بلعیدن مرگ برای فرار از کرونا / دردسری که 3 مشهدی را گرفتار کرد

به گزارش رکنا،  دسـتــورالــعمـل هـای من درآوردی برای فرار از کرونا ویروس، متأسفانه بازار داغی پیدا کرده است. دستور‌هایی که هیچ پایه علمی ندارند و نه تنها درمان درد نیستند، بلکه موجب عارضه‌ای خطرناک‌تر هم می‌شوند. در همین راستا چندی پیش شایعه‌ای مبنی بر مصرف خوراکی مواد ضدعفونی برای ایمن شدن بدن در فضای مجازی دست به دست شد و متأسفانه تا کنون منجر به جان باختن ۳۶ اهوازی شده است. ۴۳ نفر دیگر نیز در اردبیل و مشهد بر اثر خوردن مواد ضدعفونی و الکل‌های صنعتی مسموم شده اند.

اهواز اولین شهری بود که به عنوان کانون این بحران شناخته شد. شهروندان زیادی به دلیل ترس از بیماری جدید و در پی شنیدن شایعه‌ای خطرناک‌تر از آن، که هر فردی الکل یا مواد ضدعفونی کننده بخورد دچار این بیماری نمی‌شود، اقدام به مصرف این مواد کرده اند.

طی روز‌های گذشته این مسمومیت‌ها از شهر اهواز فراتر رفت و در شهر‌های دیگر خوزستان از جمله بندر ماهشهر، رامهرمز، ایذه، مسجدسلیمان و کارون نیز مشاهده شد. به گفته مسئولان بهداشتی خوزستان تا کنون بیش از ۱۷۰ نفر به علت مسمومیت به بیمارستان‌ها مراجعه کرده اند و متأسفانه تاکنون ۳۶ نفر جان خود را از دست داده اند که ۲ نفر از جان باختگان از اهالی رامهرمز بوده اند.

گذشته از قربانیان این شایعه، تعدادی نیز دچار مشکلات کلیوی و... شده و به جمع بیماران دیالیزی پیوسته اند.

اما ماجرای مسمومیت به علت ترس از کرونا تنها به خوزستان مربوط نمی‌شود و استان اردبیل نیز یکی دیگر از کانون‌های خطر شناخته می‌شود تا جایی که اعلام شده تا کنون ۴۰ فرد که دچار مسمومیت شده اند به بیمارستان‌های این استان مراجعه کرده اند.

اردبیل؛ کانون دوم مسمومیت

محمدرضا رضایی بنا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در این باره به ایسنا گفته است: بعضی از شهروندان، با تفکر اینکه الکل در پیشگیری از ابتلا به کرونا مؤثر است اقدام به مصرف الکل کرده اند در حالی که تمامی الکل‌های موجود صرفا برای گندزدایی و ضدعفونی محیط و سطوح بوده و مصرف خوراکی آن سمی و کشنده است.

بررسی پلیس اطلاعات و امنیت در اردبیل نیز نشان می‌دهد که عده‌ای سودجو با استفاده از وایتکس و مواد شوینده، رنگ زرد الکل صنعتی را به رنگ سفید تبدیل کرده و به عنوان الکل طبی و فرآورده دارویی فروخته اند.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که عده‌ای فرصت طلب، مشروبات الکلی دست ساز آلوده و کشنده را بر اساس شایعه ایجاد کرده خود، به تعدادی فریب خورده برای نجات از بیماری کرونا فروخته اند که خریداران پس از آشامیدن این مواد مهلک، به کام مرگ فرو رفته و یا سلامتی خود را از دست داده اند.

رسیدن قطار مسمومیت‌ها به مشهد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در گفتگو با ایرنا از مسمومیت ۳ نفر بر اثر مصرف الکل صنعتی در مشهد خبر داد و اعلام کرد که این ۳ نفر شامل ۲ مرد و یک زن هستند که همگی زیر ۴۰ سال سن دارند.

به گفته دکتر حمید رضا رحیمی، این افراد هم اکنون در یکی از بیمارستان‌های مشهد بستری و تحت معالجه هستند. مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تأثیر اندک الکل صنعتی در ضد عفونی کردن و همچنین درباره مصرف الکل به صورت خوراکی به منظور پیشگیری و درمان کرونا هشدار داد و اعلام کرد که رعایت بهداشت عمومی، شست و شوی مداوم دست‌ها و خارج نشدن از خانه، بهترین روش برای مبتلا نشدن به کرونا ویروس است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

محمدجواد ابوعطا

 

کدخبر: 550506 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟