باند 6 نفره کلاهبرداری اینترنتی در سنندج به دام افتادند

به گزارش رکنا، سرهنگ مهدی دانش پور  گفت: با تلاش ماموران پلیس فتا کردستان دو باند کلاهبرداران اینترنتی در حوزه فیشینگ و اسکیمر که به صورت گسترده در سطح کشور و استان فعالیت داشتند به تعداد 12 نفر با هماهنگی مراجع قضایی شناسایی و دستگیر و روانه زندان شدند.

کلاهبرداران سنندجی روانه زندان شدند

او درباره روند شناسایی مجرمان توضیح داد: یکی از شهروندان با مراجعه به پلیس فتا استان کردستان از برداشت غیر مجاز 12 میلیون تومان از حسابش خبر داد که به دنبال آن این پرونده به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت و در ادامه مشخص شد کلاهبرداری از این فرد به صورت برداشت با کارت بانکی بوده و از حسابش کپی کارت شده بود.

انهدام باند 6 نفره کلاهبرداری در سنندج

به گفته دانش پور، با تلاش ماموران پلیس فتای استان کردستان، اعضای این باند 6 نفره که در سنندج فعالیت داشتند، شناسایی شدند و در یک عملیات همزمان و غافلگیر کننده در سطح شهر سنندج دستگیر شدند.

او تصریح کرد: همچنین در تجهیزات توقیفی از این متهمان مستنداتی به دست آمد که نشان می داد یک میلیارد ریال برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان داشته اند.

کشف بیش از 2 هزار اطلاعات حساب بانکی شهروندان از نقاط مختلف کشور

رئیس پلیس فتای استان کردستان درباره پرونده دیگر باند 6 نفره کلاهبرداری اینترنتی هم توضیح داد: با مراجعه یکی از شهروندان مبنی بر اینکه مبلغ 14 میلیون تومان برداشت غیرمجاز از حسابش شده بود، پرونده به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت که بعد از اقدامات فنی و تخصصی و پلیسی مرکز فتا استان کردستان، مشخص شد متهم به صورت باند و به طور گسترده ای به روش فیشینگ در سطح کشور در حال فعالیت است.

سرهنگ دانش پور ادامه داد: باند مورد نظر با ایجاد درگاه های بانکی جعلی با عناوین و موضوعات فریبنده از جمله شارژ ارزان قیمت با 50 درصد تخفیف و فروش و تبلیغ کالاهای ممنوعه و دیگر موضوعاتی که از جذابیت در شبکه های اجتماعی برخوردار هستند، در حال فعالیت بود.

او افزود: در همین راستا، موفق به شناسایی تیم 6 نفره در نقاط مختلف کشور شدیم که در یک عملیات پلیسی این افراد دستگیر شدند.

رئیس پلیس فتا استان کردستان با بیان اینکه این 6 نفر دستگیر شده مربوط به سایر استان های کشور هستند، خاطرنشان کرد: با بررسی تجهیزات رایانه ای توقیفی از متهمان که با آن اعمال مجرمانه را انجام می دادند بیش از 2 هزار اطلاعات حساب بانکی مربوط به شهروندان در سراسر کشور کشف شد و همچنین در تحقیقات از متهمان و مستندات به دست آمده از گوشی های هوشمند این افراد مشخص شد 10 میلیارد ریال برداشت غیرمجاز انجام شده است.

به گفته این مقام انتظامی، ۷ قطعه سکه طلا، 37 عدد گوشی هوشمند گرانقیمت، مبالغی وجوه نقد، ۲۹ عدد سیم کارت بانکی خام، ۲ دستگاه اسکیمر، ۳ دستگاه کیس رایانه، ۲ دستگاه لپ تاپ، ۱ دستگاه کارت خوان و مودم و ۱۶ عدد سیم کارت‌های مختلف از اموال توقیفی این باند بوده است.

او رنج سنی اعضای این دو باند کلاهبرداری اینترنتی را بین 15 تا 18 سال اعلام کرد و به شهروندان توصیه کرد: خانواده ها در زمانی که فرزندانشان از بستر اینترنت استفاده کرده و در فضای مجازی فعالیت دارند، نظارت بیشتری داشته باشند با توجه به رنج سنی پایین افرادی که در این باندها فعالیت داشته اند می طلبد که خانواده ها نظارت بیشتری بر فرزندان خود داشته باشند.

آقای دانش پور همچنین تاکید کرد که شهروندان نسبت به فعال کردن رمز پویای کارت های بانکی خود اقدام کنند و در زمان خرید هم خود شخصا از دستگاه های پوز استفاده کنند و کارت را بکشند و همچنین به این مسئله دقت کنند که در کنار دستگاه پوز، دستگاه دیگری وجود نداشته باشد چرا که مشکوک برانگیز است .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 561835 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟