تازه که در رگ‌های بیماران جاری می‌شود.

این بانوی قصه ما در خیلی از عرصه‌های اجتماعی قدم گذاشته از نقاشی، آتش‌نشانی، کوهنوردی و هلال‌احمر گرفته تا ساخت مرکز بیماران نخاعی در کرمان و در همه این عرصه‌ها نیز همچون اهدای خون یک قهرمان بوده تا حلقه ایثار و فداکاری‌اش را تکمیل کند.

تمام اعضای خانواده‌ام خون می‌دهند

بانوی رکورد دار اهدای خون ایران از فرزند بزرگش برایمان گفت که جزو نخبگان کشوری بوده و اکنون در خارج از کشور در حال اخذ دومین مدرک فوق دکترایش است، او می‌گوید: پسرش بسیار مؤمن و متدین است.

خانم حجاریان اشاره‌ای هم کرد به برگزاری جلسات قرآن خود در محل زندگی پسرش در خارج از کشور و اینکه هر زمان به آنجا سفر می‌کند چند جلد قرآن کریم هدیه می‌برد.

وی با اشاره به اهدای خون در خارج از کشور نیز گفت: به عنوان اهداکننده خون کاری به رنگ و نژاد و زبان افراد ندارم و تنها برای نجات جان انسان‌ها این کار را انجام می‌دهم و از این کار من در آنجا بسیار استقبال شد.

گفتگو با رکورد دار اهدای خون در ایران/ اسفند ۹۸ برای ۱۸۴ مین بار خون دادم

استفاده از هر فرصتی برای ترویج فرهنگ انسانی اهدای خون

بانوی رکورد دار اهدای خون ایران با بیان اینکه از آمپول به شدت هراس دارم و حتی هنگام دیدن آن اشک می‌ریزم! ادامه داد: برای اهدای خون باید تغذیه مناسب داشته باشم و روزانه ورزش کنم در این صورت است که می‌توانم مستمرا خون بدهم.

وی با تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی به دلیل کرونا در هنگام اهدای خون اظهار داشت: می‌طلبد در مراکز اهدای خون با جدیت و دقت بیشتر مسائل بهداشتی رعایت شود.

حجاریان اظهار کرد: در تبلیغات انتخاباتی تنها زمانی شرکت می‌کردم که آن‌ها به عنوان اسپانسر سازمان انتقال خون فعالیت کنند و در هر مراسمی که دعوت می‌شوم نسبت به فواید اهدای خون و ترویج این فرهنگ انسانی سخنرانی می‌کنم.

به گفته این فعال مدنی، کسی که خون می‌دهد نیاز به تبلیغ ندارد، اما باید گفت من به‌عنوان مادر خون ایران نسبت به اهدای خون تخصص لازم را دارم، خانواده من به صورت سلسله‌وار از زمان پدرم نسبت به اهدای خون اقدام می‌کردند و هم‌اکنون ما تنها خانواده اهداکننده خون در استان کرمان هستیم.

از جرقه ایجاد مرکز بیماران نخاعی تا آموزش نقاشی به نابینایان

حجاریان با اشاره به اینکه به نابینایان روی فیبر نقاشی آموزش داده است و حتی یکی از شاگردانش رتبه برتر را در مسابقات کشوری کسب کرده است، بیان کرد: به ناشنوایان نیز آموزش نقاشی داده است.

او از اولین جرقه‌ای که در ذهنش برای ایجاد مرکز بیماران نخاعی در کرمان رسید، گفت و اظهار کرد: یکی از دوستان پسرم طی حادثه‌ای قطع نخاع شد و دیدن شرایط سخت او سبب شد مرکز ضایعه نخاعی پویای کرمان را راه‌اندازی کنم و هر فردی که به هر دلیلی مشکلی در این زمینه دارد در این مرکز پذیرفته می‌شد.

رکورد دار اهدای خون ایران که دستی بر قلم و فعالیت در عرصه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری هم داشته است، تأکید می‌کند: من هنوز زنده و فعالم، اما به دلیل موقعیت‌های اجتماعی کار‌های متفرقه‌ام را طی ۱۰ سال گذشته کاهش داده‌ام.

افراد تا زنده هستند باید متوجه دیگران باشند

این فعال اجتماعی روز‌هایی را یادآور شد که ۶۰ فرزند بی سرپرست و بد سرپرست یک پرورشگاه در کرمان را حمایت می‌کرد و معمولا روز‌های اول عید تعدادی از آن‌ها را به منزل خود می‌آورد، او می‌گفت: من هر چه برای این فرزندانم می‌خریدم به تعداد ۶۰ عدد بود چه توپ بود و چه لباس.

حجاریان با تأکید بر اینکه با توجه به شرایط و وضعیت اقتصادی امروز، افراد تا زنده هستند باید متوجه دیگران باشند و به مشکلات آن‌ها رسیدگی کنند، عنوان کرد: انسان در هر شرایطی و از هر راهی می‌تواند به دیگران کمک کند و راه‌های همدلی و کمک به نیازمندان متفاوت است.

بانوی رکورد دار اهدای خون ایران، صحنه‌های امروز همدلی در کشور برای کمک به نیازمندان را بسیار زیبا خواند و خاطرنشان کرد: می‌توان در این روز‌ها هر خانواده‌ای نیازمندانی را که می‌شناسد شناسایی و با حفظ کرامت انسانی به آن‌ها کمک کند و اگر این چنین باشد که بین خانواده‌ها این رسم جا بیفتد نه در زمان حال که شرایط ویژه است بلکه برای همیشه فقیر و نیازمند در جامعه نخواهیم داشت.

رکورد زدن برایم مهم نیست/تا زنده‌ام و شرایطش را داشته باشم خون می‌دهم

حجاریان با بیان اینکه کسانی که مشکل مالی دارند، می‌توانند خون اهدا کنند، اما افراد باید حتما سالم باشند و هیچ بیماری نداشته باشند، بیان داشت: به هیچ وجه حجامت را نباید در کنار سازمان انتقال خون قرار دهند، زیرا اهداکنندگان از نظر روحی و جسمی باید سالم باشند، اما حجامت برای رفع بیماری انجام می‌شود و این قیاس به شدت نادرست است.

وی تصریح کرد: میزان خون اهمیت ندارد تنها این امر مهم است که برای چه هدفی این کار صورت می‌گیرد، سازمان انتقال خون مانند ارث پدری من است و در این زمینه احساس مسؤولیت می‌کنم.

بانوی رکورد دار اهدای خون ایران با بیان اینکه هدف نجات جان دیگری است بنابراین باید بر اساس احساس مسئولیت نه منیت این کار را انجام دهیم، اظهار کرد: رکورد زدن برای من مهم نیست بلکه تا زنده‌ام و شرایط اهدای خون را داشته باشم این کار را انجام می‌دهم.

گفتگو با رکورد دار اهدای خون در ایران/ اسفند ۹۸ برای ۱۸۴ مین بار خون دادم

۲۸ اسفند ۹۸ برای ۱۸۴‌مین مرتبه اهدای خون داشتم

حجاریان با تأکید بر اینکه باید تغذیه خود را در کشور اصلاح کنیم، زیرا این تغذیه نامناسب موجب فقر آهن می‌شود و افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی را در پی دارد، گفت: از مردم خواهش می‌کنم با سازمان انتقال خون همکاری کنند چراکه بیماران همیشه و هر لحظه از شبانه‌روز به خون و فرآورده‌های خونی نیاز شدید دارند.

وی با بیان اینکه فراموش نکنیم که این بیماران، انسان هستند و عزیز خانواده‌های خود و با اهدای مقداری از خون سالم خود گرمی و حیات را دوباره به زندگیشان ببخشیم، افزود: من در تاریخ ۲۸ اسفند ۹۸ توانستم به‌لطف خدا برای ۱۸۴‌مین مرتبه اهدای خون داشته باشم.

حجاریان خاطرنشان کرد: برای ماه رمضان هموطنان می‌توانند از ساعت ۷.۵ صبح تا یک بعد از ظهر و از ۴ بعد از ظهر تا ۱۰ شب برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند، اما کسانی که روزه‌دار هستند بعد از افطار امکان خون دادن دارند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 563505 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟