پاســخ به چند شایعه کرونایی / سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد

به گزارش رکنا، اگر به فضای مجازی سر بزنید یا به حرف‌های اطرافیان‌تان توجه کنید، لابه لای حرف‌ها ،شایعات زیادی را می توانید بشنوید که درباره کرونا وجود دارد و خیلی‌هاشان معلوم نیست توسط چه کسی برای اولین بار گفته شده‌اند. وبسایت سازمان بهداشت جهانی در مطلبی به تعدادی از این شایعات پاسخ گفته است.

آب و هوای سرد یا یخ و برف تاثیری در کشتن یا عفونت‌زدایی از کرونا ندارد، پس فریز کردن راه موثری برای ویروس‌زدایی نیست.

واکسیناسیون علیه پنومونی (عفونت ریه) یا آنفلوآنزای فصلی، تاثیری در محافظت از ویروس کرونا ندارد. با این حال برای جلوگیری از عفونت مجزا، واکسیناسیون علیه ویروس‌های دیگر توصیه می‌شود.

فعلا شواهدی مبنی بر انتقال ویروس از طریق گزش حشرات وجود ندارد. اصلی‌ترین راه انتقال، انتشار قطرات مخاطی ناشی از عطسه یا سرفه فرد مبتلاست.

خشک‌کننده‌های برقی یا معمولی(مانند دستمال کاغذی)، در از بین بردن ویروس موثر نیستند. بهترین راه، همان شستن دست‌ها با محلول الکلی یا آب و صابون است.

پخش اسپری الکل روی سطح بدن قادر به کشتن ویروسی که وارد دستگاه تنفسی شده‌ نیست و به خاطر عوارض زیاد توصیه نمی‌شود. الکل و پاک‌کننده‌ها صرفا برای عفونت‌زدایی از سطوح توصیه می‌شوند.

هنوز شواهد مشخصی مبنی بر آلودگی حیوانات خانگی مانند سگ و گربه به ویروس وجود ندارد؛ هرچند شستن دست‌ها با آب و صابون یا ضدعفونی با الکل پس از تماس با این حیوانات توصیه می‌شود.

شست‌وشوی مخاطی با سالین استریل یا قطره بینی و مشتقات مشابه، تاثیری در مبتلا شدن به ویروس کرونا ندارد. البته شست‌وشوی مخاطی تاثیر مختصری بر بهبودی در سرماخوردگی (نه عفونت های تنفسی) دارد.

هیچ نشانه‌ای مبنی بر اثربخشی مصرف سیر در عفونت کرونا وجود ندارد.

ویروس کرونا همه رده های سنی از خردسالان تا سالمندان را می‌تواند آلوده کند، منتها افراد مسن و کسانی که بیماری‌هایی مانند آسم، دیابت یا بیماری قلبی دارند بیشتر در معرض آسیب‌پذیری در برابر بیماری قرار دارند.

آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ اثری روی ویروس کرونا ندارند؛ چون اساسا آنتی‌بیوتیک‌ها روی باکتری‌ها موثرند، نه ویروس‌ها! آنتی‌بیوتیک احتمالی در بیمارستان نیز به علت عفونت همزمان با عوامل باکتریایی‌ است.

برگرفته از سایت سازمان بهداشت جهانی (WHO)برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 549967 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟