کرونا جان اولین کرمانی را گرفت

به گزارش رکنا، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این استان را ۳۶ و تعداد متوفیان را یک نفر اعلام کرد و گفت: تا روز شنبه ۲۷ مبتلا به کرونا در این استان ثبت شده بود که طی ۲۴ ساعت گذشته ۹ نفر به این تعداد افزوده شده است.

مهدی شفیعی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: میانگین سنی موارد جدید مبتلا به کرونا ۳۶ تا ۸۰ سال است.

وی تصریح کرد: از ابتدای اسفندماه موضوع بیماران مشکوک کرونا در بیمارستان‌های کرمان مطرح و نمونه‌های آزمایشی افراد مشکوک کل این استان به آزمایشگاه‌های تهران ارسال شد و چون ظرفیت این آزمایشگاه محدود بود، جواب تعدادی از آزمایشات برای روزهای آینده می ماند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این مطلب که از شنبه ۱۰ اسفندماه به بعد آزمایشات تشخیصی کرونا در این استان انجام شده است خاطرنشان کرد: با توجه به تفاوت آمار امروز وزارت بهداشت و درمان با آمار استان کرمان باید گفت که از ۱۵ مورد مثبت که تهران گزارش کرده، فقط ۲ مورد (خانم در شهر کرمان) متعلق به استان کرمان بود و مابقی متعلق به استان‌های دیگر بوده است.

مدیرگروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه از ۲ مورد مثبت دریافت شده از تهران، یک نفر فوت کرده است، اظهار داشت: یک مورد نیز بهبود یافته است.

پروتکل بهداشتی برای فرد متوفی از کرونا در نظر گرفته شد

شفیعی با تاکید بر این مطلب که پروتکل بهداشتی برای فرد متوفی را قبل از آنکه جواب آزمایش این فرد اعلام شود، انجام داده ایم، تصریح کرد: از مجموع ۳۶ مورد مثبت وریروس کرونا در استان کرمان پنج مورد مربوط رفسنجان، یک مورد بم و بقیه مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان است.

وی تصریح کرد: از مجموع ۳۶ مورد مبتلا به ویروس کرونا در استان کرمان، ۶ بیمار بهبود یافته‌اند و مابقی با حال نسبتا عمومی خوب در حال ادامه درمان هستند و فقط یک مورد در ICU و یک مورد در بخش ایزوله تنفسی بستری است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: به طور متوسط روزانه ۳۶ تا ۶۶ نمونه آزمایش در آزمایشگاه استان انجام شده و ما حداکثر روزانه می‌توانیم بین ۹۰ تا ۱۰۰ آزمایش را انجام دهیم و تاکنون بیشترین نمونه متعلق به روز پنجشنبه با ۶۶ مورد بوده است.

شفیعی تصریح کرد: دستورالعمل کشوری از نحوه تشییع، تدفین بیماران کرونایی وجود دارد و بر این اساس جسد ضدعفونی و درعمق حداقل ۲ متری دفن می شود و پس از آن یک لایه بتن یا سیمانی روی آن قرار می‌گیرد و همچنین فردی که کار تدفین را انجام می‌دهد باید لباس حفاظت فردی داشته باشد و غسال‌ها نیز آموزش‌های لازم در زمینه غسل این افراد را فرا گرفته اند.

وی با بیان این مطلب که همراهان متوفیان ناشی از ویروس کرونا حق دیدن جسد در سردخانه را ندارند، عنوان کرد: جسد در سردخانه گندزدایی و در کاور قرار گرفته به غسالخانه حمل می‌شود و دوباره در غسالانه گندزدایی می‌شود و د این رابطه کاردان‌های بهداشتی جسد را همراهی می‌کنند و در غسالخانه فقط یک یا دو نفر از وابستگان فقط برای وداع پس از گندزدایی می‌توانند حضور پیدا کند و دوباره جسد در کاور گذاشته شده و تدفین می‌شود.

مدیرگروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان یادآور شد: در استان کرمان چون تعداد متوفیان کم است از ترکیبات کلر برای گندزدایی قبر و اطراف آن استفاده می‌کند اما در صورت افزایش تعداد فوت شدگان، چون هزینه ترکیبات کلر زیاد است مجبور به استفاده از آهک خواهیم شد.

شفیعی در خصوص اینکه آیا ویروس کرونای که در ایران در گردش است تفاوتی از لحاظ ضعیف یا قوی بودن آن با ویروسی که در چین بوده است دارد افزود: یافته‌های علمی نشان دهنده تغییر در این ویروس با ویروسی که در چین در گردش بود، نیست.

وی در پاس به این سئوال که با توجه به اینکه کرمان در چند روز آینده سردتر می‌شود آیا شیوع کرونا به اوج خواهد رسید؟ بیان کرد: ویروس کرونا با گرما میانه خوبی ندارد و دمای بالای ۳۰ درجه در محیط اطراف این ویروس تاثیر می‌گیرد و در دمای ۶۰ درجه سانتیگراد از بین می‌رود اما سرما ماندگاری ویروس را در محیط زیاد می‌کند اگر گرمی هوا در استان کرمان کاهش یابد که شرایط حاکم این روزای استان کرمان سرد است، ماندگاری این ویروس در محیط بیشتر می‌شود و احتمال افزایش اپیدمی زیاد است و از یک لحاظ این سرما باعث ماندن مردم در خانه می‌شود که در نهایت سرعت انتقال کاهش می یابد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: فاکتورهای رفتاری افراد بیشتر از فاکتور دمایی در انتشار یا عدم انتشار ویروس کرونا موثر است.

شفیعی با بیان این مطلب که کادر درمانی و بهداشتی در خط مقدم این مقابله قرار دارند که احتمال ابتلای آنها وجود دارد، تصریح کرد: ۲ کارمندان درمانی استان کرمان که ارتباط مستقیم با بیماران داشته‌اند به این بیماری مبتلا شده‌اند که حال عمومی آنها خوب است و در خانه‌هایشان استراحت می‌کنند.

وی ادمه داد: همچنین آزمایش کرونای دکتر علوی فوق تخصص نوزادان منفی شد ضمن آنکه روز گذشته خبر فوت یکی از همکاران دانشگاه علوم پزشکی کرمان منتشر شد که این موضوع را تکذیب می‌کنیم.

بیمارستان افضلی پور در آماده باش کامل قرار دارد

وی با اشاره به سیر صعودی مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی و درمانی، گفت: در دو روز اخیر موارد مراجعه بیشتر و روند بستری نیز زیاد شده و همچنین مقدار اندکی تعداد مبتلایان افزایش یافته است و ما احتمال می‌دهیم در این هفته و هفته آینده اوج این اپیدمی باشد لذا از روز گذشته در آماده باش کامل قرار گرفته‌ایم و بیمارستان افضلی‌پور نیز در آماده باش کامل قرار داده شده است.

مدیرگروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: دو فضا برای نقاهتگاه در کرمان در نظر گرفتیم لذا فرد پس از بیمارستان به این نقاهتگاه‌ها منتقل و حدود ۱۰ روز در این مکان‌ها می‌مانند.

شفیعی افزود: قرارداد هتل کرمان واقع در ابتدای ترمینال قدیم منعقد و هتل آسمان به عنوان گزینه دوم برای نقاهتگاه مطرح شده و چون این هتل متعلق به آموزش و پرورش است، بنابراین در حال اخذ موافقت در این زمینه هستیم.

وی یادآور شد: موارد مشکوک و مثبت مربوط به ویروس کرونا مربوط به جمعیت ایرانی هستند و اتباع افغان مورد بستری در استان نداشته ایم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 549903 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟