اولین کرونایی  ایران که با "اکمو" نجات یافت + فیلم
حجم ویدیو: 5.19M | مدت زمان ویدیو: 00:00:47

به گزارش گروه حوادث رکنا، دکتر علیرضا جهانگیری‌‌فرد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان تسنیم با بیان اینکه "اکمو" (حمایت برون‌پیکری حیات) تکنولوژی نسبتاً جدیدی است، اظهار کرد: استفاده از این تکنولوژی از سال 2000 در جهان رواج بیشتری یافت. وقتی قلب، ریه یا هر دوی آنها از کار بیفتند و بیمار به درمان‌های عادی پاسخگو نباشد، از این دستگاه استفاده می‌شود و اکمو نقش قلب یا ریه مصنوعی را به‌صورت موقت تا چندین روز بازی می‌کند.

وی درباره استفاده از اکمو برای بیماران مبتلا به کرونا تصریح کرد: در صورت عفونت ریه اگر برای بیمار از اکمو استفاده شود، ریه بیمار فرصت ریکاوری پیدا می‌کند یا اینکه اگر امیدی به ریکاوری آنها پس از مدتی وجود نداشته باشد، کاندید پیوند قلب یا ریه می‌شوند؛ در افراد دچار شوک‌های قلبی و عفونت‌های ویروسی ریوی می‌توان از اکمو استفاده کرد که البته استفاده از این دستگاه برای بیماران، اندیکاسیون و پروتکل‌های مربوط به خودش را دارد.

وی ادامه داد: در بیمارستان مسیح دانشوری تاکنون بیش از 150 مورد بیمار را در 10 سال اخیر تحت اکمو قرار دادیم و موفقیت‌های خوبی نیز کسب کرده‌ایم.

جهانگیری ضمن اعلام این خبر که نخستین بیمار کرونا در کشور با موفقیت از اکمو جدا شد، درباره این بیمار گفت: نخستین بیمار مبتلا به کرونا که از دستگاه اکمو با موفقیت جدا شد 25 سال سن دارد که سابقه هیچ بیماری زمینه‌‌ای نداشت و در اثر کرونا دچار نارسایی ریه (ARDS) شده بود و در ابتدا تحت تنفس مصنوعی بود اما اکسیژن خون پایینی داشت؛ پس از استفاده از اکمو برای این بیمار، خوشبختانه موفقیت حاصل شد و از اکمو جدا شد و حتی از دستگاه تنفس مصنوعی نیز جدا و امروز به بخش منتقل شده است.

وی اضافه کرد: یک بیمار دیگر نیز که خودش پزشک است، شرایط مشابه بیمار اول را داشت که او نیز تحت اکمو قرار گرفته است و به زودی ظرف چند ساعت آینده از اکمو جدا خواهد شد.

این فلوشیپ بیهوشی قلب با اشاره به جدید بودن ویروس کرونا خاطرنشان کرد: قبلاً از اکمو برای بیماران مبتلا به آنفلوآنزا در جهان استفاده شده است و این روش برای آنها حدود 60 درصد با موفقیت همراه بوده اما درباره کرونا درصد موفقیت را هنوز نمی‌دانیم و احتمالاً میزان موفقیت این روش کمتر از 60 درصد باشد.

جهانگیری افزود: علت پایین‌تر بودن درصد موفقیت استفاده از اکمو برای بیماران مبتلا به کرونا، این است که ویروس کرونا علاوه بر ریه ممکن است ارگان‌های دیگر را نیز درگیر کند؛ زمانی از اکمو استفاده می‌شود که احتمال مرگ فرد، بیش از 80 درصد باشد.

این متخصص بیهوشی قلب با بیان اینکه نباید شرایط پیش آمده باعث ترس بیش از واقعیت مردم شود، تصریح کرد: 80 درصد مبتلایان به کرونا نیاز به بستری پیدا نمی‌کنند و از 20 درصد باقی‌مانده نیز تعداد کمی در آی‌سی‌یو بستری می‌شوند اما چون بیماری سرایت بالایی پیدا کرده است باعث ایجاد ترس در مردم شده است که پیشگیری فردی و رعایت بهداشت می‌تواند به حل این مشکل کمک شایانی کند.

وی متذکر شد: متاسفانه ما با افراط و تفریط روبه‌رو هستیم؛ وقتی می‌گوییم بیماری ترس ندارد ممکن است مردم رعایت بهداشت و مسائل پیشگیرانه را جدی نگیرند و اگر بگوییم مردم باید نگران کرونا باشند دچار وحشت و ترس‌های بی‌مورد می‌شوند در حالیکه بهترین راه، رعایت تدابیر بهداشتی فردی و اجتماعی است.

جهانگیری با بیان اینکه برخی از بیمارستان‌های کشور این تکنولوژی را دارند، خاطرنشان کرد: اکمو نیاز به یک تیم متخصص و دانش تخصصی دارد؛ در کشورهای پیشرفته جهان، بیمارستان‌ها قطب‌بندی شده‌اند و چند بیمارستان محدود به‌عنوان مراکز تخصصی اکمو فعالیت می‌کنند و بیماران را از نقاط دیگر به این مراکز انتقال می‌دهند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 552252 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟